promotional cycle

Hungarian translation: Én valószínűleg meghagynám az eredetit

16:00 Nov 14, 2002
English to Hungarian translations [PRO]
Marketing - Retail / retail
English term or phrase: promotional cycle
Megint egy lektorálás: a forditó a kifejezést promóciós ciklusnak vette, amit sem én nem hallottam soha, sem a Google nem talált semmit, ami igy együtt azért egy kicsit gyanús, nem? Arról van szó, hogy egy nagy áruházban a pénztárosok számának optimalizálásához és a munkaidő-beosztás meghatározásához tudniuk kell, milyen lesz a várható értékesitési volumen, amit a "promotional cycle" erősen befolyásol.

Nem sok helyen fordul elő a kifejezés, de ime, az egyik mondat:
The promotional cycle plays an important role in customer flow and has to be taken into account when building a schedule.
(A "schedule" a pénztárosok beosztási rendje a hét különböző napjaira és napszakaira.)

Gondolkoztam azon, hogy "időszakos akciók"-nak veszem, mert nem nagyon látom a szövegben, hogy az egyes akciók időbeli lefolyására utalnának, egyébként is, a cégnél alapvető politika az, hogy folyamatosan vannak akciók. Mit szóltok hozzá? Esetleg találkozott már valaki ezzel a kifejezéssel?

Előre is köszönöm!
Eva Blanar
Hungary
Hungarian translation:Én valószínűleg meghagynám az eredetit
Explanation:
Én valószínűleg meghagynám az eredetit, a promóciós ciklust. A promóció bevett szó, és a ciklus is. Az igaz, hogy a Google nem talál semmit sem az együttes használatra, de az még nem jelenti azt, hogy tabu lenne.
A következőket gondolom (bocs, de itt most átváltok angolra, a marketinget angolul tanultam, így gyorsabb):
The "promotional cycle" as a concept somewhat similar to the "product lifecycle" in a sense that the word "cycle" does not necessarily refer to something occuring repeatedly, it simply refers to the changes occuring during the given period (during the life of the product or during the time of the promotion). In other words, it does not refer to the length or the start of the period, but rather to the fact that there are significant changes during that period.
There are changes in sales volume, market saturation, etc, and there are changes in the marketing activities during/within the cycle. These can be illustrated by graphs or schedules, etc.
A promotional cycle includes not only the period when the actual sales happen, but also a lot of activities before and some even after that. For example, a 2-week Xmas sale can start on Dec 1, but the various promotional activities will begin much earlier. We might think that in this particular case in Éva's text, when they are talking about scheduling cashiers at the store, they might only care about those 2 weeks when the actual Xmas sale is on, however, the promotional activities will draw customer traffic to the store before that, and possibly after as well.
That's why I think "időszakos akciók" does not express well enough the broad range of activities, and effects on sales that is included in the original meaning of "promotional cycle".
Now, the concept of "product lifecycle" is used in Hungarian marketing lingo, and it is translated as "termék életciklus".
(Nem élettartam, vagy egyéb.)

Ez alapján én nem látok semmi kivetnivalót abban, ha promóciós ciklust használsz. Az időszakos akcióval, bár szép és tiszta magyar, az a bajom, hogy úgy érzem, ez leszűkíti a fogalmat, és inkább csak időbeli, időtartamra utaló jelentése van. Szerintem fontos a ciklus értelme, vagyis az időtartalmon belüli változások, különösen akkor, ha amint mondod, "a cégnél alapvető politika az, hogy folyamatosan vannak akciók". Akkor ugyanis még ciklikus értelme is van, ha az egyik promóció végeztével indul a következő, akkor ugye ismétlődnek a promóciós tevékenységek, és a vásárlói viselkedés, reakció is.

Na jó, sokat "téptem a számat" már megint... Bocs.
Selected response from:

Katalin Horváth McClure
United States
Grading comment
Végül sikerült megkerülnöm a promóciós ciklust azzal, hogy az "akciók szervezése" kifejezést helyettesitettem be. Nem vagyok büszke magamra, de ez nem törvényszöveg és hülye dolognak éreztem volna azt, hogy végig akciókról van szó a szövegben az angol promotion forditásaként, de amikor már ciklus, akkor promóció.

