cup my hands together close to my face

Hungarian translation: kezemmel/tenyeremmel csészét formálva az arcom előtt

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:cup my hands together close to my face
Hungarian translation:kezemmel/tenyeremmel csészét formálva az arcom előtt
Entered by: Katalin Horváth McClure

15:37 Oct 20, 2018
English to Hungarian translations [PRO]
Art/Literary - Poetry & Literature
English term or phrase: cup my hands together close to my face
Ez lenne a szöveg:
When I felt excited by something, I would *cup my hands together close to my face and press my fingers against my lips*. Sometimes my hands would flap together and make clapping sounds. If I did this at home, my mother would get upset and tell me to stop.

Az első mondat második tagmondatában leírt mozdulatot nem tudom leírni. Már 10X átírtam, de végképp belezavarpdtam, mit szorít és hová.
Krisztina Lelik
Greece
kezemmel/tenyeremmel csészét formálva az arcom előtt
Explanation:
Az alábbi linken a 3. képen látható a kezek formája. Ez relaxációs technika itt, tehát nem az, amiről szó van a kérdésben, de a kérdésben leírt kéztartás ugyanaz, ezért teszem ide.
A képaláírás: "3. Csészézés
Dörzsöljük össze a tenyerünket, amíg fel nem melegszik, azután kezünkkel csészét formálva takarjuk le a szemünket. Tartsuk ott néhány levegővételig. Ismételjük meg, valahányszor úgy érezzük, szükségünk van egy kis feltöltődésre."

A kérdésben szereplő szövegben annyi a különbség, hogy a csészét formáló két kezet sokkal lejjebb helyezi el, úgy, hogy az ujjait az ajkához nyomja, vagyis az arc száj feletti része (az orr, a szem) egyáltalán nincs, vagy csak egy kicsit van takarva.

Az alábbi linken megint egy más jellegű szöveg van, de a kéztartást itt is ugyanúgy írják le:
http://dszilvia.blogspot.com/2014/12/szepes-maria-kirandulas...
"Két tenyerünkből csészét formálva, nagy kortyokban iszunk belőle."

És itt is:
https://drtihanyi.com/termeszetes-gyogymod/otthoni-gyogymodo...
"- A tenyér módszer elvégzéséhez dörzsölje össze a tenyerét, ezáltal hőt képez, majd helyezze gyengéden csészét formálva csukott szemére tenyereit nyomás alkalmazása nélkül."

A második mondat, miszerint "Sometimes my hands would flap together and make clapping sounds" ez egy független mondat, nem az előzőnek a folytatása. A "flapping" az amolyan kézrázás, vagyis hadonászás, tipikus autista viselkedésmód izgatott állapotban. Szóval nem arról van szó, hogy a csészét formáló kezek csattannának össze.

--------------------------------------------------
Note added at 1 day 3 hrs (2018-10-21 19:08:53 GMT)
--------------------------------------------------

A második mondat különálló, egy másik kényszercslekvést

--------------------------------------------------
Note added at 1 day 3 hrs (2018-10-21 19:09:43 GMT)
--------------------------------------------------

Bocs, a billentyűzetem vacakol. Szóval azt akartam írni, hogy a második mondat különálló, egy másik kényszercselekvést ír le, nincs értelme itt tárgyalni, tedd fel külön kérdésként.

--------------------------------------------------
Note added at 1 day 4 hrs (2018-10-21 19:43:23 GMT)
--------------------------------------------------

Kétféleképpen lehet csészét formálni a kezünkkel, az egyiknél nem fedi át egymást a két kéz, a másiknál pedig átfedi. A könyök az egyiknél lefelé mutat, a másiknál oldalra.
Az alábbi képeken látható mozdulatokra gondolok:
http://image.shutterstock.com/z/stock-photo-young-girl-shock...
https://jamilapadilla.files.wordpress.com/2014/01/11176983-m...
https://st3.depositphotos.com/1177973/14880/i/450/depositpho...
https://thumb7.shutterstock.com/display_pic_with_logo/58823/...

A lényeg az, hogy a száját takarja el, az arc többi része szabadon marad. (Nem "facepalm".)

