ProZ.com Giving Tuesday 2020

Since its inception in 2012, Giving Tuesday has been celebrated across the globe as a day to give back: whether it be through donations, fundraising, volunteering your time and expertise, or simply by calling others to support a particular cause or initiative.
Pre-register for the Giving Tuesday Networking Meetup!

Click for Full Participation

variable pay

Hungarian translation: változóbér

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:variable pay
Hungarian translation:változóbér
Entered by: etike

10:17 Jan 3, 2011
English to Hungarian translations [PRO]
Bus/Financial - Finance (general)
English term or phrase: variable pay
Estimated variable pay at 100% of target (Commission)
Estimated variable pay on full achievement of objectives (Campaigns)
Estimated total variable pay on achievement of targets and objectives
etike
Hungary
változóbér
Explanation:
http://www.businessdictionary.com/definition/variable-pay.ht...

variable pay

Definition

Compensation such as commission which, unlike monthly pay, must be earned every time to be obtained. Also called pay at risk.

http://www.dura.hu/jogkereso/37-2001-pm.html

5. § (1) A rendkívüli munkavégzésért járó díjazások és a munkabér változó elemeinek (a továbbiakban: változóbér) számfejtéséhez, könyveléséhez szükséges adatokat a költségvetési szerv teljesítési időszakonként megállapítja és a - számfejtéshez szükséges - 1. számú melléklet szerinti adattartalommal havonta egyszer az illetményszámfejtő hely által meghatározott időpontig megküldi az illetményszámfejtő helynek.

http://real.mtak.hu/2599/1/62169_ZJ1.pdf

a változóbér megállapításának alapjakét használt teljesítményszintek közül az egyéni
dominál, második helyen pedig a vállalati teljesítmény áll. (Egyedül a vezetőknél fordított
a sorrend.);


--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2011-01-03 14:40:36 GMT)
--------------------------------------------------

http://jab.complex.hu/hjegy.php?docid=A0100037.PM

A 37/2001. (X. 25.) PM rendelet

a központosított illetmény-számfejtési feladatokról, valamint a bér- és munkaügyi adatszolgáltatás rendjéről rendelet szerint: változóbér

5. § (1) A rendkívüli munkavégzésért járó díjazások és a munkabér változó elemeinek (a továbbiakban: változóbér) számfejtéséhez, könyveléséhez szükséges adatokat a költségvetési szerv teljesítési időszakonként megállapítja és a - számfejtéshez szükséges - 1. számú melléklet szerinti adattartalommal havonta egyszer az illetményszámfejtő hely által meghatározott időpontig megküldi az illetményszámfejtő helynek.


Ha megnézzük magyarul a definíciót:

Változó bér: egyéni teljesítményhez kapcsolódó bér (sávok-magánszektornál, osztályok-közalkalmazottaknál,
egyéni bónusz (prémium-kitűzött fel-ok elvégzésére, jutalom—jó munkáért, ez lehet incentív túra is)
csoportos bónusz
nyereségrészesedés (készpénz, dolgozói részvény, vegyes)


És összehasonlítjuk az az angol definícióval:

http://definitions.uslegal.com/v/variable-pay/

Variable pay is compensation that is contingent on discretion, performance or results. It may be referred to as "pay at risk." It is pay based on performance rather than based on time spent on the job or the value of the job. The most common type of variable pay is sales commission in which the sales representative receives an award (usually expressed as a percentage of sales) for each sale. The more sales achieved, the higher the total commission income for the sales representative and the higher the revenue and profits for the organization.

For example, variable pay programs include, among others,:

* Profit Sharing
* Gain Sharing
* Group Incentive
* Recognition Award
* Individual Incentive
* Equity/Stock Award
* Lump Sum Bonus
* Key Contributor Award
* Project/Team Incentive
* Participative Peer Award


A kettő ugyanaz: vátozóbér = cariable pay. A változóbér egyébként törvényben szerepel és a törvény el is ismeri azt.


Selected response from:

Katalin Szilárd
Hungary
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +7változóbér
Katalin Szilárd
5 +2mozgóbér
Zsuzsa Berenyi
4 +1(a bér) változó összetevő(je)
Bob Makovei


  

Answers


12 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
(a bér) változó összetevő(je)


Explanation:
Az a része a bérezésnek, amely nem rögzített, hanem valamilyen tényezőtől függ (pl. jutalék).

--------------------------------------------------
Note added at 20 mins (2011-01-03 10:37:36 GMT)
--------------------------------------------------

Például itt: http://eur-lex.europa.eu/RECH_mot.do

Example sentence(s):
  • ...increased importance of variable pay in the composition of directors’ remuneration and related short term focus of remuneration policies across all sectors of the economy.

    Reference: http://eur-lex.europa.eu/Notice.do?mode=dbl&lang=en&lng1=en,...
    Reference: http://eur-lex.europa.eu/Notice.do?mode=dbl&lang=en&lng1=en,...
Bob Makovei
Hungary
Specializes in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 8
Notes to answerer
Asker: köszönöm szépen, a magyar megfelelőre nem volt jó ötletem. mégegy kérdés: ezekben az eur-lex dokumentumokban lehet valahogy keresni adott szavakat?


