chain of command

Hungarian translation: utasításlánc

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:chain of command
Hungarian translation:utasításlánc
Entered by: etike

12:40 Apr 20, 2010
English to Hungarian translations [PRO]
Bus/Financial - Human Resources
English term or phrase: chain of command
Cégnév's Business Continuity process establishes the chain of command”
Business continuity plan a téma...
'felügyeleti lánc' lehet?
utána nincs kifejtve, hanem a teendőkről van szó.
etike
Hungary
utasításlánc
Explanation:
Katonai szövegkörnyezetben inkább parancslánc, vállalatok kapcsán inkább utasításlánc vagy utasítási lánc.
Selected response from:

Attila Piróth
France
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +9utasításlánc
Attila Piróth
5 +3hierarchia (alárendeltségi rend; szolgálati út/sorrend)
hollowman2
4 +2szolgálati út
László Zsák
4 +1függelmi rend
Andras Szekany
5 -1ranglista
JANOS SAMU
5 -1a szervezet mélységi tagoltsága
Katalin Szilárd


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +9
utasításlánc


Explanation:
Katonai szövegkörnyezetben inkább parancslánc, vállalatok kapcsán inkább utasításlánc vagy utasítási lánc.

Attila Piróth
France
Works in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 24

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Péter Tófalvi: katonáéknél talán még van olyan is, hogy vezénylési sorrend, nem?
4 mins

agree  Judith Kiraly: Utasítási lánc a helyes, szerintem nem ugyanazt jelenti a kettő.
39 mins

agree  Katalin Horváth McClure: Utasítási lánc
43 mins

agree  kyanzes
59 mins

agree  Miklós Monostory
1 hr

agree  Ildiko Santana: Utasítási lánc
3 hrs

agree  Iosif JUHASZ
5 hrs

agree  Eva Blanar: utasítási lánc - jobban tetszik.
6 hrs

agree  Tradeuro Language Services
3 days 6 hrs

12 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
függelmi rend


Explanation:
ha vállalat, akkor nem katonai ....?

--------------------------------------------------
Note added at 13 mins (2010-04-20 12:53:39 GMT)
--------------------------------------------------

egyébként ma a "szervezeti felépítés" divatosabb, a lényeg közel ua.

Andras Szekany
Hungary
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Erzsébet Czopyk: szervezeti felépítés, értelemszerűen fordítva
4 hrs

8 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -1
a szervezet mélységi tagoltsága


Explanation:
http://eduline.hu/segedanyagtalalatok.aspx/letolt/2374.

Szervezetszabályozás: a szervezet működésének sztenderdizálása.

A vezetés szervezési funkciójából adódó feladat a szervezet mélységi tagoltságának (chain of command) ill. a szélességi tagozódásának (span of control) megoldása.

3./Emberek irányítása 126-127

--------------------------------------------------
Note added at 14 mins (2010-04-20 12:54:34 GMT)
--------------------------------------------------

Nekem úgy tűnik, hogy itt sima üzleti/hr-es kifejezésről lesz szó, és nem katonaságról.

http://www.uti.bme.hu/data/segedanyag/7/szervezetistrukturak...

Szervezeti struktúrák

Menedzsment alapjai

2009 ősz

Konfiguráció

* Másodlagos, vagy származtatott strukturális jellemző
* A többi három jellemző alakítja ki
* Kategóriái:
+ a szervezet mélységi tagoltsága (hierarchikus szintek száma)
+ a szervezet szélességi tagoltsága (egy vezető alá közvetlenül tartozó alárendeltek száma a hierarchia egyes szintjein)
+ az egyes szervezeti egységek mérete (az adott egységhez tartozó foglalkoztatottak száma)


--------------------------------------------------
Note added at 23 mins (2010-04-20 13:03:53 GMT)
--------------------------------------------------


http://www.mm.uni-frankfurt.de/fileadmin/Publikationen/Abuse...

"In many organizations, not only monitoring and control but also the flow of information are hierarchically structured. Employees are often discouraged from communicating with any higher-level managers other than their immediate superiors; that is, they are required to follow a "chain of command." Hierarchical communication is often interpreted as an optimal response to
costly information processing.'"

http://lev-lista.hu/archattach?l=megtk&m=20100113101520307&a...

