lake-effect snow

Hungarian translation: tóparti havazás

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:lake-effect snow
Hungarian translation:tóparti havazás
Entered by: Katalin Horváth McClure

15:50 Jan 29, 2010
English to Hungarian translations [PRO]
Science - Meteorology
English term or phrase: lake-effect snow
Nem fordítási munkáról van szó, hanem saját érdeklődés.

Mivel mostanában szinte minden nap tapasztalom, elgondolkoztam, hogy vajon mi lehet a "lake-effect snow" magyar megfelelője - a neten nem találtam.
A jelenséget magát a Wikipédia nagyszerűen elmagyarázza - itt csak az első mondatot idézem:
"Lake-effect snow is produced in the winter when cold winds move across long expanses of warmer lake water, providing energy and picking up water vapor which freezes and is deposited on the leeward shores."
http://en.wikipedia.org/wiki/Lake-effect_snow
Katalin Horváth McClure
United States
tóparti havazás
Explanation:
Ez elfogadhatónak tűnik:

A megfigyelésekből arra lehet következtetni, hogy a partközeli területek jégképződése kisebb mértékben csökkent a mélyebb vízekénél. A nyílt víz párolgása viszont heves tóparti havazáshoz (lake-effect snow) vezethet.
http://index.hu/tudomany/klima/2009/03/24/csokkent_a_nagy-ta...

vagy

http://www.metnet.hu/?m=arts&sub=show&id=3

Persze a fogalom magyar megnevezése az angollal szemben nem egyértelmű, fedhetné akár a tó partján bekövetkező, egyéb okból keletkező havazást is, szerintem ez nem igazán zavaró – a legtöbb szövegkörnyezetben világos lesz, hogy a hó kialakulásáért a tó hatása a felelős.
Selected response from:

Attila Piróth
France
Grading comment
Köszi szépen, nem tudtam, kinek adjam a pontot, mert gyakorlatilag ugyanaz a két válasz - feldobtam egy érmét.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5hóbecsapódás
verele
4tóparti havazás / hó
Katalin Szilárd
4tóparti havazás
Attila Piróth


Discussion entries: 2





  

Answers


8 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
tóparti havazás


Explanation:
Ez elfogadhatónak tűnik:

A megfigyelésekből arra lehet következtetni, hogy a partközeli területek jégképződése kisebb mértékben csökkent a mélyebb vízekénél. A nyílt víz párolgása viszont heves tóparti havazáshoz (lake-effect snow) vezethet.
http://index.hu/tudomany/klima/2009/03/24/csokkent_a_nagy-ta...

vagy

http://www.metnet.hu/?m=arts&sub=show&id=3

Persze a fogalom magyar megnevezése az angollal szemben nem egyértelmű, fedhetné akár a tó partján bekövetkező, egyéb okból keletkező havazást is, szerintem ez nem igazán zavaró – a legtöbb szövegkörnyezetben világos lesz, hogy a hó kialakulásáért a tó hatása a felelős.

Attila Piróth
France
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 4
Grading comment
Köszi szépen, nem tudtam, kinek adjam a pontot, mert gyakorlatilag ugyanaz a két válasz - feldobtam egy érmét.

8 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
tóparti havazás / hó


Explanation:
A linkek alapján.

http://www.geographic.hu/index.php?act=napi&id=13120

"Minél mélyebb a víz, annál jobban el tudja raktározni a nyáron fölvett hőt, és ezért télen később fagy be mint a sekélyebb részek. Ha emelkedik a levegő hőmérséklete, a tó is nagyobb hőmennyiséget raktároz el hosszabb ideig, így a belső részek egyre kevésbé fagynak be” - tájékoztatott Ray Assel kutató. A megfigyelések szerint a partközeli területek jégképződése kisebb mértékben csökkent a mélyebb vizekénél. A nyílt víz párolgása azonban heves tóparti havazáshoz vezethet."

http://www.metnet.hu/?m=arts&sub=show&id=3&print=3

"Lake effect snow avagy a tóparti havazás"

Katalin Szilárd
Hungary
Native speaker of: Native in HungarianHungarian

22 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
hóbecsapódás


Explanation:
Michigan-ben laktam, a tó mellett, ott állitólag gyakran van ilyen, bár én
szerencsére nem láttam. A már emlitett okok miatt a hó nem felülről esik, ahogy az ember várná, hanem oldalról csapódik be, a tó felől. A helyiek tudják, hogy különösen autópályákon kell figyelni, mert egyik pillanatról a másikra egy hatalmas hóbucka eshet az út közepére, oldalról!


verele
Israel
Native speaker of: Hungarian
Notes to answerer
Asker: Tapasztalat alapján mondom, hogy ez nem így van. A hó felülről esik (a hófelhőkből). Ha szél is van, akkor persze lehet hófúvás, de az sem biztos, hogy csak a tó felől fújhat. Hóbuckát még nem láttam "esni".





The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search