spinout vehicle

Hungarian translation: innovációk megvalósítására kivált vállalkozás

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:spinout vehicle
Hungarian translation:innovációk megvalósítására kivált vállalkozás
Entered by: Andrea Szabados

22:40 Jul 27, 2007
English to Hungarian translations [PRO]
Management
English term or phrase: spinout vehicle
A Shell-ről mint anyavállalatról van szó, és megemlítik a "Shell Technology Ventures, a corporate spinout vehicle" létezését.

Hogy fordítanátok ezt? Spinoff cégről már hallottam, de spinout-ról nem.
Előre is köszönöm!
Andrea Szabados
újdonságokat támogató, megvalósító eszköz/vállalkozás
Explanation:
A spinout vehicle elsősorban tudományos, kutató munkák, innovációk realizálásának megvalósítására alkalmas szervezet, cég elnevezése. Ezeket azzal a céllal hozzák létre, az a feladatuk, hogy az efféle projektek reálisnak és kivihetőnek vélt eredményeit megvalósítsák. A projekt maga az alap, ehhez kreálják a céget, hogy valósággá váljon, és önálló maradhasson, ne kelljen eladni, vagy más módon elkótyavetyélni.

Itt a Shell saját maga indított be egy ilyen leányvállalatot a saját technológiai innovációik önállósítására.

Tipikus példa:

Since 1997, Isis Innovation has been responsible for creating spin-out companies based on academic research generated within and owned by the University of Oxford, and has spun-out a new company every two months on average.
http://www.isis-innovation.com/spinout/index.html
Selected response from:

juvera
Grading comment
Nagyon köszönöm mindenkinek az értékes hozzászólásokat! A pontos magyarázatot Juverától kaptam, ezért Neki ítéltem a pontokat.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5hasznosító vállalkozás
zsuzsa369 (X)
3 +2spinoff cég
István Hirsch
4újdonságokat támogató, megvalósító eszköz/vállalkozás
juvera
4nagyvállalatból kivált vállalkozás
zsuzsa369 (X)


Discussion entries: 3





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
nagyvállalatból kivált vállalkozás


Explanation:
Szerintem spin-out ugyanaz, mint a spin-off, a vehicle pedig csak egy szófordulat, és simán vállalkozást vagy vállalatot jelent.

Ezeket a példákat találtam:

"xyz worked for Shell Technology Ventures which he joined in 2006. He supported the spin-out of STV into STV Fund 1 BV."

http://www.kendacapital.com/team.html

"The spin-out vehicle will almost certainly be a private company limited by shares."

http://www.umip.com/images/download/file3.pdf

(16/17. oldal jobb oldal teteje)

Nekem egyértelműen úgy tűnik, hogy a kifejezés ugyanazt jelenti, mint a spin-off company.

zsuzsa369 (X)
Specializes in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Katalin Horváth McClure: Ugyanaz, mint a spinoff.
1 hr

disagree  juvera: A kifejezés ugyanaz, de egyértelműen azt is megmondja, hogy nem "nagyvállalatból kivált vállalkozás"./Mert nem ez a lényeg.Akkor minden kivált alvállalatot spinoutnak neveznének, de ez nem így van! Olvasd el mégegyszer az általad ajánlott veblapot.
10 hrs
  -> Pedig itt pont arról van szó, hogy a Shell anyavállalatból kivált a Shell Technology Ventures, spin-out/spin-off cégként. Miért nem jó a fenti megnevezés?

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
újdonságokat támogató, megvalósító eszköz/vállalkozás


Explanation:
A spinout vehicle elsősorban tudományos, kutató munkák, innovációk realizálásának megvalósítására alkalmas szervezet, cég elnevezése. Ezeket azzal a céllal hozzák létre, az a feladatuk, hogy az efféle projektek reálisnak és kivihetőnek vélt eredményeit megvalósítsák. A projekt maga az alap, ehhez kreálják a céget, hogy valósággá váljon, és önálló maradhasson, ne kelljen eladni, vagy más módon elkótyavetyélni.