Azt eddig nem írtad, hogy szerkesztői vita tárgya a dolog. A szerkesztő mit kifogásolt pontosan, és mit javasolt helyette?
Selected response from:

Katalin Horváth McClure
United States
Grading comment
Köszönöm - nem gondoltam volna, hogy ilyen polémiát fog kiváltani ez a viszonylag egyszerűnek tűnő kérdés.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1kezemmel/tenyeremmel csészét formálva az arcom előtt
Katalin Horváth McClure
5 -1két kezembe fogom az arcom
JANOS SAMU
4 -1kezeimet marokbatartva az arcom elé teszem
Katalin Szilárd
3 -2izgalmamban a körmöm rágom
Marianna Brazda, MCIL
Summary of reference entries provided
videó
János Untener

Discussion entries: 8





  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -1
két kezembe fogom az arcom


Explanation:
Próbáld ki! A két hüvelykujjad az állcsont alatt, és a többit rásimítod az arcodra és a kisujjaidat rá is tudod tenni az ajkaidra.

--------------------------------------------------
Note added at 53 mins (2018-10-20 16:31:28 GMT)
--------------------------------------------------

Amikor hirtelen előrecsúsztatva hirtelen lerántod a kezedet az arcodról egészen ágyékmagasságba víve azokat akkor összecsattanhatnak.

JANOS SAMU
United States
Works in field
PRO pts in category: 28
Notes to answerer
Asker: igen, de akkor hogy csattan össze a két tenyere a következő mondatban?


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  János Untener: ez a hirtelen lerántás nem jó
1 hr
  -> Ez nem volt a kudoz kérdés része, csak a kérdező újabb kérdésére válasz

neutral  Katalin Szilárd: A kezembe fogom az arcom az olyan mint a kétkezes facepalm. A cupped hands-nél öblös rész van a két kéz között, ezért a kezek nem simulhatnak az arcra tenyérrel.
1 hr
  -> Az arcod van az öblös részben. Ugyanígy a "cupped her breasts" nagyon gyakori kifejezés és ott a mell van az öblös részben. http://www.brightempire.com/fit.htm

disagree  Katalin Horváth McClure: Az arcot nem takarja el, csak a szájat. Az összes ujja a száján van. Nem azt mondta, hogy "cupped my face". //"press my fingers against my lips" - nem csak a kisujját, hanem az összes ujját a szájára nyomja. Nem az állcsontra meg a járomcsontra.
1 day 3 hrs
  -> Senki sem mondta, hogy arcot eltakarja. Ha a két hüvelykujjad az állcsont alatt van, a két gyűrűsujjad a járomcsontokon, akkor a két kisujjad könnyen lehet az ajkaidon. A "nem azt mondta" véleményezése a vitarészben lesz.

11 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -2
izgalmamban a körmöm rágom


Explanation:
nekem elsőre ez ugrott be, a magyarban ezt mondjuk

--------------------------------------------------
Note added at 14 mins (2018-10-20 15:52:09 GMT)
--------------------------------------------------

és amikor nem a körmöm rágom, akkor hasonló kéztartással 'tapsikolok' (ujjaim a szám előtt)

--------------------------------------------------
Note added at 15 hrs (2018-10-21 07:25:44 GMT)
--------------------------------------------------

Tudom, hogy nincs szó körömrágásról, de a kéztartás azonos.

Egyébként szerintem az az információ, hogy milyen irodalmi műből származik az idézet, jelen esetben egy Asperger szindrómás fiúról, úgy gondolom fontos lett volna elejétől fogva.

Marianna Brazda, MCIL
United Kingdom
Native speaker of: Hungarian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  JANOS SAMU: Itt a kéz csésze alakúra fordításáról van szó, ami markoló mozdulat.
1 hr
  -> és amikor a körmünket rágjuk, és az ujjunkat az ajkunkhoz szorítjuk, pont ilyen a kéztartás ... szerintem

disagree  Katalin Horváth McClure: A körömrágás az nail biting, itt szó sincs erről.
6 hrs

6 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
kezemmel/tenyeremmel csészét formálva az arcom előtt


Explanation:
Az alábbi linken a 3. képen látható a kezek formája. Ez relaxációs technika itt, tehát nem az, amiről szó van a kérdésben, de a kérdésben leírt kéztartás ugyanaz, ezért teszem ide.
A képaláírás: "3. Csészézés
Dörzsöljük össze a tenyerünket, amíg fel nem melegszik, azután kezünkkel csészét formálva takarjuk le a szemünket. Tartsuk ott néhány levegővételig. Ismételjük meg, valahányszor úgy érezzük, szükségünk van egy kis feltöltődésre."

