Matrix

Hungarian translation: hanglenyomat

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Matrix
Hungarian translation:hanglenyomat
Entered by: Ferenc BALAZS

12:12 Dec 18, 2011
English to Hungarian translations [PRO]
Tech/Engineering - Music / phonograph master-copy
English term or phrase: Matrix
Tisztelt Válaszolók!

Egy 1828-as interjút fordítok, amely a New York Sun-ban jelent meg és Thomas A. Edisonnal készítették. Az interjúban a feltaláló a fonográfról beszél és többször használja a "matrix" kifejezést. Erre keresnék magyar megfelelőt. Amit eddig találtam: "matrica", de ez inkább a gramofonnál használatos, illetve "fém negatív", ami egy Bartók Béla által használt kifejezés, de itt sem vagyok biztos benne, hogy ez az, ami nekem kell. Egyébként a szóra van angol definíció, de fontos lenne, hogy ha van egyezményes fordítás, akkor azt használjam a munkámban. Kétségbeesetten várom a megmentőmet!

Üdv: TDM
Róbert Ökrös
hanglenyomat
Explanation:
Ne tévesszen meg senkit, hogy Juvera következetesen gramofonról beszél – a cikkben a hengeres fonográfról van szó. A gramofont is hangrögzítés céljára fejlesztették ki (egy kicsit később) és közvetlen elődje lett a lemezjátszónak . A fonográf hengerpalástján függőleges síkban rögzülnek a hangfrekvenciás eltérések a barázda egyenletes mélységétől, a gramofon lemezén vízszintes síkban, egyenletes barázdamélység mellett.
A matrica kifejezés szerintem nem helyénvaló. A hangkép megfelelő lehet, bár szerintem távolabb van a matrixtól, mint a lenyomat.
További magyarázatnak, kérlek, tudjátok be a vitánál írtakat.
Selected response from:

Ferenc BALAZS
Hungary
Grading comment
Nekem ez a változat a szimpatikusabb. Köszönöm mindenkinek a segítséget!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2hangkép, matrica
juvera
4 +1hanglenyomat
Ferenc BALAZS


Discussion entries: 6





  

Answers


21 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
matrix
hangkép, matrica


Explanation:
Tegnap már megírtam ezt a választ, de nem küldtem el, mert a Balázs által felhozott cikket - amely majdnem biztos, hogy csak átfutottam, és az általam idézett részen fennakadtam. Most, hogy a folytatódó diskurzus után mégegyszer megnéztem, rájöttem, hogy mégis csak erről van szó.

A kifejezés hangkép, pl. a gramofonról írják:
Gramofon, (gramofon), beszélőgép, olyan, beszéd és zene reprodukálására szolgáló készülék, melynél egy mikamembrán a vele összekötőit tű segítségével az elektromos úton megrögzített hangképről a rezgéseket átveszi és hanggá alakítja vissza. A hangkép megrögzítése korong alakú lemezre történik, melyre a felvevőkészülék vágótűje egyenletes mélységű, de hullámos csavarvonalat vés.
http://hu.metapedia.org/wiki/Gramofon

A tölcsérbe suttogott, miközben a hengert egyenletesen forgatta ezáltal hangképhez jutott....
E fémlemezt forgatva és a hang képét egy membránnal érintkező tűvel kötve a hang újra megszólaltatható.
Cross pusztán a hullámos hangképek alapján rájött a mechanikus hangvisszaadás alapelvére.
publikacio.uni-miskolc.hu/data/ME.../Tóbis.pdf

A matrica szó is előfordul, de a hangkép sokkal "képszerűbb".

--------------------------------------------------
Note added at 21 hrs (2011-12-19 09:58:31 GMT)
--------------------------------------------------

Bocs, az első mondatból kimaradt valami, így lenne jó: - amely majdnem biztos, hogy a szóban forgó cikk, - csak átfutottam...

juvera
Native speaker of: Native in HungarianHungarian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Istvan Nagy: lenyomat lehetne még
2 hrs

agree  Balázs Sudár: A lenyomat tetszik, a hangkép jelenthetne mást is. http://www.nhit-it3.hu/it3-cd/Negyedik_elsoresz.pdf
3 hrs

1 day 2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
matrix
hanglenyomat


Explanation:
Ne tévesszen meg senkit, hogy Juvera következetesen gramofonról beszél – a cikkben a hengeres fonográfról van szó. A gramofont is hangrögzítés céljára fejlesztették ki (egy kicsit később) és közvetlen elődje lett a lemezjátszónak . A fonográf hengerpalástján függőleges síkban rögzülnek a hangfrekvenciás eltérések a barázda egyenletes mélységétől, a gramofon lemezén vízszintes síkban, egyenletes barázdamélység mellett.
A matrica kifejezés szerintem nem helyénvaló. A hangkép megfelelő lehet, bár szerintem távolabb van a matrixtól, mint a lenyomat.
További magyarázatnak, kérlek, tudjátok be a vitánál írtakat.


Ferenc BALAZS
Hungary
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 4
Grading comment
Nekem ez a változat a szimpatikusabb. Köszönöm mindenkinek a segítséget!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  hollowman2
7 days
  -> Köszönöm.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search