Spent conviction

Hungarian translation: mentesítés a büntetett előélethez fűződő hátrányok alól (ld. lent)

10:54 Jun 7, 2011
English to Hungarian translations [PRO]
Law/Patents - Law (general) / employment law
English term or phrase: Spent conviction
a conviction that, after a specified period of time, can be treated as if it never existed, and does not need to be disclosed
jmunro
Hungarian translation:mentesítés a büntetett előélethez fűződő hátrányok alól (ld. lent)
Explanation:
Erre nem tudok szép magyar fordítást, de az a lényeg, hogy az illető (volt elítélt), mentesül a büntetésének hátrányos jogkövetkezményei alól (pl. "tiszta" erkölcsi bizonyítványt kap), arról nem köteles beszámolni.

"A mentesítés eredményeként a mentesített személy büntetlen előéletűnek minősül és így senkinek sem tartozik számot adni korábbi elítéléséről."

http://www.vaskuti.hu/doc/mentesites.pdf

https://ugyintezes.magyarorszag.hu/ugyek/410006/420012/Bunte...


"What is a spent conviction?
A spent conviction refers to a criminal conviction that lapses after a period of time, resulting in a ‘clean’ record. Once a person’s conviction has been spent, it can not be taken into account in many situations, such as when a person is applying for a job."

http://www.agd.sa.gov.au/news/pdfs/factsheet-spent convictio...
Selected response from:

Tibor Benda, dr.
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +5mentesítés a büntetett előélethez fűződő hátrányok alól (ld. lent)
Tibor Benda, dr.
5 +3letöltött büntetés
Katalin Szilárd


  

Answers


8 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +5
spent conviction
mentesítés a büntetett előélethez fűződő hátrányok alól (ld. lent)


Explanation:
Erre nem tudok szép magyar fordítást, de az a lényeg, hogy az illető (volt elítélt), mentesül a büntetésének hátrányos jogkövetkezményei alól (pl. "tiszta" erkölcsi bizonyítványt kap), arról nem köteles beszámolni.

"A mentesítés eredményeként a mentesített személy büntetlen előéletűnek minősül és így senkinek sem tartozik számot adni korábbi elítéléséről."

http://www.vaskuti.hu/doc/mentesites.pdf

https://ugyintezes.magyarorszag.hu/ugyek/410006/420012/Bunte...


"What is a spent conviction?
A spent conviction refers to a criminal conviction that lapses after a period of time, resulting in a ‘clean’ record. Once a person’s conviction has been spent, it can not be taken into account in many situations, such as when a person is applying for a job."

http://www.agd.sa.gov.au/news/pdfs/factsheet-spent convictio...


Tibor Benda, dr.
Specializes in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 4
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Zsuzsanna Lőrincz: a jogszabály szerint: törvényi mentesítés
1 hr
  -> Köszönöm.

agree  Ildiko Santana: Ez a helyes, a büntetés nem feltétlenül "letöltött". Btk. 100. § (1) A mentesítés folytán - törvény eltérő rendelkezése hiányában - az elítélt mentesül az elítéléshez fűződő hátrányos jogkövetkezmények alól.
1 hr
  -> Köszönöm.

agree  Attila Bielik
2 hrs
  -> Köszönöm.

neutral  Katalin Szilárd: Nem feltétélenül mentesíti. Pont a fenti adg.gov.au linken írják, h "The Spent Convictions Act 2009 will not: • always prevent people’s spent convictions from being taken into account..all convictions can be taken into account when people are applying for
11 hrs
  -> Különböző jogrendszerekről van szó, ezért nehéz lesz 100%-ban egyező megoldást találni, de szerintem ez áll a legközelebb a fordítandó kifejezéshez..

agree  juvera: Világos magyarázat: www.thevillage.org.uk/spentconvictions.htm
4 days
  -> Köszönöm.

agree  Iosif JUHASZ
28 days

6 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +3
spent conviction
letöltött büntetés


Explanation:
http://www.surreyheath.gov.uk/faqs/faq.htm?mode=20&pk_faq=16...

Answer

A spent conviction is a conviction which is no longer taken into account for legal purposes after a period of time has elapsed in much the same way that penalty points on a driving licence are no longer taken into account under the "totting up" procedure after three years. Spent convictions will generally be disregarded but may be taken into account for the purposes of considering the grant of a licence in exceptional circumstances as this is an administrative exercise.

Lásd anglo-magyar jogi szótár


--------------------------------------------------
Note added at 10 mins (2011-06-07 11:04:33 GMT)
--------------------------------------------------

**
Kiegészítés:

Bár egy Eurlex (EU-s) oldal letöltött büntetőítéleteket ír a spent conviction-ra, de a spent jelzővel együtt helytelen, mert nem létezik olyan jogi kifejezés, hogy letöltött büntetőítélet. Azt úgy hívják magyarul, hogy letöltött büntetés.
Egyedül ez az egy darab Eurlex oldal írja büntetőítéletként (ami helytelen):

http://eur-lex.europa.eu/Notice.do?mode=dbl&lang=en&ihmlang=...

A jogi szótár szerint is simán büntetés.

--------------------------------------------------
Note added at 22 hrs (2011-06-08 08:55:41 GMT)
--------------------------------------------------

***

Egyébként szerintem a magyar jogban inkább az elévülés áll közelebb az igazsághoz. "By definition, a Spent Conviction is an expired conviction. " De mivel nem minden esetben van szó szerinti elévülés, hanem az illető le is tölti a büntetést, ezért nem lehet csak simán azt írni, hogy elévült büntetés. Ezért ezt a kettős megoldást javaslom:

letöltött vagy elévült büntetés

Így gyakorlatilag szabad utat adtunk annak a lehetőségnek, amit fent említ, hogy néha bizony figyelembe veszik a spent convictiont:

"Spent convictions will generally be disregarded but may be taken into account for the purposes of considering the grant of a licence in exceptional circumstances as this is an administrative exercise."

Katalin Szilárd
Hungary
Specializes in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 289

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Laszlo SZABO
1 hr
  -> Köszönöm!

agree  János Untener
5 hrs
  -> Köszönöm!

agree  Tünde Lőrincz
5 hrs
  -> Köszönöm!

agree  Klára Kalamár
5 hrs
  -> Köszönöm!

neutral  Tibor Benda, dr.: Így már erősen keverednek a jogi fogalmak: a büntetés elévülése és letöltése különböző jog fogalmak, kategóriák. Itt a büntetés hátrányos következményei alóli mentesülésről/mentesítésről van szó.
1 day 8 hrs
  -> Szerintem ez nem keveredés, inkább 1 lehetséges megoldás arra, h a spentben rejlő nyelvi csavart kifejezzük: lehet letöltött de elévült is az a büntetés. Hátr. köv. alóli ment. én nem írnék, hisz pont azt magyarázza a def., h sok esetben nincs mentesítés.

disagree  juvera: A büntetés letöltése NEM azonos a spent convictionnal, és az elévülés sem. Az elévülés a büntetés végrehajthatóságának periódusára vonatkozik.
4 days




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search