tonic

Hungarian translation: tonika

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:tonic
Hungarian translation:tonika
Entered by: Erzsébet Czopyk

21:48 Nov 17, 2006
English to Hungarian translations [PRO]
Art/Literary - Music / zeneelmélet
English term or phrase: tonic
Egy elektromos zongora leírásában szerepel a szó. Szövegkörnyezet: különböző előjegyzésű dallamokat át lehet alakítani ("transzponálni") egy másikba, pl. egy E-moll dallamot C-dúrba, stb.

Hold down the [Transpose] button and press the key corresponding to the *** tonic *** of the desired key.
The Key Transpose settings value continues to appear in the display while the [Transpose] button is held down.

With the [Transpose] button held down, you can change the value, even by pressing the [-] or [+] button.
The available range is -6–0–5. If the Key Transpose value is not “0,” you can use the [Transpose] button to turn the Key Transpose function on/off. When you release the [Transpose] button, you return to the previous screen. By holding down the [Transpose] button and pressing both the [-] and [+] buttons
simultaneously, the setting returns to its original value (0).

Example: Playing a Song in the Key of E Major After Transposition to C Major Hold down the [Transpose] button and press the E key (since E is the *** tonic ***).
Csaba Ban
Hungary
tonika
Explanation:
Az alaphang a a laikusoknak szól, a tonika a szakmának. A tonika az a hang, amelyről a dallam elindul. Transzponálni egyik hangnemből a másikba a tonika megemelésével lehet. Mivel az egymást követő hangnemek alapakkordja egy-egy kvinttel feljebb helyezkedik el (l. az ún. kvintkör, tehát az óramutató szerint haladva a lépés egy kvint, visszafelé pedig egy kvart és minden egyes lépésnél C-dúrtól (ez a képzeletbeli tizenkettes az órán) "jobbra" az előjegyzés a kottában egy kereszttel nő, minden egyes lépésnél C-dúrtól "visszafelé" vagy "balra" az előjegyzés a kottában egy bével nő.

--------------------------------------------------
Note added at 10 óra (2006-11-18 08:01:01 GMT)
--------------------------------------------------

(nem fejeztem be a mondatot, tehát mive a lépés egy kivint, valószínűleg ezért az 5-ös a gombja (józan parasztész).
Playing a Song in the Key of E Major After Transposition to C Major Hold down the [Transpose] button and press the E key (since E is the *** tonic ***).
Ha a dallamot C-dúrba való transzponálást követően E-dúrban kívánja lejátszani, tartsa lenyomva a transzponálás gombot és nyomja meg az E-t (Mivel az E a tonika).

--------------------------------------------------
Note added at 10 óra (2006-11-18 08:05:18 GMT)
--------------------------------------------------

A -6 kérédse érdekesebb, minden dúr hangnemnek van ugyais egy ún, párhizamos mollja, ameylnek a kottában ugynaz az előjegyzése, mint a dúrnak, az a moll pedig a tonikától számított 6. hang mollja, C-dúr esetében A-moll, egyikben sincs előjegyzés.
Vagy pl. G-dúrban, ez van a cétől egy kvinttel feljebb, tehát itt az előjegyzés egy kereszt, a tonika a G, a párhuzamos moll az E-moll.

--------------------------------------------------
Note added at 10 óra (2006-11-18 08:07:02 GMT)
--------------------------------------------------

(amúgy sokat segítenek a tanulóknak az ilyen szuperokos zongorák és aki amúgy is tud játszani, az rengeteg érdekes dolgot tud kicsalni belőle, némelyik , több százezret kóstáló példány helyettesít egy egész zenekart, ne gondolj a lakodalmas gagyira :-)
Selected response from:

Erzsébet Czopyk
Hungary
Grading comment
Elnézést a hosszú átfutásért, most véglegesítem a szöveget.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1tonika
Erzsébet Czopyk
4 +1alaphang
denny (X)


Discussion entries: 4





  

Answers


10 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
tonika


Explanation:
Az alaphang a a laikusoknak szól, a tonika a szakmának. A tonika az a hang, amelyről a dallam elindul. Transzponálni egyik hangnemből a másikba a tonika megemelésével lehet. Mivel az egymást követő hangnemek alapakkordja egy-egy kvinttel feljebb helyezkedik el (l. az ún. kvintkör, tehát az óramutató szerint haladva a lépés egy kvint, visszafelé pedig egy kvart és minden egyes lépésnél C-dúrtól (ez a képzeletbeli tizenkettes az órán) "jobbra" az előjegyzés a kottában egy kereszttel nő, minden egyes lépésnél C-dúrtól "visszafelé" vagy "balra" az előjegyzés a kottában egy bével nő.

