mainstreaming

Finnish translation: valtavirtaistaminen

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:mainstreaming
Finnish translation:valtavirtaistaminen

For term searches and specialty glossaries, please try the new GBK glossaries
18:57 Jan 2, 2010
English to Finnish translations [PRO]
Social Sciences - Education / Pedagogy
Additional field(s): Psychology
English term or phrase: mainstreaming
Definition from Lippincott Williams & Wilkins:
Providing the least restrictive environment (socially, physically, and educationally) for chronically disabled people by introducing them into the natural environment rather than segregating them into homogeneous groups living in sheltered environments under constant supervision.

Example sentence(s):
  • Mainstreaming will be successful to the extent that both parents and educators are committed to it. If it is forced by legal action, or if a teacher is unwilling or unprepared, it may be worse for a disabled student than better. Successful mainstreaming is a team effort involving teachers, parents, the school principal and specialists such as the speech pathologist and psychologist. Richard Flagle
  • Schools that practice mainstreaming believe that special needs students who cannot function in a regular classroom to a certain extent "belong" to the special education environment. Wikipedia
  • The concept of mainstreaming is a wonderful one. Its intent is to place children with special needs in "regular" classrooms. Sometimes students are mainstreamed for one class and sometimes they are included for the whole day. specialchild.com
Glossary-building KudoZ




This question was created by:


This question is closed

valtavirtaistaminen
Definition:
Esimerkiksi sukupuolten tasa-arvon tai vammaisten oikeuksien puolustamisen valtavirtaistaminen tarkoittaa sitä, että toimijat soveltavat tasa-arvonäkökulmaa kaiken toiminnan kaikilla tasoilla, eri vaiheissa ja käytännöissä. Valtavirtaistamisen vastakohta tai vaihtoehto (ja joskus valtavirtaistamisen rinnalla tarvittava täydentävä strategia) on yleensä gender-spesifi tai vammaisiin erityisesti kohdistuva hanke tai projektikomponentti. Valtavirtaistaminen edellyttää, että työhön osallistuvat esimerkiksi tasa-arvo- tai vammaisasiantuntijoiden ohella myös muut työntekijät ja kansalaiset.
Selected response from:

Antti Korhonen
Finland
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of translations provided
5 +2valtavirtaistaminen
Antti Korhonen
4 -1integraatio
Pauliina Junttila (X)


  

Translations offered


38 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
valtavirtaistaminen


Definition from Ulkoasiainministeriö:
Esimerkiksi sukupuolten tasa-arvon tai vammaisten oikeuksien puolustamisen valtavirtaistaminen tarkoittaa sitä, että toimijat soveltavat tasa-arvonäkökulmaa kaiken toiminnan kaikilla tasoilla, eri vaiheissa ja käytännöissä. Valtavirtaistamisen vastakohta tai vaihtoehto (ja joskus valtavirtaistamisen rinnalla tarvittava täydentävä strategia) on yleensä gender-spesifi tai vammaisiin erityisesti kohdistuva hanke tai projektikomponentti. Valtavirtaistaminen edellyttää, että työhön osallistuvat esimerkiksi tasa-arvo- tai vammaisasiantuntijoiden ohella myös muut työntekijät ja kansalaiset.

Example sentence(s):
  • Vaikka EU:n jäsenvaltiot ovat sitoutuneet tasa-arvon valtavirtaistamiseen jo vuosia sitten, käsite on jäänyt useimmille vieraaksi ja sen edellyttämät käytännön toimenpiteet epäselviksi, totesi eurooppalaisen naisliikuntaverkoston 5. konferenssissa Berliinissä luennoinut tohtori Teresa Rees Cardiffin yliopistosta Walesista. - Liikunnan ja urheilun maailma  
  • Tästä syystä tutkimuksen yhteydessä järjestettiin suppea kansainvälinen työkokous, jossa esiteltiin ja koottiin hyvän käytännön käsitteen käyttötapoja ja valtavirtaistamisen ongelmia EU-arvioinneissa. - Kuntoutussäätiö  
Antti Korhonen
Finland
Native speaker of: Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 8

Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
Yes  Alfa Trans (X)
84 days

Yes  PeeGee (X)
102 days

3 days 3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
integraatio


Definition from Wikipedia:
Koulumaailmassa integraatiolla tarkoitetaan eritysopetuksessa olevien oppilaiden integroimista normaaliopetukseen joillain oppilaan tasolle sopivilla oppitunneilla.

Example sentence(s):
  • Integraatio tarkoittaa lyhyesti opetuksen toteuttamisen periaatetta, jossa oppilaat toimivat samassa tilassa. Erityistarpeita omaavan oppilaan osallistuminen tunnille mahdollistetaan eriyttämällä hänen työskentelyään erityissovellutuksilla tai -välineillä. - Ville Pulkkinen  
  • Suomessa keskustelu integraatiosta ja myöhemmin inkluusiosta, osallistavasta koulusta, on ollut erityiskasvatuksen keskeisiä kysymyksiä jo pari viime vuosikymmentä. - Kehitysvammaisten Tukiliitto ry  
  • On puhuttu mm. koulutuksellisesta ja sosiaalisesta integroinnista. Vammaisia on siirretty ympäri maailmaa erityiskouluista ja -luokilta normaaliluokille henkilökohtaisten tukipalvelujen avulla. - Kehitysvammahuollon tietopankki  

Explanation:
Uusin kehitysvaihe on inkluusio, joka merkitsee yleisopetus- ja erityisopetusluokkien sulauttamista toisiinsa yhdeksi yhtenäiseksi kouluksi. 1980-luvun alussa integraatioajattelu kehittyi mm. Yhdysvalloista, Kanadassa ja Italiassa inkluusioajatteluksi. Inkluusio tarkoittaa sitä, että

1. kaikki oppilaat käyvät koulua yhdessä,
2. yhteinen opetus on järjestetty oppilaiden yksilöllisten edellytysten mukaisesti ja
3. jokainen - niin oppilas kuin henkilökunnan jäsenkin – tuntee olevansa hyväksytty ja arvostettu kouluyhteisössä. (http://www.edu.fi/SubPage.asp?path=498,527,6980,8914#inkluus...
Pauliina Junttila (X)
Finland
Native speaker of: Native in FinnishFinnish

Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
No  Antti Korhonen: Integraatio on käännettävään termiin liittyvä käsite, mutta ei sovi termin suomenkieliseksi vastineeksi.
31 days




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search