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ildiko Santana: Etike kérdésére - a főoldal elérhetősége, ahol a keresési paramétereket be lehet állítani: http://eur-lex.europa.eu/RECH_menu.do?ihmlang=en (angol) és http://eur-lex.europa.eu/RECH_menu.do?ihmlang=hu (magyar)
7 hrs

31 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
mozgóbér


Explanation:
Az alapbérhez jön hozzá általában teljesítményhez kötötten a mozgóbér.

"Az alapfizetésen túl mozgóbért és juttatásokat kaphat valaki. A mozgóbér tartalmazhatja a jutalékot, amit mennyiségi eladáshoz köthet a munkaadó, vagy a minőségi célokhoz kötött kifizetéseket, illetve prémiumot, jutalmat és nyereségrészesedést."

http://www.fn.hu/allas/20051018/mi_fizetes_mi_is/


    Reference: http://www.hrportal.hu/hr/mozgober-a-javadalmazasban-fontos-...
Zsuzsa Berenyi
Hungary
Works in field
Native speaker of: Hungarian
PRO pts in category: 20

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  József Lázár
1 hr

agree  Attila Bielik
10 hrs

neutral  hollowman2: A szakmai zsargon így nevezi, de a hivatalosan elfogadott és alkalmazott változat: változóbér -> ld. Kati válaszát.
20 hrs

8 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +7
változóbér


Explanation:
http://www.businessdictionary.com/definition/variable-pay.ht...

variable pay

Definition

Compensation such as commission which, unlike monthly pay, must be earned every time to be obtained. Also called pay at risk.

http://www.dura.hu/jogkereso/37-2001-pm.html

5. § (1) A rendkívüli munkavégzésért járó díjazások és a munkabér változó elemeinek (a továbbiakban: változóbér) számfejtéséhez, könyveléséhez szükséges adatokat a költségvetési szerv teljesítési időszakonként megállapítja és a - számfejtéshez szükséges - 1. számú melléklet szerinti adattartalommal havonta egyszer az illetményszámfejtő hely által meghatározott időpontig megküldi az illetményszámfejtő helynek.

http://real.mtak.hu/2599/1/62169_ZJ1.pdf

a változóbér megállapításának alapjakét használt teljesítményszintek közül az egyéni
dominál, második helyen pedig a vállalati teljesítmény áll. (Egyedül a vezetőknél fordított
a sorrend.);


--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2011-01-03 14:40:36 GMT)
--------------------------------------------------

http://jab.complex.hu/hjegy.php?docid=A0100037.PM

A 37/2001. (X. 25.) PM rendelet

a központosított illetmény-számfejtési feladatokról, valamint a bér- és munkaügyi adatszolgáltatás rendjéről rendelet szerint: változóbér

5. § (1) A rendkívüli munkavégzésért járó díjazások és a munkabér változó elemeinek (a továbbiakban: változóbér) számfejtéséhez, könyveléséhez szükséges adatokat a költségvetési szerv teljesítési időszakonként megállapítja és a - számfejtéshez szükséges - 1. számú melléklet szerinti adattartalommal havonta egyszer az illetményszámfejtő hely által meghatározott időpontig megküldi az illetményszámfejtő helynek.


Ha megnézzük magyarul a definíciót:

Változó bér: egyéni teljesítményhez kapcsolódó bér (sávok-magánszektornál, osztályok-közalkalmazottaknál,
egyéni bónusz (prémium-kitűzött fel-ok elvégzésére, jutalom—jó munkáért, ez lehet incentív túra is)
csoportos bónusz
nyereségrészesedés (készpénz, dolgozói részvény, vegyes)


És összehasonlítjuk az az angol definícióval:

http://definitions.uslegal.com/v/variable-pay/

Variable pay is compensation that is contingent on discretion, performance or results. It may be referred to as "pay at risk." It is pay based on performance rather than based on time spent on the job or the value of the job. The most common type of variable pay is sales commission in which the sales representative receives an award (usually expressed as a percentage of sales) for each sale. The more sales achieved, the higher the total commission income for the sales representative and the higher the revenue and profits for the organization.

For example, variable pay programs include, among others,:

* Profit Sharing
* Gain Sharing
* Group Incentive
* Recognition Award
* Individual Incentive
* Equity/Stock Award
* Lump Sum Bonus
* Key Contributor Award
* Project/Team Incentive
* Participative Peer Award


A kettő ugyanaz: vátozóbér = cariable pay. A változóbér egyébként törvényben szerepel és a törvény el is ismeri azt.




Katalin Szilárd
Hungary
Works in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 277

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  János Untener
0 min
  -> Köszönöm!

agree  hollowman2
2 mins
  -> Köszönöm!

agree  Sonia Soros
1 hr
  -> Köszönöm!

agree  Balázs Sudár
6 hrs
  -> Köszönöm!

agree  Iosif JUHASZ
7 hrs
  -> Köszönöm!

agree  Éva Szilágyi
1 day 7 hrs
  -> Köszönöm!

agree  Tradeuro Language Services
41 days




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search