A kérdésben szereplő szövegben annyi a különbség, hogy a csészét formáló két kezet sokkal lejjebb helyezi el, úgy, hogy az ujjait az ajkához nyomja, vagyis az arc száj feletti része (az orr, a szem) egyáltalán nincs, vagy csak egy kicsit van takarva.

Az alábbi linken megint egy más jellegű szöveg van, de a kéztartást itt is ugyanúgy írják le:
http://dszilvia.blogspot.com/2014/12/szepes-maria-kirandulas...
"Két tenyerünkből csészét formálva, nagy kortyokban iszunk belőle."

És itt is:
https://drtihanyi.com/termeszetes-gyogymod/otthoni-gyogymodo...
"- A tenyér módszer elvégzéséhez dörzsölje össze a tenyerét, ezáltal hőt képez, majd helyezze gyengéden csészét formálva csukott szemére tenyereit nyomás alkalmazása nélkül."

A második mondat, miszerint "Sometimes my hands would flap together and make clapping sounds" ez egy független mondat, nem az előzőnek a folytatása. A "flapping" az amolyan kézrázás, vagyis hadonászás, tipikus autista viselkedésmód izgatott állapotban. Szóval nem arról van szó, hogy a csészét formáló kezek csattannának össze.

--------------------------------------------------
Note added at 1 day 3 hrs (2018-10-21 19:08:53 GMT)
--------------------------------------------------

A második mondat különálló, egy másik kényszercslekvést

--------------------------------------------------
Note added at 1 day 3 hrs (2018-10-21 19:09:43 GMT)
--------------------------------------------------

Bocs, a billentyűzetem vacakol. Szóval azt akartam írni, hogy a második mondat különálló, egy másik kényszercselekvést ír le, nincs értelme itt tárgyalni, tedd fel külön kérdésként.

--------------------------------------------------
Note added at 1 day 4 hrs (2018-10-21 19:43:23 GMT)
--------------------------------------------------

Kétféleképpen lehet csészét formálni a kezünkkel, az egyiknél nem fedi át egymást a két kéz, a másiknál pedig átfedi. A könyök az egyiknél lefelé mutat, a másiknál oldalra.
Az alábbi képeken látható mozdulatokra gondolok:
http://image.shutterstock.com/z/stock-photo-young-girl-shock...
https://jamilapadilla.files.wordpress.com/2014/01/11176983-m...
https://st3.depositphotos.com/1177973/14880/i/450/depositpho...
https://thumb7.shutterstock.com/display_pic_with_logo/58823/...

A lényeg az, hogy a száját takarja el, az arc többi része szabadon marad. (Nem "facepalm".)

Azt eddig nem írtad, hogy szerkesztői vita tárgya a dolog. A szerkesztő mit kifogásolt pontosan, és mit javasolt helyette?

Katalin Horváth McClure
United States
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 28
Grading comment
Köszönöm - nem gondoltam volna, hogy ilyen polémiát fog kiváltani ez a viszonylag egyszerűnek tűnő kérdés.
Notes to answerer
Asker: Az első mondatnál én is pont erre gondoltam, és így is próbáltam leírni, de a szerkesztő nem fogadta el. A második mondat, ha kézrázás, akkor miért "together"? és hogy tud a rázogatott kéz összecsattani és tapsoláshoz hasonló hangot adni?

