badlands

Hungarian translation: badland, vásott föld

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:badlands
Hungarian translation:badland, vásott föld
Entered by: Enrique Cavalitto

For term searches and specialty glossaries, please try the new GBK glossaries
02:55 Sep 13, 2008
English to Hungarian translations [PRO]
Science - Geography
Additional field(s): Environment & Ecology
English term or phrase: badlands
Definition from Glossary Of Geography:
Very irregular topography resulting from wind and water erosion of sedimentary rock.

Example sentence(s):
  • Badlands are semiarid regions with sparse vegetation that experience high rates of erosion. Water and wind, instead of carving gentle hills and broad valleys, sculpt soft sedimentary rock into intricate mazes of narrow ravines, v-shaped gullies, knife-sharp ridges, buttes, and colorful pinnacles. SOUTH DAKOTA BADLANDS
  • Both badlands and gullies appear to have developed since European settlement and to be part of the same hydrological system with extensive areas of bare ground (badlands) feeding water to incising gullies. ScienceDirect
  • n the Badlands, soils can consist of sandstone, shale, and lignite. All soils have been modified by erosion (i.e. wind, water, and ice). University of Idaho
Glossary-building KudoZ




This question was created by:


This question is closed

badland, vásott föld
Definition:
Ilyen vásott földek ott alakulnak ki, ahol (1) a kőzetek nagyon könnyen erodálódnak - és ez általában azt jelenti, hogy laza, csak enyhén cementált törmelékes üledékes kőzetek, azaz agyagok és puha homokkövek vannak a felszínen; és (2) a száraz éghajlat miatt nincs növénytakaró, vagy a növénytakaró nem képes lépést tartani az erózióval, ha az egyszer elkezdte “vásni” a talajt.
Selected response from:

kyanzes
Hungary
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of translations provided
5 +2badland, vásott föld
kyanzes
4Badlands
Elevenít (X)
3"rossz föld" esetleg sivár vidék
Editti


  

Translations offered


21 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
"rossz föld" esetleg sivár vidék


Definition from own experience or research:
Badland [szerkesztés]
A Wikipédiából, a szabad enciklopédiából.
Ugrás: navigáció, keresés

Badland az Egyesült Államok nyugati részénA badland (angol: bad land kifejezésből, kb. „rossz föld”) a száraz és félszáraz területek agyagban és homokban gazdag vidékeinek lepusztulásformája. E területeken a ritka eső és az erős szél a talajt lepusztítva hozza létre a badlandeket jellemző formakincset, a kanyonokat, kisebb eróziós völgyeket, horhosokat és a földpiramisokat.

Example sentence(s):
  • Badland [szerkesztés] A Wikipédiából, a szabad enciklopédiából. Ugrás: navigáció, keresés Badland az Egyesült Államok nyugati részénA badland (angol: bad land kifejezésből, kb. „rossz föld”) a száraz és félszáraz területek agyagban és homokban gazdag vidékeinek lepusztulásformája. E területeken a ritka eső és az erős szél a talajt lepusztítva hozza létre a badlandeket jellemző formakincset, a kanyonokat, kisebb eróziós völgyeket, horhosokat és a földpiramisokat. E nehezen járható terméketlen vidéket a lakota indiánok makhóšiča-nak, rossz földnek nevezték, e kifejezés tükörfordítással került az angol nyelvbe. Az angol kifejezést a magyar földrajzi nyelv átvette. A világ leghíresebb badlandjei Észak-Amerika közép-nyugati tájain találhatóak. A vidéket először bejáró francia telepesek les mauvaises terres à traversernek, csak áthaladásra alkalmas területnek nevezték a kietlen vidéket. - Wikipédia  
  • (angol: „rossz vidék”), más írásmóddal BEDLEND, kusza, kanyargós vízmosásokkal és fogazott vonalú aszókkal felszabdalt, egyenlőtlenül lepusztult felszínű terület. A vízmosások nagyobb folyók völgyéből ágaznak ki, fenekük meredeksége a fő folyók közelében minimális, a térszín peremén pedig majdnem függőlegesek. A vízmosások egymásba torkollása és különválása szabálytalan földpiramisokat, kicsi, lapos tetejű kőzettuskókat (mesákat) alakít ki; az így létrejövő zord tájkép szinte a megközelíthetetlenség látszatát kelti. A badlandok aridus (száraz) és szemiaridus (félig száraz) övezetekben jönnek létre, ahol a kőzetek könnyen erodálódnak, a csapadék pedig általában felhőszakadások formájában érkezik. A záporok valósággal lesöprik a lejtőkről a kisebb növényeket és a száraz, szemcsés talajt, a kőzetig csupaszítván le őket. A „badland” szót először Dél-Dakota állam délnyugati részének egyik vidékére alkalmazták: a francia-kanadai prémvadászok ugyanis mauvaises terres pour traverser („nehezen [rosszul] átszelhető vidék”) névre keresztelték. Később a hasonló térszíneket is így nevezték el. A dél-dakotai Badlands területe kb. 5000 km2, kb. 160 km hosszan húzódik kelet–nyugati irányban. A Badlands Nemzeti Park magába foglalja a legtöbb Jackson és Pennington megyei badlandot. - Britannica Hungarica Világenciklopédia  
Editti
United Kingdom
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
Notes to answerer
Erzsébet Czopyk let me quickly search in German :)