Kösz a segitséget kedves mindnyájatoknak!

3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +4Nekem tetszik
Attila Piróth
4 +2Én valószínűleg meghagynám az eredetit
Katalin Horváth McClure


  

Answers


37 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +4
Nekem tetszik


Explanation:
A "promotion" reklám, vásárlásra ösztönzés értelméből képzett összetételről van itt szó: az "időszakos akciók" ennek a lényegébe vág. Az, hogy ciklus helyett más szerepel, nem baj, hiszen a ciklus egyfajta rendszerességgel fonódik össze - ami lehet, hogy leszűkítené a kört. A te fordításod általánosabb, teljesen érthető -- alighanem jobb is, mint az eredeti.

Attila Piróth
France
Native speaker of: Native in HungarianHungarian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sándor Sárecz
8 mins

agree  Katalin Rozália Szász
1 hr

agree  Éva Kimball
3 hrs

agree  Ildiko Santana
16 hrs

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
Én valószínűleg meghagynám az eredetit


Explanation:
Én valószínűleg meghagynám az eredetit, a promóciós ciklust. A promóció bevett szó, és a ciklus is. Az igaz, hogy a Google nem talál semmit sem az együttes használatra, de az még nem jelenti azt, hogy tabu lenne.
A következőket gondolom (bocs, de itt most átváltok angolra, a marketinget angolul tanultam, így gyorsabb):
The "promotional cycle" as a concept somewhat similar to the "product lifecycle" in a sense that the word "cycle" does not necessarily refer to something occuring repeatedly, it simply refers to the changes occuring during the given period (during the life of the product or during the time of the promotion). In other words, it does not refer to the length or the start of the period, but rather to the fact that there are significant changes during that period.
There are changes in sales volume, market saturation, etc, and there are changes in the marketing activities during/within the cycle. These can be illustrated by graphs or schedules, etc.
A promotional cycle includes not only the period when the actual sales happen, but also a lot of activities before and some even after that. For example, a 2-week Xmas sale can start on Dec 1, but the various promotional activities will begin much earlier. We might think that in this particular case in Éva's text, when they are talking about scheduling cashiers at the store, they might only care about those 2 weeks when the actual Xmas sale is on, however, the promotional activities will draw customer traffic to the store before that, and possibly after as well.
That's why I think "időszakos akciók" does not express well enough the broad range of activities, and effects on sales that is included in the original meaning of "promotional cycle".
Now, the concept of "product lifecycle" is used in Hungarian marketing lingo, and it is translated as "termék életciklus".
(Nem élettartam, vagy egyéb.)

Ez alapján én nem látok semmi kivetnivalót abban, ha promóciós ciklust használsz. Az időszakos akcióval, bár szép és tiszta magyar, az a bajom, hogy úgy érzem, ez leszűkíti a fogalmat, és inkább csak időbeli, időtartamra utaló jelentése van. Szerintem fontos a ciklus értelme, vagyis az időtartalmon belüli változások, különösen akkor, ha amint mondod, "a cégnél alapvető politika az, hogy folyamatosan vannak akciók". Akkor ugyanis még ciklikus értelme is van, ha az egyik promóció végeztével indul a következő, akkor ugye ismétlődnek a promóciós tevékenységek, és a vásárlói viselkedés, reakció is.

Na jó, sokat "téptem a számat" már megint... Bocs.


Katalin Horváth McClure
United States
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 7
Grading comment
Végül sikerült megkerülnöm a promóciós ciklust azzal, hogy az "akciók szervezése" kifejezést helyettesitettem be. Nem vagyok büszke magamra, de ez nem törvényszöveg és hülye dolognak éreztem volna azt, hogy végig akciókról van szó a szövegben az angol promotion forditásaként, de amikor már ciklus, akkor promóció.

Kösz a segitséget kedves mindnyájatoknak!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Endre Both: Én is emellett voksolnék, hacsak nem talál valaki egy jó magyar kifejezést a promócióra, ami azért elég rút szó. A ciklust mindenképpen megtartanám.
53 mins

agree  Hungi (X)
14 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search