after Customs approved treatment or use

Hungarian translation: vámhatósági utólagos ellenőrzés

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:control after Customs approved treatment or use
Hungarian translation:vámhatósági utólagos ellenőrzés
Entered by: Eva Blanar

11:58 Oct 31, 2004
English to Hungarian translations [PRO]
Bus/Financial - Finance (general) / customs
English term or phrase: after Customs approved treatment or use
Tulajdonképpen az alábbi szövegből csak a címmel gyűlt meg a bajom:
Controls after Customs approved treatment or use:
Customs authorities may, after releasing the goods and in order to satisfy themselves as to the accuracy of the particulars contained in the customs declaration, inspect the commercial documents and data relating to the import, export or transit operations in respect of the goods concerned. They may also focus on subsequent commercial operations involving those goods (deferred controls).

A treatment szerintem a vámalakiságokra/ elbírálásokra vonatkozik, a use viszont talán inkább arra, hogy az országba bevihető, felhasználás céljából (esetleg pontosítható, hogy milyen felhasználásra).
Viszont megnéztem az EU-terminológiában, ahol
customs treatment = vámjogi rendeltetés,
customs-approved treatment or use of goods = áru vámjogi sorsa.
Hát ez itt nyilván nem müxi: ellenőrzések, miután a vámjogi sorsot jóváhagyták? és akkor miért van a Customs nagybetűvel? Vagy ez a sors-kérdés bevett kifejezés a szakmában?
Eva Blanar
Hungary
control after customs approved treatment or use = vámhatósági utólagos ellenőrzés
Explanation:
A "assignment of goods for customs approved treatment or use" szemlátomást "vámjogi rendeltetés meghatározása/kijelölése",

Egy tanulságos "bilingvis" ehhez (is):

controls at the moment of assignment of goods for customs approved treatment or use and controls after customs approved treatment = die Kontrollen im Zeitpunkt der Zuweisung einer zollrechtlichen Bestimmung und die nachträglichen Kontrollen.
europa.eu.int/comm/taxation_customs/ customs/risk_management/risk_2_en.htm

Jellemző, hogy a fenti szöveg német verziója is "utólagos ellenőrzés"-t emleget.

Az egészet a VPOP részletesen tárgyalja:

Tájékoztató a vámhatósági utólagos ellenőrzésről, az ellenőrzött fontosabb jogairól és együttműködési kötelezettségeiről
www.vam.hu/data/informaciok/vaminfo/tajek_20030908.html

Úriember önmaga kér önmaga ellen ilyet, ha a helyzet úgy hozza:

A vámszabadterületen lévő vámáruk vámjogi sorsának rendezése. 3. Nem kötelező, de célszerű a vámhatósági utólagos ellenőrzés kérése a teljes vámszabadterületi tev. idejére vonatkozóan a későbbi esetleges vámteher és kamatai kiszabása megelőzése érdekében.
www.vaminfo.hu/forum/showthread.php?mID=487

Az utólagosság itt nem fejetlenség eredménye, hanem része a szakmának:


A vámszervezet végzi [...] f) az ellenőrzési és utólagos ellenőrzési feladatok, valamint a különböző, feltételtől függő vámkedvezmények elbírálásához szükséges ellenőrzési feladatok ellátását;
www.jak.ppke.hu/tanszek/penzugy/jegyzet2003/repetitorium_6_...

... Ha a fizetendő vámtartozást utólagos ellenőrzési tevékenység eredményeként szabják ki ...
www.p-m.hu/web/home.nsf/0/ 94E473E159FC7412C1256E6E0048C694?OpenDocument

Entries checked after customs clearance, customs procedure or treatment concerned (post clearance controls) = A vonatkozó vámkezelés, vámeljárás vagy vámjogi rendeltetés után ellenőrzött bejegyzések (vámkezelés utáni ellenőrzés)
ccvista.taiex.be/Fulcrum/CCVista/hu/31997D0245-HU.doc




Selected response from:

Andras Mohay (X)
Grading comment
mindkettőtöknek nagyon köszönöm, de mivel címről van szó, azt hiszem, ez a nyerő (legalábbis a tartalmat pontosan fejezi ki)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2control after customs approved treatment or use = vámhatósági utólagos ellenőrzés
Andras Mohay (X)
4 +1vámhatóság által jóváhagyott kezelés (feldolgozás) vagy felhasználás (használatba vétel) ellenőrzése
MandC