2 days 13 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Badlands


Definition from Világjáró Blog:
"A dél-dakotai Badlands a szél és víz szobrászmunkájának természetes mesterműve. Ezen a rendkívüli módon lepusztult tájon nagy számban találhatók a fennsík puha üledékéből és vulkáni hamujából kivájt dombok, ormok. csúcsok. A korai telepesek adták találó nevét ( rossz földek),mivel ezeken a viharvert dombokon szinte lehetetlen lenne bármit is termeszteni."

Example sentence(s):
  • "Területének nagy részét finoman rétegzett agyagpala, mészkő és homokkő borítja, amelyet északon helyenként glaciális üledék, lösz vagy alluviális üledék borít. Bár a Prérit többnyire lapos vagy dimbes-dombos vidéknek ábrázolják, helyenként különleges felszíni formák alakultak ki: ilyen például a dél-dakotai és wyomingi Black-hegység, valamint a dél-dakotai Badlands" - Britannica Hungarica Világenciklopédia  

Explanation:
Ha kell fordítani, akkor 'zord vidék' vagy 'sivár vidék'
Elevenít (X)
Hungary
Native speaker of: Native in EnglishEnglish

2 days 14 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
badland, vásott föld


Definition from weblink:
Ilyen vásott földek ott alakulnak ki, ahol (1) a kőzetek nagyon könnyen erodálódnak - és ez általában azt jelenti, hogy laza, csak enyhén cementált törmelékes üledékes kőzetek, azaz agyagok és puha homokkövek vannak a felszínen; és (2) a száraz éghajlat miatt nincs növénytakaró, vagy a növénytakaró nem képes lépést tartani az erózióval, ha az egyszer elkezdte “vásni” a talajt.

Example sentence(s):
  • Fluviális felszínformálás. Vízfolyások és kialakulásuk. Areális erózió és badland térszínek. A mederformálás mechanizmusa is a hordalékszállítás. Folyók szakaszjellege és változásai. Teraszok, meanderek és a hozzájuk kapcsolódó folyamatok és fogalmak. Az elvonszolódás. - SZTE Földrajzi-Földtani Tanszékcsopor  
  • Újabb különlegességként a lecsupasztott riolittufa-felszínek jellegzetes morfológiáját említem meg. A vékony talajtakaró megbontódása után az erózió felárkolt kopárosokat (badland) hoz rajta létre, melyek újranövényesedése szinte lehetetlen. - weblink  
  • Többféle felszínen is kipróbáltuk a rovert. Ezek közt szerepel a badland terület dombtalpi része, ahol kisebb-nagyobb kzetdarabok lettek felhalmozva. Máshol olyan kzetréteg kibukkanáson mozgott a rover, mint amilyet az Opportunity látott egy kráter peremén. - Magyar Asztronautikai Társaság  

Explanation:
Angol-magyar geológiai szótár – English-Hungarian Geological Dictionary
Kázmér Miklós
ELTE Őslénytani Tanszék
Lóczy Dénes
Copyright © 2005 Hantken Kiadó
2005

badland : vásott föld, badland [bedlend]

http://www.hik.hu/tankonyvtar/site/books/b119/word.doc

---

badland fogalma:
Feldarabolódott domborzat szárazerekkel, vízválasztókkal szabdalva sivatagi és félsivatagi területeken.

http://www.vizsgazz.hu/index.php?option=com_content&task=vie...

---

De vissza a geológiához: a Zabriskie Point környéki tájat angolul “badland”-nek hívják, ami magyarul rossz földet jelent. Kázmér Miklós geológiai szakszótárában a “vásott föld” szerepel mint a “badland” magyar megfelelője.

http://zsylvester.wordpress.com/2007/11/18/harom-kep-a-halal...

kyanzes
Hungary
Native speaker of: Hungarian
PRO pts in category: 12

Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
Yes  hollowman (X): Kimunkált és referenciákkal jól megtámogatott válasz. // badland vásott föld, badland [bedlend] ld.: http://www.hik.hu/tankonyvtar/site/books/b119/ch04s02.html
12 hrs

Yes  Hungary GMK
19 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search