bolt-action rifle

Hungarian translation: tolózáras puska

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:bolt-action rifle
Hungarian translation:tolózáras puska
Entered by: János Untener

20:10 Sep 15, 2012
English to Hungarian translations [PRO]
Military / Defense
English term or phrase: bolt-action rifle
Egy regényben bukkan fel, jó néhány egyéb fegyverrel egyetemben (lásd: következő kérdések)
BalazsLaura
Hungary
forgó-tolózáras puska
Explanation:
http://hu.wikipedia.org/wiki/35_M._ismétlőpuska
http://en.wikipedia.org/wiki/35M_rifle

hasonlítsd össze a wiki oldalon az action/működési elvet.

--------------------------------------------------
Note added at 34 mins (2012-09-15 20:44:45 GMT)
--------------------------------------------------

O-ó, kicsit hibáztam,
a forgó nem kell bele,

Ha megengeditek, akkor módosítom a válaszom
tolózáras puska csak egyszerűen
de már alszom, inkább holnap keresek referenciát

--------------------------------------------------
Note added at 11 hrs (2012-09-16 07:22:07 GMT)
--------------------------------------------------

Oké, íme a referenciák, most már biztos vagyok benne, hogy "tolózáras puska"

http://eur-lex.europa.eu/Notice.do?mode=dbl&lang=en&lng1=en,...

9301902010 | Bolt action | 0 | 0 | |
9301902010 | Tolózáras | 0 | 0 | |

9301902020 | Semi-automatic | 0 | 0 | |
9301902020 | Félautomata | 0 | 0 | |

9301902030 | Fully automatic | 0 | 0 | |
9301902030 | Teljesen automata | 0 | 0 | |

9301902090 | Other | 0 | 0 | |
9301902090 | Más | 0 | 0 | |

9301903000 | Machine-guns | 0 | 0 | |
9301903000 | Gépfegyver | 0 | 0 | |

9301904010 | Fully automatic pistols | 0 | 0 | |
9301904010 | Teljesen automata pisztoly | 0 | 0 | |

http://eur-lex.europa.eu/Notice.do?mode=dbl&lang=en&lng1=en,...


Bolt-action rifle http://en.wikipedia.org/wiki/M1917_Enfield
http://www.masodikvh.hu/haditechnika/kezifegyverek/amerikai-...

The Model 700 series of firearms are bolt-action rifles manufactured by Remington Arms since 1962.[1][2] All are based on the same centerfire bolt action.
http://en.wikipedia.org/wiki/Remington_Model_700
Remington 700
Az új puskával a Remington megütötte a főnyereményt. A vadászok és a sportlövők akkora mennyiségben vásárolták, hogy az elmúlt 45 évben a „legnépszerűbb amerikai tolózáras puska” címére küzdötte fel magát.
http://www.kaliber.hu/cikkek/a-puritan-mesterlovesz.html


http://wiki.battlegroundeurope.com/mediawiki/index.php/Lee-E...
Type Bolt-Action Rifle
When first developed by the Royal Small Arms Factory at Enfield by J.P. Lee in 1895, the Lee-Enfield was a novel marriage between a bolt-action and fixed-magazine rifle.
Tolózáras puska Lee-Enfield No. 4 Mk I
Ez a fegyver egészen 1895-tõl 1957-ig szolgálatban volt a brit és brit érdekeltségû hadseregekben. Két olyan elõnye létezett, ami korának tolózáras puskái fölé helyezte: az egyik, hogy tizes tárja volt, a másik, hogy mechanikája gyorsabban volt kezelhetõ, emiatt sokkal több célzott lövést lehetett vele leadni percenként, mint más tolózáras, vagy akár félautomata puskákkal

The M1903 Springfield, formally the United States Rifle, Caliber .30-06, Model 1903, is an American clip-loaded, 5-shot, bolt-action service rifle used primarily during the first half of the 20th century.
http://fegyverek.uw.hu/countries/US.html
Tolózáras puska Springfield M1903 (vagy M1903A4 távcsõvel felszerelve)
Selected response from:

János Untener
Hungary
Grading comment
igen, én is ezt a megoldást találtam több helyen, köszönöm a segítséget!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2forgó-tolózáras puska
János Untener
4 +2zárdugattyús puska
Balázs Sudár
Summary of reference entries provided
mindezzel az a baj,
Andras Szekany

Discussion entries: 4





  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
zárdugattyús puska


Explanation:
Műszaki szótár szerint.

--------------------------------------------------
Note added at 8 mins (2012-09-15 20:18:15 GMT)
--------------------------------------------------

The bolt-action design used for the Gewehr 98 was patented by Paul Mauser on 9 September 1895.

Nem meglepő, hogy Poroszország 1870-71 – es franciák elleni győzelme és Németország megalakulása után Paul Mauser tervezett egy forradalmian új, zárdugattyús puskát.
http://www.masodikvh.hu/haditechnika/kezifegyverek/nemet-kez...

--------------------------------------------------
Note added at 16 mins (2012-09-15 20:26:53 GMT)
--------------------------------------------------

A cső mögött kiszélesedő, középaggyal körülvett fémházon, az ún. zárkamrán belül egy dugattyútest helyezkedik el, amelyet a fegyver kezelője a fogantyú (kacs, szarv) segítségével hoz mozgásba. Neve: zárdugattyú (mechanikus, v. manuális működtetésű). (Angolnyelvű irodalomban „bolt” néven említik, illetve az ilyen elven működő puskákat bolt action rifles-nek.)

