building site inspector

Hungarian translation: felelős műszaki vezető (vagy: tervezői művezető)

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:building site inspector
Hungarian translation:felelős műszaki vezető (vagy: tervezői művezető)
Entered by: Erzsébet Czopyk

08:18 Mar 3, 2006
English to Hungarian translations [PRO]
Tech/Engineering - Construction / Civil Engineering
English term or phrase: building site inspector
Ennek mi a magyar megfelelője?
Amúgy ő hagyja jóvá a beton receptúráját.
Péter Tófalvi
Hungary
felelős műszaki vezető
Explanation:
Építőipari fővállakozásnál (multi) dolgoztam két évig (am-izr-orosz)

Mindenért, ami az építési helyszínen (munkaterület) történik, az építésvezető a felelős (gyakorlati kivitelezés).

Ő referál a Lebonyolítónak, meg a felelős műszaki vezetőnek, aki az építkezésen jóváhagyhat bárminemű folyamatot.

--------------------------------------------------
Note added at 20 mins (2006-03-03 08:39:31 GMT)
--------------------------------------------------

A felelős műszaki vezető gyakorlatilag egy olyan speciális, építész vagy (esetlegesen) építőmérnöki szakvégzettséggel rendelkező szemály, aki regisztrált a Felelős Műszaki Vezetők Jegyzékébe (önkormányzatoknál kell megtenni).

Az Attila által leírt szöveg azért nem pontos, mert az építési felügyelő FÜGGETLEN személy, NEM a cég alkalmazottja.

--------------------------------------------------
Note added at 24 mins (2006-03-03 08:43:20 GMT)
--------------------------------------------------

Az Attila által leírt munkakör az építési műszaki ellenőr, aki a generálkivitelező alkalmazottja és ebbéli minőségében legalább hetente egyszer ki kell járjon az építkezés területére és ellenőriznie kell nemcsak az ott folyó munkálatokat, hanem azt is, hogy az építési naplóban megfelelően dokumentálnak-e mindent. Erre a cálra az építési területen külön helyiséget (konténer általában) állítanak fel, ott van az építésvezető és ott őrzik az építési naplót is, amelyet a munkálatok befejezése után is meg kell őrizni, mert az abban foglaltak alapján jelenti le a bonyolító az ütemtervet(meg annak alpján fizetnek majd).
Hú, bocs, belementem a témába.

--------------------------------------------------
Note added at 28 mins (2006-03-03 08:47:52 GMT)
--------------------------------------------------

A beton receptúráját a generálkivitelezői szerződésben rögzízett és ennek a munkafázisnak a kivitelezésével megbízott alvállakozó végzi. Azt ott hagytakják jóvá, aton menetközben az építésvezető már NEM változtathat, de még a műszaki ellenőr sem.

--------------------------------------------------
Note added at 40 mins (2006-03-03 08:59:53 GMT)
--------------------------------------------------

A beton receptúráját a generálkivitelezői szerződésben rögzízett és ennek a munkafázisnak a kivitelezésével megbízott alvállakozó végzi. Azt ott hagytakják jóvá, aton menetközben az építésvezető már NEM változtathat, de még a műszaki ellenőr sem.

--------------------------------------------------
Note added at 2 days3 hrs (2006-03-05 11:32:58 GMT)
--------------------------------------------------

Bocs, most látom, hogy rengeteg benne az elgépelés, de nagyon siettem.
Selected response from:

Erzsébet Czopyk
Hungary
Grading comment
Köszönettel,
TP
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +5felelős műszaki vezető
Erzsébet Czopyk
4 -1építésvezető
Andras Szekany


Discussion entries: 15





  

Answers


17 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +5
felelős műszaki vezető


Explanation:
Építőipari fővállakozásnál (multi) dolgoztam két évig (am-izr-orosz)

Mindenért, ami az építési helyszínen (munkaterület) történik, az építésvezető a felelős (gyakorlati kivitelezés).

Ő referál a Lebonyolítónak, meg a felelős műszaki vezetőnek, aki az építkezésen jóváhagyhat bárminemű folyamatot.

--------------------------------------------------
Note added at 20 mins (2006-03-03 08:39:31 GMT)
--------------------------------------------------

A felelős műszaki vezető gyakorlatilag egy olyan speciális, építész vagy (esetlegesen) építőmérnöki szakvégzettséggel rendelkező szemály, aki regisztrált a Felelős Műszaki Vezetők Jegyzékébe (önkormányzatoknál kell megtenni).

Az Attila által leírt szöveg azért nem pontos, mert az építési felügyelő FÜGGETLEN személy, NEM a cég alkalmazottja.

--------------------------------------------------
Note added at 24 mins (2006-03-03 08:43:20 GMT)
--------------------------------------------------

Az Attila által leírt munkakör az építési műszaki ellenőr, aki a generálkivitelező alkalmazottja és ebbéli minőségében legalább hetente egyszer ki kell járjon az építkezés területére és ellenőriznie kell nemcsak az ott folyó munkálatokat, hanem azt is, hogy az építési naplóban megfelelően dokumentálnak-e mindent. Erre a cálra az építési területen külön helyiséget (konténer általában) állítanak fel, ott van az építésvezető és ott őrzik az építési naplót is, amelyet a munkálatok befejezése után is meg kell őrizni, mert az abban foglaltak alapján jelenti le a bonyolító az ütemtervet(meg annak alpján fizetnek majd).
Hú, bocs, belementem a témába.

