regardless of adherence to treatment or to protocol

Hungarian translation: a beteg a kezelésre vagy a (vizsgálati) protokollra adott/vonatkozó adherenciájától függetlenül

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:regardless of adherence to treatment or to protocol
Hungarian translation:a beteg a kezelésre vagy a (vizsgálati) protokollra adott/vonatkozó adherenciájától függetlenül
Entered by: Katalin Szilárd

18:57 Apr 7, 2020
English to Hungarian translations [PRO]
Medical - Medical: Pharmaceuticals
English term or phrase: regardless of adherence to treatment or to protocol
Kontextus: klinikai vizsgálat, protokoll szinopszis

"The primary objective is to evaluate the ocular and systemic safety and tolerability of xxx in all patients who have enrolled in the LTE study, regardless of adherence to treatment or to protocol, on the basis of the following endpoints:"
Zsuzsanna Dr Sassiné Riffer
Hungary
a beteg a kezelésre vagy a (vizsgálati) protokollra adott/vonatkozó adherenciájától függetlenül
Explanation:
Az adherenciát mint szakszót én biztos nem hagynám ki, de nyilván a kérdező által mondatba úgy kell átfogalmazni, hogy annak értelme is legyen. A kérdező nyilván azért kérdezte a teljes kifejezést, mert az egész kifejezésre kíváncsi.
Mivel az adherence nemcsak a treatment-re, hanem a protocol-ra is vonatkozik, ezért így kellene mondatban foglalni:

a beteg a kezelésre vagy a vizsgálati protokollra adott adherenciájától függetlenül

vagy

a kezelésre vagy a vizsgálati protokollra vonatkozó adherenciától függetlenül


http://stand-art.hu/download/3235/MBTD2018-Abstracts_small.p...

Az inzulinkezelésre vonatkozó adherencia felmérése diabeteses betegeink körében

http://medicalonline.hu/trombozis/cikk/adherencia_es_gyogysz...

Protokoll-adherencia: azon napok száma, amikor a beteg pontosan vette be a gyógyszereit, osztva az adott (monitorozott) időszak napjainak számával.

--------------------------------------------------
Note added at 23 hrs (2020-04-08 18:49:16 GMT)
--------------------------------------------------

http://docplayer.hu/3498002-Magyarorszagon-a-betegegyuttmuko...

Az adherenciától függetlenül terápiában részesülô vs. nem részesülô betegek


http://real.mtak.hu/38480/1/650.2015.30224.pdf

A betegek terápiás adherenciáját jelentősen javítja a közös terápiás döntéshozatal, az egyénre szabott beteg-oktatás.

_______________________


A lényeg, hogy én biztos nem hagynám ki azt a nyelvi megoldást, ami a magyar szaknyelvben is használható: az adherencia szó nem csak a treatment-re, hanem a protokollra is vonatkoztatható, itt pedig össze is vonható a kettő: a kezelésre vagy a protokollra vonatkozó adherencia.

Selected response from:

Katalin Szilárd
Hungary
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5a beteg a kezelésre vagy a (vizsgálati) protokollra adott/vonatkozó adherenciájától függetlenül
Katalin Szilárd
5függetlenül attól, hogy követték-e vagy sem a kezelési utasításokat és a vizsgálati tervet
JANOS SAMU
4a kezelési előírások és a vizsgálati terv/protokoll betartásától függetlenül
ilaszlo
4adherencia/terápiahűség & vizsgálati protokoll
Kata Paulin


  

Answers


33 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
adherencia/terápiahűség & vizsgálati protokoll


Explanation:
Lebontva:

adherence to treatment: adherencia/terápiahűség

“A beteg-együttműködésnek ezt a korszerűbb, betegközpontú felfogását jelöli az adherencia szó, amelyben a betegnek a terápiához való „ragaszkodása” fejeződik ki. Az adherencia szinonimájának a terápiahűség kifejezést tekinthetjük”

protocol: vizsgálati terv


    Reference: http://medicalonline.hu/cikk/a_beteg_egyuttmukodes_es_kapcso...
Kata Paulin
Hungary
Specializes in field
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 44

47 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
a kezelési előírások és a vizsgálati terv/protokoll betartásától függetlenül


Explanation:
A mondatba illesztve: "függetlenül attól, hogy betartották-e a kezelési előírásokat és a vizsgálati tervet/protokollt"

Example sentence(s):
  • "...a kezelési előírások megfelelő betartásának ... az értékelése"

    Reference: http://www.klinikaikutatas.hu/hu/kutatasi-vizsgalatok/fazis-...
ilaszlo
Hungary
Specializes in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 8

5 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
függetlenül attól, hogy követték-e vagy sem a kezelési utasításokat és a vizsgálati tervet


Explanation:
Pontos értelmezhetőség szempontjából itt lényeges az, hogy hová illesztjük be a kérdezett szöveget.
The primary objective is to evaluate the ocular and systemic safety and tolerability of xxx in all patients who have enrolled in the LTE study, regardless of adherence to treatment or to protocol, on the basis of the following endpoints:"
Ezért javaslatom:
Az elsődleges cél az, hogy az LTE vizsgálatra felvett minden beteg vonatkozásában - függetlenül attól, hogy esetükben követték-e vagy sem a kezelési utasításokat vagy a vizsgálati tervet - a következő kritériumok alapján értékeljük ki az xxx okuláris biztonságát, annak rendszerbiztonságát valamint a betegnek a készítménnyel szembeni tűrőképességét.

JANOS SAMU
United States
Works in field
PRO pts in category: 92

23 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
a beteg a kezelésre vagy a (vizsgálati) protokollra adott/vonatkozó adherenciájától függetlenül


Explanation:
Az adherenciát mint szakszót én biztos nem hagynám ki, de nyilván a kérdező által mondatba úgy kell átfogalmazni, hogy annak értelme is legyen. A kérdező nyilván azért kérdezte a teljes kifejezést, mert az egész kifejezésre kíváncsi.
Mivel az adherence nemcsak a treatment-re, hanem a protocol-ra is vonatkozik, ezért így kellene mondatban foglalni:

a beteg a kezelésre vagy a vizsgálati protokollra adott adherenciájától függetlenül

vagy

a kezelésre vagy a vizsgálati protokollra vonatkozó adherenciától függetlenül


http://stand-art.hu/download/3235/MBTD2018-Abstracts_small.p...

Az inzulinkezelésre vonatkozó adherencia felmérése diabeteses betegeink körében

http://medicalonline.hu/trombozis/cikk/adherencia_es_gyogysz...

Protokoll-adherencia: azon napok száma, amikor a beteg pontosan vette be a gyógyszereit, osztva az adott (monitorozott) időszak napjainak számával.

--------------------------------------------------
Note added at 23 hrs (2020-04-08 18:49:16 GMT)
--------------------------------------------------

http://docplayer.hu/3498002-Magyarorszagon-a-betegegyuttmuko...

Az adherenciától függetlenül terápiában részesülô vs. nem részesülô betegek


http://real.mtak.hu/38480/1/650.2015.30224.pdf

A betegek terápiás adherenciáját jelentősen javítja a közös terápiás döntéshozatal, az egyénre szabott beteg-oktatás.

_______________________


A lényeg, hogy én biztos nem hagynám ki azt a nyelvi megoldást, ami a magyar szaknyelvben is használható: az adherencia szó nem csak a treatment-re, hanem a protokollra is vonatkoztatható, itt pedig össze is vonható a kettő: a kezelésre vagy a protokollra vonatkozó adherencia.



Katalin Szilárd
Hungary
Specializes in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 224




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search