higher carcinoma

Hungarian translation: az emésztőrendszer felső szakaszán található karcinóma

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:higher carcinoma
Hungarian translation:az emésztőrendszer felső szakaszán található karcinóma
Entered by: Attila Hajdu

18:37 Feb 8, 2008
English to Hungarian translations [PRO]
Medical - Medical: Health Care
English term or phrase: higher carcinoma
vastagbélrák szűrésnél kimutatható valamilyen karcinóma
ERIKA DAVID
Romania
az emésztőrendszer alsó szakaszán található karcinóma
Explanation:
Tipp. Ennek van értelme talán.

--------------------------------------------------
Note added at 6 hrs (2008-02-09 01:14:17 GMT)
--------------------------------------------------

Fáradt vagyok... Éppen, hogy a felső szakaszon, nem az alsón.
Selected response from:

Attila Hajdu
Grading comment
Köszönöm
1 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3kevésbé differenciált / előrehaladottabb karcinóma?
Kornelia Robertson
2 +1az emésztőrendszer alsó szakaszán található karcinóma
Attila Hajdu
2ld. lent
István Hirsch


Discussion entries: 4





  

Answers


3 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
ld. lent


Explanation:
Vastagbélráknál a high szó gyakran fordul elő a mikroszatellita- instabilitással (MSI) kapcsolatban. A mondatban nincs ilyen, de ha a szövegben van, lehet, hogy erről van szó:

"MSI: mikroszatellita instabilitás
MSI-H: kifejezett (high) mikroszatellita instabilitás
Mikroszatellita instabilitás (MSI) és vastagbélrák
Az összes vastagbélrákot a mikroszatellita státus alapján két fő csoportra lehet osztani. A daganatok nagyobb csoportjában a heterozigozitás elvesztése (LOH), a kromoszómális instabilitás és a mikroszatellita stabilitás (MSS) mutatható ki, a másik kisebb csoportra pedig a magas fokú mikroszatellita instabilitás (MSI-H) jellemző."
www.aleph.hu/~motesz/docs/13.pdf


"Ma sem tisztázott, hogy a nagyfokú mikroszatellita-instabilitás (MSI-H, high-degree ..... Rövidítések: MSI-H, nagyfokú mikroszatellita-instabilitás; MSS, ..."
jco.ascopubs.org/cgi/hungarian_pdf/25/7/767.pdf

"Az MSI szempontjából megkülönböztethetők: MSI-high (MSI-H, a mikroszatellita lokuszok több mint 30-40%- a hibás), MSI-low (MSI-L, kevesebb mint 30% a hiba) és MSS (mikroszatellita stabil) azaz MSI-t nem mutató tumorok."
http://phd.sote.hu/mwp/phd_live/vedes/export/hitre.d.pdf

Ebben az esetben "nagyfokú/kifejezett mikroszatellita-instabilitású (MSI-H) carcinoma" vagy valami hasonló lehetne a neve.


István Hirsch
Works in field
Native speaker of: Hungarian
PRO pts in category: 20
Notes to answerer
Asker: a szövegben nincs ilyesmiről szó :((

Asker: köszönöm


6 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +1
az emésztőrendszer alsó szakaszán található karcinóma


Explanation:
Tipp. Ennek van értelme talán.

--------------------------------------------------
Note added at 6 hrs (2008-02-09 01:14:17 GMT)
--------------------------------------------------

Fáradt vagyok... Éppen, hogy a felső szakaszon, nem az alsón.

Attila Hajdu
Works in field
Native speaker of: Hungarian
PRO pts in category: 12
Grading comment
Köszönöm

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Kornelia Robertson: Jó lesz a tipped, l. a kiegészítést a válaszomnál.
10 hrs
  -> Köszönöm - a további értékes kutatást is!

9 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
kevésbé differenciált / előrehaladottabb karcinóma?


Explanation:
Egy további ötlet, esetleg jó lehet:

Nem lehet a "higher carcinoma" = "higher grade carcinoma", vagy "higher stage carcinoma"? (A kettő egyébként nem független egymástól.)

A higher stage az előrehaladottabbat jelenti, a higher grade pedig a szövettani differenciáltság foka, grade 1 = jól differenciált, ... grade 4 = differenciálatlan (és az alacsonyabb differciáltsági fok, a grade 1-2 jelent kevésbé rosszindulatút). A neten ezekre elég sok referencia van.

A további szövegkörnyezet esetleg segíthet eldönteni, hogy erről lehet-e szó, és ha igen, akkor melyikről. Mit gondoltok?

--------------------------------------------------
Note added at 17 hrs (2008-02-09 11:46:58 GMT)
--------------------------------------------------

Közben reggel lett, olvastam a teljes bekezdésedet, és kevésbé fáradtan találtam valamit, ami mutatja, hogy Attilának lesz igaza:

"This enables even hemorrhages from larger intestinal polyps and colonic carcinomas located in the upper parts of the intestinal tract to be securely diagnosed. What’s more, the Hb/Hp-complex test is characterized by a significant enhancement of the sensitivity towards colorectal adenomas, ..."

http://www.r-biopharm.com/rbiopharmnews/pdf/R-Biopharm_News_...

"Thus blood, originating from larger intestinal polyps or upper colon carcinomas can also be detected. Hb/Hp complex provides a. significant increase in sensitivity regarding the identification of colorectal adenomas and carcinomas."

www.diagnosticsforlife.com/images/home page/Cataloghi PDF/P...

"... larger intestinal polyps as well as the colon carcinomas located higher up. With regard to early recognition of bowel cancer, the combined detection of hemoglobin and the hemoglobin / haptoglobin complex scored..."

(Ebből a fileból nem tudok értelmesen idézni, ez csak a rövid ízelítő, amit a google adott, a filet nem tudom valamiért megnyitni, de ez is mutatja, hogy ugyanarról van szó, mint a kérdésben.)

www.r-biopharm.com/rbiopharmnews/pdf/R-BiopharmNEWS Klinik ...

További jó munkát!

Kornelia Robertson
United States
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
Notes to answerer
Asker: Ez egy szűrési teszt és az alkalmazás részben található ez a szó, az egész bekezdés: The Hb/Hp complex plays an important role in the retreival of hemoglobin from lysed erythrocytes and is relatively stable against acid and proteolytic degradation. This means that the Hb/Hp complex can be detected even after longer passages through the bowel. This means that blood mixed with larger intestinal polyps and higher carcinomas can also be detected. The Hb/Hp complex displays a significant increase in sensitivity with regard to the recognition of colorectal adenomas and carcinomas.

Asker: köszönöm





The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search