Asker: a szerkesztő kb. arra javította, hogy "kezemet arcomra és számra tapasztottam", ami szerintem teljes tévedés. Én ragaszkodom ehhez, amit te is írsz, hollowman2 megjegyzését is figyelembe véve pedig talán sikerül egy épkézláb magyar mondatban le is írnom ezt a mozdulatot.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  JANOS SAMU: Ha az arcod előtt formálsz csészét a tenyereddel, akkor rendkívül suta dolog az ujjaidat az ajkadra tenni. Itt arról van szó, hogy az arcát a markába fogja. A szem elé helyezett, csészévé formált kéz teljesen más.
5 hrs
  -> Ha az arcát a markába fogná, akkor azt mondta volna. Nem olvastad el a válaszomat, elmagyaráztam, hogy hogyan tartja a kezet. Először csészét formál, majd a szájára teszi. A mozdulatot két részben írja le a mondat.

agree  hollowman2: kezemmel ─ tenyeremből csészét formálva ─ az arcom előtt
1 day 11 hrs

neutral  Katalin Szilárd: Lehet, h a szerkesztő azért nem fogadta el, mert bár az angol azt mondja, h csészét formál a magyar erre a marok szót használja. Jó példa a szótári defin.:"To hold one's hands together to catch sg (typically a liquid) in them" vs. "marokból issza a vizet"
1 day 11 hrs
  -> Mi értelme azon spekulálni itt, hogy a szerkesztő miért nem fogadta el? Majd a kérdező megmondja, ha akarja. Olyan is van, hogy a szerkesztő egyszerűen téved.

agree  Gizella Katalin Abrudan
1 day 13 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
kezeimet marokbatartva az arcom elé teszem


Explanation:
A szöveg ebből a könyvből származik:

Born On A Blue Day: Inside the Extraordinary Mind of an Autistic Savant

https://books.google.hu/books?id=o1q0GSoOUCcC&pg=PA77&lpg=PA...

"This unique first-person account offers a window into the mind of a high-functioning, 27-year-old British autistic savant with Asperger's syndrome."

Márpedig ha az exciting leírás arra a személyre utal, akinek Asperger szindrómája van, akkor nem mindegy, hogy mit csinál, ha izgatott.
Mert ez egy jellemző tünet lehet.

Vagy a két hüvelykujját vagy a mutató, gyűrűs és középső ujjait nyomja az így marokba tartott kezéhez. Hasonlít arra, amikor valaki imádkozik.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2018-10-20 16:47:19 GMT)
--------------------------------------------------

Tudom, hogy Krisztina tudod. :) Hisz Te fordítod.

Azért adtam meg a linket és a könyv címét, mert más nem biztos, hogy tudja, hogy itt egy autista ember izgatottságának leírása.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2018-10-20 16:47:39 GMT)
--------------------------------------------------

...hogy itt egy autista ember izgatottságának leírásáról van szó.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2018-10-20 16:55:16 GMT)
--------------------------------------------------

Kérdezted, hogy csattan ösze a keze:

amikor az ujjait a szájához nyomja, akkor a marokbatartott kéz automatikusan összezárul, innen a clapping sound.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2018-10-20 17:02:09 GMT)
--------------------------------------------------

Nem erre gondoltam, mert itt a kéz össze van kulcsolva.

Én erre gondoltam:

Tartsd a markod (mintha kérnél valamit) és zárd egy kicsit jobban össze a markod (ne legyen anynira nyitott), majd tedd annyira az arcod elé, hogy a hüvelykujjaidat a szádhoz tudod nyomni.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2018-10-20 17:05:53 GMT)
--------------------------------------------------

Cupped hands így néz ki:

https://www.shutterstock.com/search/cupped hands

Marokba tartja a kezét

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2018-10-20 17:18:27 GMT)
--------------------------------------------------

Egyébként jobb a kezeimet marokká formálva kifejezés.

Tehát a végleges megoldásom:

az arcom elé teszem a marokkát formált kezeimet


--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2018-10-20 17:24:28 GMT)
--------------------------------------------------

Persze t nélkül:

az arcom elé teszem a marokká formált kezeimet

--------------------------------------------------
Note added at 15 hrs (2018-10-21 07:29:07 GMT)
--------------------------------------------------

A cupped hands: "To hold one's hands together to catch something (typically a liquid) in them. I cupped my hands together under the running water and splashed my face."

https://www.videoblocks.com/video/cupped-hands-collecting-sp...

https://wikiszotar.hu/ertelmezo-szotar/Marok

"A kiránduló a markából issza a forrás vizét."

Magyarul a marok szót használjuk.


