competition study

Hungarian translation: kompetíciós vizsgálat

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:competition study
Hungarian translation:kompetíciós vizsgálat
Entered by: Krisztina Szűcs

09:44 Nov 13, 2018
English to Hungarian translations [PRO]
Medical - Chemistry; Chem Sci/Eng
English term or phrase: competition study
Van egy ilyen szövegrészletem, hogy:

"Results and Discussion
Competition Study. At the same total concentration of SiO2, the affinity for aluminum depended dramatically on the method by which the silica solution was prepared. Thus, at 0-2 mM total SiO2, which is below the polymerization boundary, a solution of oligomeric silica prepared by pH neutralization (7.2) at 42 mM20 and then diluted, clearly bound aluminum more strongly than that diluted and then pH neutralized (Figure 3).
At pH values much above 7.2, and particularly > 9, the oligomeric silica would rapidly favor formation of the low aluminum-affinity monomeric silica12 (Figure 3). At pH values below 7.2, the affinity of oligodentate silica for aluminum decreased relative to DMHP (Figure 3), indicating that displace¬ment of DMHP by oligomeric silica was accompanied by a net release of protons."

Nem igazán tudom, mit kezdjek ezzel a "competition study"-val. Valaki tudna ebben segíteni? Köszönöm szépen!
Krisztina Szűcs
Romania
kompetíciós vizsgálat
Explanation:
http://www.chem.science.unideb.hu/DoktIsk/Ertekezesek/KDI008...

A közelmúltban egy indirekt módszer segítségével kutatócsoportunkban
meghatározták számos di- és tripeptid Pd(II)komplexének stabilitási állandóit.70 A
használt kompetíciós módszer során versengő ligandumként nagy feleslegben
kloridiont alkalmaztak.

Egyes Pd(II)komplexek esetén a tioétercsoport egyfogú koordinációját
jellemző stabilitási állandót korábban közvetett potenciometriás módszerrel
határozták meg, különböző nitrogéndonor segédligandumokat (például uridint)
használva a kompetíciós vizsgálat során.
Selected response from:

Katalin Szilárd
Hungary
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1kompetíciós vizsgálat
Katalin Szilárd
5 -3összehasonlító vizsgálat
JANOS SAMU


Discussion entries: 14





  

Answers


32 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
kompetíciós vizsgálat


Explanation:
http://www.chem.science.unideb.hu/DoktIsk/Ertekezesek/KDI008...

A közelmúltban egy indirekt módszer segítségével kutatócsoportunkban
meghatározták számos di- és tripeptid Pd(II)komplexének stabilitási állandóit.70 A
használt kompetíciós módszer során versengő ligandumként nagy feleslegben
kloridiont alkalmaztak.

Egyes Pd(II)komplexek esetén a tioétercsoport egyfogú koordinációját
jellemző stabilitási állandót korábban közvetett potenciometriás módszerrel
határozták meg, különböző nitrogéndonor segédligandumokat (például uridint)
használva a kompetíciós vizsgálat során.

Katalin Szilárd
Hungary
Works in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 156
Notes to answerer
Asker: Köszönöm, Katalin!


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  JANOS SAMU: Nem magyar kifejezés. Helytelen tükörfordítás a hivatkozott anyagban is.
23 hrs
  -> Ez nem fordítás. Ezt használják a szakmában Mo-n. Szerintem az ELTE/SZTE kémai tanszéke, az MTA Kémiai Folyóirata csak tudja már mit használnak ők saját maguk https://tinyurl.com/y9xpo4tw + https://tinyurl.com/y9828wam Nem sima összehasonlítás: versengés

agree  Balázs Sudár
1 day 38 mins
  -> Köszönöm!

agree  Katalin Horváth McClure: Igen, erről van szó. A lényeg az, hogy a reakcióban a résztvevő anyagok versengenek, jelen esetben az alumíniumért. A kétféle szilíciumot külön-külön versenyeztetik a DMHP-vel.
1 day 19 hrs
  -> Köszönöm!

22 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -3
összehasonlító vizsgálat


Explanation:
Megkérdeztem vegyészprofesszor rokonomtól. Itt a más körülmények között polimerizált szilíciumdioxid alumínium megkötését vizsgálják. Ez a lényege a vizsgálatnak. Szerinte a kompetíciós vizsgálat rossz és csúnya tükörfordítás, bárki használja is.

Example sentence(s):
  • Nyomásos alumíniumöntvények mikroporozitásának összehasonlító radiográfiai vizsgálata
  • A vizsgálat megkövetelt érzékenységi szintje, illetve a vizsgálati költségek meghatározó tényezők a legmegfelelőbb módszer kiválasztásában, mely általában különböző folyadék-penetrációs termékcsaládokkal elvégzett összehasonl

    https://repozitorium.omikk.bme.hu/bitstream/handle/10890/133/ertekezes.pdf?sequence=1
    Reference: http://fogyasztovedelem.kormany.hu/node/8691
JANOS SAMU
United States
PRO pts in category: 59

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Katalin Szilárd: Ez biztosan nem jó. Az összehasonlító (vagy komparatív - szakmai körökben) vizsgálat az a comparative study. Benne van a nevében: to compare. Pl.: http://real.mtak.hu/903/ "Magyarországi vörösagyagok összehasonlító vizsgálata = Comparative study of red...
42 mins
  -> Rákérdeztem. Tévedsz. Mind a kettő összehasonlító vizsgálat magyarul, azzal a különbséggel, hogy a comparative csak az egymás közti eltérőséget célozza, a competition study, meg azt, hogy az összehasonlításban melyik a jobb.

disagree  Balázs Sudár: Szerinten itt kompetíciós kötődési vizsgálatról van szó
2 hrs

disagree  Katalin Horváth McClure: Balázzsal egyetértve, kompetíciós kötődési vizsgálat. Két anyagot (az egyik a szilícium, a másik pedig a DMHP) egyszerre tesznek a közegbe, és ezek versengenek az alumíniumért. A kétféle szilícium külön-külön versenyez a DMHP-vel. Ez más, mint a példáid.
21 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search