--------------------------------------------------
Note added at 28 mins (2006-03-03 08:47:52 GMT)
--------------------------------------------------

A beton receptúráját a generálkivitelezői szerződésben rögzízett és ennek a munkafázisnak a kivitelezésével megbízott alvállakozó végzi. Azt ott hagytakják jóvá, aton menetközben az építésvezető már NEM változtathat, de még a műszaki ellenőr sem.

--------------------------------------------------
Note added at 40 mins (2006-03-03 08:59:53 GMT)
--------------------------------------------------

A beton receptúráját a generálkivitelezői szerződésben rögzízett és ennek a munkafázisnak a kivitelezésével megbízott alvállakozó végzi. Azt ott hagytakják jóvá, aton menetközben az építésvezető már NEM változtathat, de még a műszaki ellenőr sem.

--------------------------------------------------
Note added at 2 days3 hrs (2006-03-05 11:32:58 GMT)
--------------------------------------------------

Bocs, most látom, hogy rengeteg benne az elgépelés, de nagyon siettem.

Erzsébet Czopyk
Hungary
Specializes in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 16
Grading comment
Köszönettel,
TP
Notes to answerer
Asker: Ez lesz az.

Asker: Bónuszként még egy dolgot mondj el nekem, Erzsébet: (Azért nem terszem fel kérséként, mert nem vagyok biztos a megfelelő angol kifejezésben) A felelős műszaki vezető milyen dokumentumban írja le az építésvezetőnek a teendőket: - az építési naplóban? - vagy van olyan, hogy feladatnapló? Azért kérdem, mert egy román anyagot fordítok magyarra, és szerepel benne a "caiet de sarcini" kifejezés, amely szószerint "(elvégzendő) feladatok füzete".

Asker: Apropó: Mint említettem egy romcsi anyagot fordítok magyarra, de nagyobb siker reményében feltettem a kérdést rom-eng nyelvpárban, és most onnan alakítom át az eng-hun nyelvpár segítségével. A hatáskörökre vonatkozóan: ami érvényes nálunk, vagy az amcsiknál, nem biztos, hogy érvényes a romcsiknál is. Bocs. :-) Ami biztos, hogy építési inszpektorról van szó, aki jóváhagyja a betonkeverési-utasítást, és ezt bejegyzi a "feladatnaplóba".


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Andras Mohay (X): Én csak "mindenért az ép.vez. felelős" mondatot nem értettem a "fel. műsz.vez." fényében.
6 mins
  -> Az építésvezető NEM hagyhatja jóvá a beton receptúráját!

agree  Johanna K: igazad van Erzsi, @András: az építésvezető az "arme Schwein", akinek az egész káoszt kell dirigálnia igeeen, építési napló'''
7 mins
  -> Köszönöm szépen, Johanna!

agree  juvera
2 hrs
  -> Köszönöm szépen!

agree  Reka Gazda (X): Erzsébetnek igaza van, ezt mint építészmérnök-gyakornok mondom.
3 hrs
  -> Köszönöm szépen, Réka!

agree  Bertold Kiss
8 hrs
  -> Köszönöm szépen, Bertold!

2 days 3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
építésvezető


Explanation:
-

--------------------------------------------------
Note added at 3 days12 hrs (2006-03-06 20:38:11 GMT)
--------------------------------------------------

1 építési helyszínen (building / erection site) 1 felelős ember van - akinek akár a betonba is van beleszólása. Amúgy a betont a tervező hagyja jóvá - a helyszínen legfeljebb a papírokat egyeztetik, mert akár az ott kevert, akár a beszállított betonon nem látszik, hogy milyen - majd ha megkötött, akkor lehet ... szóval ....

--------------------------------------------------
Note added at 3 days12 hrs (2006-03-06 20:59:40 GMT)
--------------------------------------------------

hm. olvasom a fenti vitát - szal még ha Románia is a "site", a betont akkor sem kísérletezik ki, hanem a tervező írja elő - mondjuk szabvány szerint. Jóváhagyni pedig a minőségellenőrzés szokja, miután a kivett és kiöntött minta megkötött, és megtörték (28 nap). A site inspector valami románból ferdített angol kifejezés lesz ....

Andras Szekany
Hungary
Works in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 77
Notes to answerer
Asker: "szal még ha Románia is a "site", a betont akkor sem kísérletezik ki" Nem teljesen így van. Jómagam egy bukaresti ép.ip. cégnél dolgoztam a nyolcvanas években 3 évig, mint laboráns, és volt egy kis betongyárunk is. Ott az én feladatom volt a szemcseeloszlás meghatározása, és figyelembe véve a rendelkezésre álló cementet is, a receptúra kidolgozása. A szemeloszlás miatt amúgy a cement mennyisége változik, így indokolt a meghatározása. Az általam készítet receptet aztán a boss hagyta jóvá.

Asker: A fentiekben az adalékanyagok (kavics, homok) szemeloszlásáról van szó. A cementnél is van egyébként vmi hasonló, a finomság. A receptet tehát mindig a konkrét körülmények között kísérletezik ki, a szabványok a beton osztályát adják meg, és általános előírásokat.

Asker: Egyébként ennél a fordításnél egyik szakirodalmam: Dr. Buday Tibor: Betonozás (Műszaki, 1977) volt, és nincs sok különbség aközött, amit én is csináltam anno. Persze azóta sok víz lefolyt a Dunán, és változhatott egysmás.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Erzsébet Czopyk: l. a fentiekben olvasható részletes indoklást.
20 hrs
  -> köszi, de mivel 10 évig én is építésvezető (pontosabban üzembehelyező vezető) voltam, talán tudom a magyarázat nélkül is ...




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search