boss

Hungarian translation: függő zárókő, boltozati zárókő

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:boss
Hungarian translation:függő zárókő, boltozati zárókő
Entered by: Balázs Sudár

09:52 Nov 8, 2010
English to Hungarian translations [PRO]
Tech/Engineering - Construction / Civil Engineering / exeteri katedrális
English term or phrase: boss
The round stones of the vault are called ‘bosses’. More than 400 bosses act as keystones locking the vaults of the Cathedral in place. They are carved with a variety of Gothic images including plants, animals, heads, figures, and coats of arms. (A zárókő helyett kéne valami)
Köszönöm a segítséget!
Balázs Sudár
Hungary
függő zárókő, boltozati zárókő
Explanation:
Ha a szöveg egyértelmű, vagy kép is van hozzá, akkor elég a zárókő.
A pontosabb építészeti neve boltozati zárókő, vagy függő zárókő.

Magyarországon ekkor elvárható színvonalának, elég, ha csak a Szent Benedek-kápolna függő záróköveire gondolunk.
www.bences.hu/z/paradisum/tan54_h.htm

függő zárókő
A későgótikában kedvelt zárókőforma, amely a boltozat bordáinak találkozási pontjában, azoknál jóval mélyebben, gyakran szabadon ívelő bordákról csüng alá.
sdt.sulinet.hu/Player/Default.aspx?g=8d27c193-643c...

A boltsüvegek középpontjánál mélyebbre, részben a boltozat egyes pontjairól leágazó bordákról csüngő zárókő a függő zárókő.
hu.wikipedia.org/wiki/Boltozat

Gótikus faragványai (kétszer hornyolt boltozati bordák, boltozati zárókő,... www.castrumbene.hu/files/06_simon.pdf

Lackfi István 1397-ig felépíttette a szentélyt, melynek a három boltozati zárókövéből az oltár felett lévőn az Anjou királyi jelvény,
míg a középsőn a Lackfi címer található.
A keszthelyi ferences templomban előkerült még egy monogramos boltozati zárókő is, melyet Francesco Bernardi firenzei kereskedőhöz köt Tóth Sándor.
www.castrumbene.hu/files/castrum4_07.pdf
Selected response from:

juvera
Grading comment
A művészettörténészek is erre szavaztak. Mindenkinek köszönöm a segítséget!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +3függő zárókő, boltozati zárókő
juvera
4 +3gomb(kő), boltfő
Peter Boskovitz
4boltzáradék, záradékkő
Attila Hajdu
Summary of reference entries provided
boss vs. keystone = gombkő vs. zárókő
Katalin Horváth McClure

  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
gomb(kő), boltfő


Explanation:
boss2 [b‡s || bOs] I. fn 1. (ki)dudor(odás), kiemelkedés, domborulat, kidomborodás, kihasasodás, púp 2. épít kerek domborulat / domborítás, felületből kiálló gomb, gombdísz, relief

A boltfő szóalkotás, de azt tartom jó fordításnak.

Peter Boskovitz
Hungary
Works in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 4
Notes to answerer
Asker: Nagyon tetszik a megoldás, de vajon az építészek is elfogadnák? http://hu.wikipedia.org/w/index.php?title=F%C3%A1jl:Middle_keystone_in_the_Chapel_of_St._Anne_in_Malbork_showing_Jesus_Christ.jpg&filetimestamp=20100822144939 Itt a záróköveknél szerepel.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Attila Hajdu: Nagyon tetszik nekem a boltfő!
2 hrs

agree  Katalin Horváth McClure: Én a gombkőre szavaznék, de itt zárókő szerepük van. Tehát: boss = gombkő, keystone = zárókő. Találtam egy sor jó képet, referenciába felteszem.
2 hrs

agree  hollowman2
1 day 17 hrs

32 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
boltzáradék, záradékkő


Explanation:
A zárókő is jó, egy építész ismerősöm mondta, hogy utánanéz még estig, addig ne zárd le a kérdést. Lehet, hogy a "különleges/díszes) jelző használatával lesz csak egyértelmű.

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2010-11-08 14:09:27 GMT)
--------------------------------------------------

Az építész visszahívott, kollégái se tudtak jobbat a "díszített boltzáradék/záradékkő/zárókő" megoldásnál.