Itt a Shell saját maga indított be egy ilyen leányvállalatot a saját technológiai innovációik önállósítására.

Tipikus példa:

Since 1997, Isis Innovation has been responsible for creating spin-out companies based on academic research generated within and owned by the University of Oxford, and has spun-out a new company every two months on average.
http://www.isis-innovation.com/spinout/index.html

juvera
Works in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 20
Grading comment
Nagyon köszönöm mindenkinek az értékes hozzászólásokat! A pontos magyarázatot Juverától kaptam, ezért Neki ítéltem a pontokat.

9 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
spinoff cég


Explanation:
Azt azonban nem veszik észre a nagypolitikában, hogy nyugaton minden alkalmazott kutatást végző új vállalkozás - úgynevezett spin-off cég - egy-egy ...
www.mindentudas.hu/mindentudasegyeteme/20050405interju.html...

Terveink szerint 2-3 ilyen spin-off cég az első évben létrehozható. ... A spin-off cég ütemének felgyorsítása várhatóan a 4. év végére összesen 10-15 ...
www.nkth.gov.hu/main.php?folderID=1289

Nem véletlen tehát, hogy a két kezemen meg tudom számolni, hány technológiai vállalkozás, hány igazi spin-off cég alakult meg Szegeden az elmúlt 15 év alatt ...
www.nkth.gov.hu/main.php?folderID=830&articleID=4309&ctag=a...

Valódi spin-off cég alakult. 2005. szeptember 12., hétfő. Egyetemi kutatók és vállalkozók a napokban létrehozták a BIOTECONT Kft.-t. ...
www.bokik.hu/index.php?id=525


--------------------------------------------------
Note added at 9 óra (2007-07-28 08:05:32 GMT)
--------------------------------------------------

Inkább kötőjellel írják: "spin-off cég" 480 találat

--------------------------------------------------
Note added at 9 óra (2007-07-28 08:26:38 GMT)
--------------------------------------------------

Ha jó látom itt: http://en.wikipedia.org/wiki/Spin_out, többféle spin-off cég van, ennek egy speciális fajtája a corporate spin-off=spin-out, ahol a kiválás "szervezeti" alapon történik, egy "division" válik le az anyacégről. De lehet, hogy ennek ellenére jó a megnevezés, mert a spin-out is egyfajta spin-off, és magyarul ilyen finomítást nem nagyon találtam. Ha később lesz, az előbbi mintájára lehet, hogy az "spin-out cég" lesz.

István Hirsch
Native speaker of: Hungarian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  zsuzsa369 (X): Ezek szerint minden spin-out egyben spin-off is, de nem minden spin-off lehet spin-out! Tényleg sok helyen használják a "spin-off" kifejezést magyar szövegkörnyezetben is, kötőjellel, és találtam a "spin-out"-ra is példát.
6 hrs
  -> Köszönöm.

agree  János Kohl
9 hrs
  -> Köszönöm.

19 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
spin-off / spin-out
hasznosító vállalkozás


Explanation:
Bingo! Azt hiszem megvan a vitathatatlan helyes megoldás!

Idézet:

A törvény a hazai gyakorlatban új fogalomként vezeti be a hasznosító vállalkozás fogalmát. Ez a vállalkozás-típus a fejlett piacgazdaságokban elterjedt és sikeres, többek között a közfinanszírozású kutatóhelyekhez kapcsolódó, úgynevezett "spin-off" vagy "spin-out" vállalkozási forma megfelelője.

Forrás:

http://www.inno-line.hu/text-show.cgi?s=d&id=16


--------------------------------------------------
Note added at 23 hrs (2007-07-28 22:02:24 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------


Csak szeretném megjegyezni, hogy ez a jogilag is elfogadott és meghonosított kifejezés, csak túl későn tettem fel, így sajnos már nem került be a szószedetbe.

zsuzsa369 (X)
Specializes in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 12




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search