--------------------------------------------------
Note added at 1 day 19 hrs (2018-10-22 11:12:51 GMT)
--------------------------------------------------

@Krisztina

Írtad:

"...és így is próbáltam leírni, de a szerkesztő nem fogadta el. .. és hogy tud a rázogatott kéz összecsattani és tapsoláshoz hasonló hangot adni? "

Lehetséges, hogy a szerkesztő azért nem fogadta el, mert magyarul másképp mondjuk, nem csészét csinálunk, hanem marokba tartjuk a kezünket.

Ha van 2-3 magyar ismerősöd, aki Magyarországon él, kérdezd meg, hogy milyen kéztartás jut erről eszükbe:


Ez a to cup hands/cupped hands:

https://jooinn.com/cupped-hands.html


Vagy akár ezekről:

https://www.google.com/search?biw=1376&bih=639&tbm=isch&sa=1...

És ha így marokba tartod a kezed és az arcod elé teszed (közel az arcodhoz, de nem simul rá), a második rész, amit az ujjával csinál az már egy későbbi mozdulat: jobban összezárod a 2 tenyeredet (akkor az clapping sounds-ot ad) és a hüvelykujjaidat pont a szádhoz tudod nyomni vagy esetleg a 2 mutatóujjadat és a 2 középső ujjadat (ekkor viszont lejjebb kell tenni a két kezet)

Én ezt írnám:

az arcom elé teszem a marokká formált kezeimet, és az ujjaimat az ajkaimhoz nyomom.


--------------------------------------------------
Note added at 1 day 22 hrs (2018-10-22 13:42:38 GMT)
--------------------------------------------------

Vagy formált vagy alakított vagy hajlított, a lényeg a marok szó:

https://www.arcanum.hu/en/online-kiadvanyok/Lexikonok-a-magy...

" 1) A szoros ért. vett kéznek azon öble, alsó v. belső része melyet a tenyér, és féligmeddig begörbített ujjak képeznek. Marokká alakítjuk kezünket, midőn vele fogni vagy bele szorítani akarunk, s ennélfogva mindig kell bizonyos üregnek lennie, mibe a megszorítandó tárgy beférjen"

http://mek.oszk.hu/15600/15647/15647.pdf

"MAdár fejjel, MArokba hajlított kézfejjel"

https://gaboragnes.wordpress.com/2017/10/15/

Kézmosás Világnapja –

"csuklóból forgatható,
ökölbe szorítható,
marokká formálható,
áldásra kinyújtható,"


Katalin Szilárd
Hungary
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 8
Notes to answerer
Asker: igen, tudom, hiszen ezt a könyvet fordítom.

Asker: erről találtam egy képet, Te is erre gondolsz? https://www.stayathomemum.com.au/wp-content/uploads/2016/12/autistic-children.jpg


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  JANOS SAMU: Kezünket nem lehet marokba tartani, de a markunkban tudunk valamit tartani. A markunkat (amit itt a 2 kezünk alkot begörbített ujjakkal) viszont lehet az arc elé tartani. "Kezeimet marokká formálva" túlontúl erőltetett és mesterkélt. Természetes kell.
21 mins
  -> Direkt írtam így, mert a marok nem feltétlenül jelenti, hogy mindkét kezet használjuk. A markunkat tartjuk: ez lehet egy kéz is. Egyébként jobb a kezeimet marokká formálva kifejezés.




Reference comments


1 hr peer agreement (net): +2
Reference: videó

Reference information:
A két mondat két eltérő, egymástól független tevékenységről ír. Nem kell tehát magyarázatot keresni arra, hogy az arc elé tartott kézzel hogyan „tapsikolsz” vagy „ hirtelen előrecsúsztatva hirtelen lerántod a kezedet az arcodról egészen ágyékmagasságba víve azokat akkor összecsattanhatnak”

A flapping az, amikor a kezeddel hadonászol. A gyerekek gyakran csinálják ezt, amikor izgatottak: https://www.youtube.com/watch?v=f7Pxt1HD6bU

János Untener
Hungary
Works in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 16

Peer comments on this reference comment (and responses from the reference poster)
agree  Katalin Horváth McClure: Most láttam ezt, igen, én is így látom. Két független mondat, két különböző viselkedést, mozdulatot leírva.
5 hrs
agree  hollowman2
1 day 3 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search