"jellemzői: mélységi tagoltság (első számú vezető és a végrehajtó szint közti lépcsők száma), szélességi tagoltság (vezető alá egymás mellé rendelt szervezeti egységek száma), foglalkoztatottak száma."

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2010-04-20 14:13:56 GMT)
--------------------------------------------------

Válasz Katinak:

Ott van benne a lényeg:

http://www1.worldbank.org/publicsector/decentralization/Work...

* Depth of hierarchy

Whether decentralization promotes accountability and reduces corruption is also likely to depend on the “depth” of powers within a jurisdiction.

*Depth refers to* the number of links in the chain of command, or *the levels in the bureaucratic hierarchy*, between an elected official making a policy decision and the constituent receiving a service.

Depth refers to .. or the levels in the bureaucratic hierarchy.

Szerintem igencsak túlzás egyet nem érteni.

Az utasítási lánc is jó lehet, bár személy szerint nekem nem tetszik (nekem túl katonai). De amikor Attila válaszolt én még nem is láthattam a válaszát (hisz 2 perces különbséggel írtuk).
A vezetői szintek felállítását sem tartom rossz megoldásnak.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2010-04-20 14:15:23 GMT)
--------------------------------------------------

Javítás: nem vezetői, hanem irányítási szintek.
Tehát irányítási szintek felállítása.

Katalin Szilárd
Hungary
Works in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 41

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Katalin Horváth McClure: Szerintem az utólag (14 és 23 percnél) hozzátett idézetekből már látod, hogy ez nem jó, ez a "depth of hierarchy". A chain of command persze kapcsolódik, de mást fejez ki, azt, hogy az utasításokat honnan hová továbbítják.
40 mins
  -> Annyira nincs nagy különbség. Sőt szinte szinonímák. Ugyanis a depth of command is a hierarchikus lépcsőket (irányítási szintek) jelenti. Pl. "..emelkedik az irányítási szintek (mélységi tagoltság) .." További válaszom fent.

neutral  Eva Blanar: a mélységi tagoltsággal, mint megfeleltetéssel nem értek egyet, de ildiko véleményezését biztosan nem érdemelted.
6 hrs

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
szolgálati út


Explanation:
A szolgálati út a szolgálati tevékenységben az elöljárók és alárendeltek közötti lépcsőzetes kapcsolat.
http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=99700021.IM

László Zsák
Specializes in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ildiko Santana: Igen, ez az értelme. A "szolgálati út" gyakran alkalmazott kifejezés ebben a vonatkozásban.
1 hr

disagree  Eva Blanar: persze, minden utasítás szolgálati úton történik (mit törődne egy utasítással az, aki nem is tartozik ahhoz a főnökhöz?), de ott az egész szervezet szerepel, itt meg az a lényeg, hogy kit kell majd utasítani (a szolgálati út az éjszakai portásig megy).
4 hrs
  -> Ki beszélt itt utasításokról? Sőt szolgálati út az is, ha az éjszakai portást kiküldetésbe küldik, de azért tudjuk, hogy ez nem az. El lehetne olvasni a választ...

agree  Katalin Horváth McClure: Igen, a szolgálati út kifejezés az, amit régebben is használtak.
10 hrs

agree  Hungary GMK
1 day 23 hrs

2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +3
hierarchia (alárendeltségi rend; szolgálati út/sorrend)


Explanation:
Az adott környezetben (Bus/Financial - Emberi erőforrások) ez is egy alkalmazható megoldás lehet.

hollowman2
Works in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ildiko Santana: Igen, ez az értelme. A "szolgálati út" gyakran alkalmazott kifejezés ebben a vonatkozásban.
45 mins
  -> Köszönöm!

agree  Judith Kiraly: A hierarchia tetszik a kérdező mondatába illesztve.
2 hrs
  -> Köszönöm!

agree  Katalin Horváth McClure: Ezekből a szolgálati út jó ide.
9 hrs
  -> Köszönöm!

9 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -1
ranglista


Explanation:
Több néven ismert. Ez a régebben használt és bevált változat, mert emberekre is használható és tennivalókra is.

JANOS SAMU
United States
Specializes in field
PRO pts in category: 96

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Katalin Horváth McClure: Ez biztosan nem jó, ennek több értelme is van, és egyik sem való ide.
3 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search