--------------------------------------------------
Note added at 10 óra (2006-11-18 08:01:01 GMT)
--------------------------------------------------

(nem fejeztem be a mondatot, tehát mive a lépés egy kivint, valószínűleg ezért az 5-ös a gombja (józan parasztész).
Playing a Song in the Key of E Major After Transposition to C Major Hold down the [Transpose] button and press the E key (since E is the *** tonic ***).
Ha a dallamot C-dúrba való transzponálást követően E-dúrban kívánja lejátszani, tartsa lenyomva a transzponálás gombot és nyomja meg az E-t (Mivel az E a tonika).

--------------------------------------------------
Note added at 10 óra (2006-11-18 08:05:18 GMT)
--------------------------------------------------

A -6 kérédse érdekesebb, minden dúr hangnemnek van ugyais egy ún, párhizamos mollja, ameylnek a kottában ugynaz az előjegyzése, mint a dúrnak, az a moll pedig a tonikától számított 6. hang mollja, C-dúr esetében A-moll, egyikben sincs előjegyzés.
Vagy pl. G-dúrban, ez van a cétől egy kvinttel feljebb, tehát itt az előjegyzés egy kereszt, a tonika a G, a párhuzamos moll az E-moll.

--------------------------------------------------
Note added at 10 óra (2006-11-18 08:07:02 GMT)
--------------------------------------------------

(amúgy sokat segítenek a tanulóknak az ilyen szuperokos zongorák és aki amúgy is tud játszani, az rengeteg érdekes dolgot tud kicsalni belőle, némelyik , több százezret kóstáló példány helyettesít egy egész zenekart, ne gondolj a lakodalmas gagyira :-)

Erzsébet Czopyk
Hungary
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 16
Grading comment
Elnézést a hosszú átfutásért, most véglegesítem a szöveget.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Tibor Lovasz: Erzsébet, a transzponálás az minden egyes hangjegy eltolása x hanggal. Így a hangnem nem változhat dúrból mollba. A -6..+5 intervallum abból adódik, hogy ez összesen 12 félhang=1 oktáv. Így a C dúrt transzponálhatom 5 félhanggal F-be, -6-tal Fisz-be.
1 hr
  -> Csak 16 évig tanultam zenét. Nem olvastad el a válaszomat. Ott az átvezetésről írtam, te meg itt reagálsz. Mozart: Eine kleine Nachtmusik, I. hallgasd meg a klasszikus példát, ahogy a dallam vált.

agree  Krisztina Lelik: én csak kb 6 évig tanultam zenét, de a tonika és domináns szavak még így is rémlenek
7 hrs
  -> Köszönöm szépen!

18 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
alaphang


Explanation:
http://hu.wikipedia.org/wiki/Dúr_skála

--------------------------------------------------
Note added at 19 hrs (2006-11-18 16:49:03 GMT)
--------------------------------------------------

Én nem dicsekedhetem sokéves zenei tanulmányokkal. De: a Wiki Kis éji zene lapja informativ.
http://hu.wikipedia.org/wiki/Kis_éji_zene
A mű G-dúr szonáta, ez határozza meg a tonikát. Különböző részletei azonban nincsenek mind ebben a hangnemben és az egyes előforduló hangnemek alaphangjai lehetnek mások, mint G, és lehetnek dúr, vagy moll hangnemben, de a tonika mindvégig G.
Szerintem inkább ez a különbség a tonika és alaphang között, mint 'szakma és laikus' - ennyiben eltérek Erzsi véleményétől. A forditandó szövegben a fentiek alapján kellene a jobb megoldást választani.

denny (X)
Native speaker of: Hungarian
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Tibor Lovasz: ... de transzponálni csak dúrból dúrba, ill. mollból mollba fog sikerülni. ;-)
7 mins

neutral  Erzsébet Czopyk: Tibor, egy dallamot lehet mollba is transzponálni, az az átvezetés.
9 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search