huffing

Hungarian translation: büntető kiütés

10:22 May 25, 2016
English to Hungarian translations [PRO]
Games / Video Games / Gaming / Casino / Dámajáték
English term or phrase: huffing
Erre akkor kerül sor, amikor a játékos levehetné az ellenfele korongját, de azt elmulasztja. Ilyenkor az ellenfél leveheti a játékos korongját. Lásd pl.:

Huffing is a rule used in some board games, such as Alquerque and traditional and informal English draughts (checkers). By this rule, a player who fails to make a capturing move when one is available is penalised by having the piece that could have performed the capture huffed, i.e. removed from the board.

https://en.wikipedia.org/wiki/Huff_(board_games)

Nem vagyok járatos a dámajátékban. Mi ennek a lépésnek a magyar neve, ha van ilyen?

Köszönöm szépen előre is!
András Veszelka
Hungary
Hungarian translation:büntető kiütés
Explanation:
Elég sajnálatos, hogy a belinkelt Wikipédia-szócikkben ugyan szó van az ütéskényszerről, de nem ír arról a büntető kiütésről, amely akkor alkalmazandó, ha valaki megszegi az ütéskényszer szabályát.

Szóval, a javaslat saját találmány.

--------------------------------------------------
Note added at 48 mins (2016-05-25 11:11:22 GMT)
--------------------------------------------------

Nem kell leragadni még a szótáraknál sem. A logika segít.

--------------------------------------------------
Note added at 51 mins (2016-05-25 11:14:05 GMT)
--------------------------------------------------

http://mek.oszk.hu/00000/00056/html/133.htm
de szerintem a wikis cikket nagyjából ez alapján írták, lehet, hogy a szerző ua.

--------------------------------------------------
Note added at 53 mins (2016-05-25 11:16:11 GMT)
--------------------------------------------------

Az oszk-s linken a vége:
„Tanácsok dámázóknak
Mivel a dámajáték szabályai nincsenek egyetlen, kivételt nem ismerő
rendszerbe foglalva, fontos, hogy mielőtt dámázni kezdünk, tisztázzuk
partnerünkkel a szabályokat. Már a bábuk felállításakor beszéljük meg,
milyen lépéslehetőséggel ruházzuk fel a dámákat, van-e ütéskényszer stb. Sok
vitát megtakaríthatunk ezzel.”
Selected response from:

Péter Tófalvi
Hungary
Grading comment
Köszönöm szépen! Ezt használtam, mert ez jól elkülönül a sima "leütés" szótól.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +4büntető kiütés
Péter Tófalvi
3 +1kiütés
Tibor Pataki


  

Answers


13 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
kiütés


Explanation:
huffing - kiütés (ellenfél bábjáé dámajátékban)
ez lenne az?



    Reference: http://topszotar.hu/angolmagyar/huff
Tibor Pataki
Hungary
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
Notes to answerer
Asker: Igen, ezt a kifejeztést, a "kiütést" én is megtaláltam, de ez szerintem összekeverhető azzal, amikor egyszerűen csak a játék szokásos menete során leütik/kiütik az ellenfél egyik korongját


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Péter Tófalvi: Ez van az Országh-szótárban is: „huff: kiüt (ellenfél bábját dámajátékban)”. A szokásos művelet meg lehet a leütés?
18 mins

41 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +4
büntető kiütés


Explanation:
Elég sajnálatos, hogy a belinkelt Wikipédia-szócikkben ugyan szó van az ütéskényszerről, de nem ír arról a büntető kiütésről, amely akkor alkalmazandó, ha valaki megszegi az ütéskényszer szabályát.

Szóval, a javaslat saját találmány.

--------------------------------------------------
Note added at 48 mins (2016-05-25 11:11:22 GMT)
--------------------------------------------------

Nem kell leragadni még a szótáraknál sem. A logika segít.

--------------------------------------------------
Note added at 51 mins (2016-05-25 11:14:05 GMT)
--------------------------------------------------

http://mek.oszk.hu/00000/00056/html/133.htm
de szerintem a wikis cikket nagyjából ez alapján írták, lehet, hogy a szerző ua.

--------------------------------------------------
Note added at 53 mins (2016-05-25 11:16:11 GMT)
--------------------------------------------------

Az oszk-s linken a vége:
„Tanácsok dámázóknak
Mivel a dámajáték szabályai nincsenek egyetlen, kivételt nem ismerő
rendszerbe foglalva, fontos, hogy mielőtt dámázni kezdünk, tisztázzuk
partnerünkkel a szabályokat. Már a bábuk felállításakor beszéljük meg,
milyen lépéslehetőséggel ruházzuk fel a dámákat, van-e ütéskényszer stb. Sok
vitát megtakaríthatunk ezzel.”


    https://hu.wikipedia.org/wiki/D%C3%A1maj%C3%A1t%C3%A9k
Péter Tófalvi
Hungary
Native speaker of: Native in HungarianHungarian, Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 8
Grading comment
Köszönöm szépen! Ezt használtam, mert ez jól elkülönül a sima "leütés" szótól.
Notes to answerer
Asker: Aha, ez jobban hangzik nekem, mert ez világossá teszi a különbséget a kétféle ütésmód között.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  hollowman2
6 hrs

agree  Erzsébet Czopyk
19 hrs

agree  Iosif JUHASZ
20 hrs

agree  Tradeuro Language Services
9 days




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search