  

Answers


9 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
after customs approved treatment or use
vámhatóság által jóváhagyott kezelés (feldolgozás) vagy felhasználás (használatba vétel) ellenőrzése


Explanation:
Úgy gondolom, hogy az általad említett EU terminológiák egyike sem vonatkozik erre az esetre. A vámhatóság azonban a kezelés (feldolgozás) vagy felhasználás (használatba vétel) engedélyezése (clearance) után is jogosult ellenőrzéseket végrehajtani. Az EU nyelvezet pedig mind angolul, mind magyarul elég döcögősnek tűnik.

--------------------------------------------------
Note added at 11 mins (2004-10-31 12:09:28 GMT)
--------------------------------------------------

akarom mondani: vámhatóság által jóváhagyott kezelés (feldolgozás) vagy felhasználás (használatba vétel) utáni ellenőrzés


MandC
Hungary
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 24

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Andras Szekany: egyedül az "ellenőrzése" (a végén) fölösleges ...
25 mins

5 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
after customs approved treatment or use
control after customs approved treatment or use = vámhatósági utólagos ellenőrzés


Explanation:
A "assignment of goods for customs approved treatment or use" szemlátomást "vámjogi rendeltetés meghatározása/kijelölése",

Egy tanulságos "bilingvis" ehhez (is):

controls at the moment of assignment of goods for customs approved treatment or use and controls after customs approved treatment = die Kontrollen im Zeitpunkt der Zuweisung einer zollrechtlichen Bestimmung und die nachträglichen Kontrollen.
europa.eu.int/comm/taxation_customs/ customs/risk_management/risk_2_en.htm

Jellemző, hogy a fenti szöveg német verziója is "utólagos ellenőrzés"-t emleget.

Az egészet a VPOP részletesen tárgyalja:

Tájékoztató a vámhatósági utólagos ellenőrzésről, az ellenőrzött fontosabb jogairól és együttműködési kötelezettségeiről
www.vam.hu/data/informaciok/vaminfo/tajek_20030908.html

Úriember önmaga kér önmaga ellen ilyet, ha a helyzet úgy hozza:

A vámszabadterületen lévő vámáruk vámjogi sorsának rendezése. 3. Nem kötelező, de célszerű a vámhatósági utólagos ellenőrzés kérése a teljes vámszabadterületi tev. idejére vonatkozóan a későbbi esetleges vámteher és kamatai kiszabása megelőzése érdekében.
www.vaminfo.hu/forum/showthread.php?mID=487

Az utólagosság itt nem fejetlenség eredménye, hanem része a szakmának:


A vámszervezet végzi [...] f) az ellenőrzési és utólagos ellenőrzési feladatok, valamint a különböző, feltételtől függő vámkedvezmények elbírálásához szükséges ellenőrzési feladatok ellátását;
www.jak.ppke.hu/tanszek/penzugy/jegyzet2003/repetitorium_6_...

... Ha a fizetendő vámtartozást utólagos ellenőrzési tevékenység eredményeként szabják ki ...
www.p-m.hu/web/home.nsf/0/ 94E473E159FC7412C1256E6E0048C694?OpenDocument

Entries checked after customs clearance, customs procedure or treatment concerned (post clearance controls) = A vonatkozó vámkezelés, vámeljárás vagy vámjogi rendeltetés után ellenőrzött bejegyzések (vámkezelés utáni ellenőrzés)
ccvista.taiex.be/Fulcrum/CCVista/hu/31997D0245-HU.doc






Andras Mohay (X)
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 16
Grading comment
mindkettőtöknek nagyon köszönöm, de mivel címről van szó, azt hiszem, ez a nyerő (legalábbis a tartalmat pontosan fejezi ki)

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Laszlo Szabo: Itt ugyanis a vámhatóság a vámnyilatkozat adatainak helyességét is ellenőrizheti, nem csak a használatot
9 mins

agree  Andrea Szabados: A kétnyelvű magyarázatok teljesen meggyőzőek.
4 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search