Attila Hajdu
Works in field
Native speaker of: Hungarian
PRO pts in category: 12
Notes to answerer
Asker: Köszönöm az utánjárást, a keystone-t akarta megkerülni, de átfaragom a mondatot.


2 days 4 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +3
függő zárókő, boltozati zárókő


Explanation:
Ha a szöveg egyértelmű, vagy kép is van hozzá, akkor elég a zárókő.
A pontosabb építészeti neve boltozati zárókő, vagy függő zárókő.

Magyarországon ekkor elvárható színvonalának, elég, ha csak a Szent Benedek-kápolna függő záróköveire gondolunk.
www.bences.hu/z/paradisum/tan54_h.htm

függő zárókő
A későgótikában kedvelt zárókőforma, amely a boltozat bordáinak találkozási pontjában, azoknál jóval mélyebben, gyakran szabadon ívelő bordákról csüng alá.
sdt.sulinet.hu/Player/Default.aspx?g=8d27c193-643c...

A boltsüvegek középpontjánál mélyebbre, részben a boltozat egyes pontjairól leágazó bordákról csüngő zárókő a függő zárókő.
hu.wikipedia.org/wiki/Boltozat

Gótikus faragványai (kétszer hornyolt boltozati bordák, boltozati zárókő,... www.castrumbene.hu/files/06_simon.pdf

Lackfi István 1397-ig felépíttette a szentélyt, melynek a három boltozati zárókövéből az oltár felett lévőn az Anjou királyi jelvény,
míg a középsőn a Lackfi címer található.
A keszthelyi ferences templomban előkerült még egy monogramos boltozati zárókő is, melyet Francesco Bernardi firenzei kereskedőhöz köt Tóth Sándor.
www.castrumbene.hu/files/castrum4_07.pdf


juvera
Specializes in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 112
Grading comment
A művészettörténészek is erre szavaztak. Mindenkinek köszönöm a segítséget!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Katalin Horváth McClure: Már vártam, hogy mikor érkezik meg a szakember. :-)
22 hrs
  -> Köszönöm. Néha engem is meglep, hogy még emlékszem ilyesmire, és igyekszem leellenőrizni. :-)

agree  Ildiko Santana
1 day 1 hr

agree  Attila Hajdu: meggyőző :)
4 days




Reference comments


4 hrs peer agreement (net): +2
Reference: boss vs. keystone = gombkő vs. zárókő

Reference information:
Itt látható az összehasonlítás:
http://www.pitt.edu/~medart/menuglossary/boss.htm

Ebben az építészeti képes szótárban ez szerepel:
1. zárókő 2. kerek domborulat/domborítás, felületből kiálló gomb, gombdísz, relief
http://www.horber.hu/horber_szoszedet/szotar/szotar_start/sz...

Képek, amelyeken a "boss" látható, zárókőként megnevezve:

Anjou-címeres zárókõ, 14. század III. negyede
http://mek.niif.hu/01900/01948/html/index110.html

Isten báránya zárókő a püspöki templomban
http://www.panoramio.com/photo/16197677

Pécs, székesegyház, zárókő a Szt. Kereszt-oltár építményéről, 1150-75 k. (Pécs, Dómmúzeum)
http://muvtor.btk.ppke.hu/etalon2/2423.jpg

Páratlan szépségű zárókő a sekrestye mennyezetén
http://www.szelepcsenyi.hu/index.php?page=/index.nml&subpage...

Gyulafirátót, premontrei prépostság
# zárókő forgó levelekkel
# zárókő áttört díszítéssel
http://muvtor.btk.ppke.hu/romanika/gyfirat1.htm

A Wikipedia boltív szócikke magyarul és angolul:
http://hu.wikipedia.org/wiki/Boltív
http://en.wikipedia.org/wiki/Arch

Én azt gondolom, hogy a boss az nem mindig keystone (zárókő), más helyen is szerepelhet. Az adott szövegben zárókőként funkcionál (vagyis a zárókövet faragták ilyen formára).
Mivel két külön szót használtak, érdemes magyarul is kettéválasztani, a mondat további részéből úgyis egyértelműen kiderül, hogy itt zárókőként használatosak. Ha a szövegben később is használják, akkor ott már lehet akár a zárókövet is használni.

Katalin Horváth McClure
United States
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 32

Peer comments on this reference comment (and responses from the reference poster)
agree  Ildiko Santana
2 hrs
agree  hollowman2
2 days 16 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search