think tank

Hungarian translation: agytröszt

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:think tank
Hungarian translation:agytröszt
Entered by: Balázs Sudár

17:09 Nov 29, 2009
English to Hungarian translations [PRO]
Art/Literary - Business/Commerce (general)
English term or phrase: think tank
Igazán még a kategóriát sem találtam meg hozzá.

Az előzmény:

http://www.proz.com/forum/hungarian/79663-a_dvd_játékos_mélt...
Balázs Sudár
Hungary
agytröszt
Explanation:
Külön válaszként adom meg, mert hosszú a magyarázat.

A magyar nyelv nagyszótárában háromféle jelentésben szerepel az agytröszt szó.

1. (Pol) 'az a (gazdasági) tanácsadó testület, amelyet Roosevelt amerikai elnök 1933-ban hozott létre'
2. (biz) 'a vezetésben, irányításban hangadó személyek köre, (tanácsadó) testülete' | Vegyészek dolgoznak az új és új kábízóanyagokon és agytrösztök a behozatal módjain, rejtekhelyeken (1981, Tandori Dezső)
3. (biz, tréf) 'vmely munka, tevékenység, ill. testület, csoport szellemi irányításában meghatározó szerepet betöltő, hangadó személy' | Gyuszti (ti. Hernádi Gyula) találja ki történetet, megadja az alapot a filmkészítéshez, ő az agytröszt (1972, Vigilia)
***

Tehát az angol "think tank" kifejezéshez hasonlóan ez is politikai eredetű, de más területen is használatos. Való igaz, hogy az agytröszt szó egyre gyakrabban a Krisztina által megadott GBK-válaszban szereplő értelemben fordul elő, de a többi értelemben is OK.

Az észkombájn szó nagyon jó, de ezt csoportra nem használnám.

Olyankor, amikor a "think tank" csoportra vonatkozik, és a negatív árnyalat megengedhető, a "kupaktanács" szó sokszor remekül használható.
Selected response from:

Attila Piróth
France
Grading comment
Köszönöm!



Summary of answers provided
4 +1agytröszt
Attila Piróth
4intézményesített stratégiakutatás || stratégiakutató intézet
kyanzes
1agymenő
hollowman2
Summary of reference entries provided
Dóra Keresztiné Kövér
már volt kérdés
Krisztina Lelik

Discussion entries: 5





  

Answers


12 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
intézményesített stratégiakutatás || stratégiakutató intézet


Explanation:

Függően attól, hogy melyik formában van rá szükség.

Szerintem ez elég közel állhat a jelentéshez.

"A think tank (also called a policy institute) is an organization, institute, corporation, group, or individual that conducts research and engages in advocacy in areas such as social policy, political strategy, economy, science or technology issues, industrial or business policies, or military advice."

http://en.wikipedia.org/wiki/Think_tank

--------------------------------------------------
Note added at 16 mins (2009-11-29 17:26:02 GMT)
--------------------------------------------------

Ha egy emberről van szó, akkor "stratégiakutató".

kyanzes
Hungary
Works in field
Native speaker of: Hungarian
PRO pts in category: 20

53 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
agymenő


Explanation:
Csak az adott környezetben/helyzetben.


    Reference: http://www.proz.com/forum/hungarian/79663-a_dvd_j%C3%A1t%C3%...
hollowman2
Specializes in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 16

1 day 15 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
agytröszt


Explanation:
Külön válaszként adom meg, mert hosszú a magyarázat.

A magyar nyelv nagyszótárában háromféle jelentésben szerepel az agytröszt szó.

1. (Pol) 'az a (gazdasági) tanácsadó testület, amelyet Roosevelt amerikai elnök 1933-ban hozott létre'
2. (biz) 'a vezetésben, irányításban hangadó személyek köre, (tanácsadó) testülete' | Vegyészek dolgoznak az új és új kábízóanyagokon és agytrösztök a behozatal módjain, rejtekhelyeken (1981, Tandori Dezső)
3. (biz, tréf) 'vmely munka, tevékenység, ill. testület, csoport szellemi irányításában meghatározó szerepet betöltő, hangadó személy' | Gyuszti (ti. Hernádi Gyula) találja ki történetet, megadja az alapot a filmkészítéshez, ő az agytröszt (1972, Vigilia)
***

Tehát az angol "think tank" kifejezéshez hasonlóan ez is politikai eredetű, de más területen is használatos. Való igaz, hogy az agytröszt szó egyre gyakrabban a Krisztina által megadott GBK-válaszban szereplő értelemben fordul elő, de a többi értelemben is OK.

Az észkombájn szó nagyon jó, de ezt csoportra nem használnám.

Olyankor, amikor a "think tank" csoportra vonatkozik, és a negatív árnyalat megengedhető, a "kupaktanács" szó sokszor remekül használható.

Attila Piróth
France
Works in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 36
Grading comment
Köszönöm!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Erzsébet Czopyk
6 days




Reference comments


1 min peer agreement (net): +2
Reference

Reference information:
http://www.proz.com/kudoz/english_to_hungarian/government_po...

Dóra Keresztiné Kövér
Hungary
Specializes in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 4
Note to reference poster
Asker: Igen, láttam ezt a választ, de ezért adtam meg az "előzményeket" is, hátha jön más ötlet.


Peer comments on this reference comment (and responses from the reference poster)
agree  hollowman2
1 hr
agree  mytranslator
17 hrs

52 mins peer agreement (net): +5
Reference: már volt kérdés

Reference information:
http://www.proz.com/kudoz/english_to_hungarian/government_po...

Nézd meg, elég sok referenciát adtam meg a magyarázathoz.

Krisztina Lelik
Greece
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 20

Peer comments on this reference comment (and responses from the reference poster)
agree  Péter Tófalvi
35 mins
agree  hollowman2
38 mins
agree  Annamária dr Ilas-Székely
14 hrs
agree  Ildiko Santana: ;)
14 hrs
agree  Erzsébet Czopyk
8 days




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search