Balázs Sudár
Hungary
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 24

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Péter Tófalvi
10 hrs

neutral  János Untener: csak félig, de nem értek egyet, a discussionbe leírom
11 hrs
  -> Szinonímák http://fegyvermester.hu/fegyverism/06_ismetlo_fegyverek.pdf

agree  Andras Szekany
11 hrs

neutral  hollowman2: A "zárdugattyú" csak mint alkatrész vehető figyelembe. - A helyes válasz: "tolózáras puska"
12 hrs

5 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
forgó-tolózáras puska


Explanation:
http://hu.wikipedia.org/wiki/35_M._ismétlőpuska
http://en.wikipedia.org/wiki/35M_rifle

hasonlítsd össze a wiki oldalon az action/működési elvet.

--------------------------------------------------
Note added at 34 mins (2012-09-15 20:44:45 GMT)
--------------------------------------------------

O-ó, kicsit hibáztam,
a forgó nem kell bele,

Ha megengeditek, akkor módosítom a válaszom
tolózáras puska csak egyszerűen
de már alszom, inkább holnap keresek referenciát

--------------------------------------------------
Note added at 11 hrs (2012-09-16 07:22:07 GMT)
--------------------------------------------------

Oké, íme a referenciák, most már biztos vagyok benne, hogy "tolózáras puska"

http://eur-lex.europa.eu/Notice.do?mode=dbl&lang=en&lng1=en,...

9301902010 | Bolt action | 0 | 0 | |
9301902010 | Tolózáras | 0 | 0 | |

9301902020 | Semi-automatic | 0 | 0 | |
9301902020 | Félautomata | 0 | 0 | |

9301902030 | Fully automatic | 0 | 0 | |
9301902030 | Teljesen automata | 0 | 0 | |

9301902090 | Other | 0 | 0 | |
9301902090 | Más | 0 | 0 | |

9301903000 | Machine-guns | 0 | 0 | |
9301903000 | Gépfegyver | 0 | 0 | |

9301904010 | Fully automatic pistols | 0 | 0 | |
9301904010 | Teljesen automata pisztoly | 0 | 0 | |

http://eur-lex.europa.eu/Notice.do?mode=dbl&lang=en&lng1=en,...


Bolt-action rifle http://en.wikipedia.org/wiki/M1917_Enfield
http://www.masodikvh.hu/haditechnika/kezifegyverek/amerikai-...

The Model 700 series of firearms are bolt-action rifles manufactured by Remington Arms since 1962.[1][2] All are based on the same centerfire bolt action.
http://en.wikipedia.org/wiki/Remington_Model_700
Remington 700
Az új puskával a Remington megütötte a főnyereményt. A vadászok és a sportlövők akkora mennyiségben vásárolták, hogy az elmúlt 45 évben a „legnépszerűbb amerikai tolózáras puska” címére küzdötte fel magát.
http://www.kaliber.hu/cikkek/a-puritan-mesterlovesz.html


http://wiki.battlegroundeurope.com/mediawiki/index.php/Lee-E...
Type Bolt-Action Rifle
When first developed by the Royal Small Arms Factory at Enfield by J.P. Lee in 1895, the Lee-Enfield was a novel marriage between a bolt-action and fixed-magazine rifle.
Tolózáras puska Lee-Enfield No. 4 Mk I
Ez a fegyver egészen 1895-tõl 1957-ig szolgálatban volt a brit és brit érdekeltségû hadseregekben. Két olyan elõnye létezett, ami korának tolózáras puskái fölé helyezte: az egyik, hogy tizes tárja volt, a másik, hogy mechanikája gyorsabban volt kezelhetõ, emiatt sokkal több célzott lövést lehetett vele leadni percenként, mint más tolózáras, vagy akár félautomata puskákkal

The M1903 Springfield, formally the United States Rifle, Caliber .30-06, Model 1903, is an American clip-loaded, 5-shot, bolt-action service rifle used primarily during the first half of the 20th century.
http://fegyverek.uw.hu/countries/US.html
Tolózáras puska Springfield M1903 (vagy M1903A4 távcsõvel felszerelve)


János Untener
Hungary
Native speaker of: Hungarian
PRO pts in category: 4
Grading comment
igen, én is ezt a megoldást találtam több helyen, köszönöm a segítséget!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  hollowman2: "tolózáras puska"
12 hrs

agree  Zoltán Kulcsár
12 hrs




Reference comments


11 hrs
Reference: mindezzel az a baj,

Reference information:
hogy a "tolózár" az bizony hm. nem szakszerű. Amennyire emlékezem (régen volt), a zárdugattyú a szakmai kifejezés, szóval a magyar wiki sztem nem minden ponton helyes. Hogy sok-sok referencia van, az még nem bizonyítja, hogy helyes is.

Andras Szekany
Hungary
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 4

Peer comments on this reference comment (and responses from the reference poster)
neutral  János Untener: nemcsak a wiki írja, hanem az Eur-Lex és még számos szakmainak tűnő magyar oldal is
51 mins




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search