near miss

Hungarian translation: balesetközeli esemény

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:near miss
Hungarian translation:balesetközeli esemény
Entered by: Ildiko Santana

20:48 May 9, 2013
English to Hungarian translations [PRO]
Safety / munkavédelem
English term or phrase: near miss
A Wikipédia angol szócikke szépen leírja a fogalmat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Near_miss_(safety)

A magyar szócikk sajnos csak a légi közlekedésre szűkíti, tehát nekem nem jó, de amúgy sem ad meg fordítást.

Majdnem balesetekről van szó, amelyeket magyarul veszélyes helyzeteknek, vagy veszélyhelyzeteknek nevezünk.
Péter Tófalvi
Hungary
balesetközeli esemény
Explanation:
near miss = close call = balesetközeli esemény
Ahogyan például az alább idézett tanulmányban is szerepel, amelynek címe:
"Rendkívüli események vizsgálatának tanulságai a munkavédelemben"

... A balesetközeli események jelentősége
A villanyszerelő csillárt szerelt a lépcsőház tetején. Ahogy a körtét be akarta csavarni, hozzáért a korlátra akasztott csavarhúzóhoz, amely leesett, mielőtt még el tudta volna kapni. A becsapódás zaját lentről hangos kiáltás követte. A csavarhúzó két emelettel lejjebb beleállt a hall fapadlójába, a lépcsőház alján álló dolgozót csak centiméterekkel kerülte el.
Vajon kötelező-e kivizsgálni a leírt esetet, hiszen sérülés nem történt, és súlyos anyagi kár sem keletkezett.
...
A leeső csavarhúzó nem okozott kárt, ezért nem tekinthető balesetnek, hanem csak balesetközeli eseménynek (near miss). Ha a csavarhúzó nem esett volna le, akkor is veszélyes a korláton himbálózó szerszám, hiszen csak a szerencsén múlt, hogy nem okozott sérülést vagy kárt. Így a veszélyesen egyensúlyozó csavarhúzó példa a nem kívánatos körülményre (undesirable circumstance).
A balesetközeli esemény és a nem kívánatos körülmény a rendkívüli események (adverse events) kategóriájába tartozik. A rendkívüli esemény önmagában nem okoz sérülést vagy kárt, de magában foglalja ezek veszélyét.
(Forrás: BME OMIKK)
http://www.omikk.bme.hu/collections/mgi_fulltext/munkavedele...
Selected response from:

Ildiko Santana
United States
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +4balesetközeli esemény
Ildiko Santana
5 +2kvázi baleset
Attila Bielik
5"éppenhogycsak megúszta" helyzet
JANOS SAMU
4majdnem baleset
Orsolya Bugar-Buday
4balesetveszélyes helyzet
Balázs Sudár


  

Answers


53 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +4
balesetközeli esemény


Explanation:
near miss = close call = balesetközeli esemény
Ahogyan például az alább idézett tanulmányban is szerepel, amelynek címe:
"Rendkívüli események vizsgálatának tanulságai a munkavédelemben"

... A balesetközeli események jelentősége
A villanyszerelő csillárt szerelt a lépcsőház tetején. Ahogy a körtét be akarta csavarni, hozzáért a korlátra akasztott csavarhúzóhoz, amely leesett, mielőtt még el tudta volna kapni. A becsapódás zaját lentről hangos kiáltás követte. A csavarhúzó két emelettel lejjebb beleállt a hall fapadlójába, a lépcsőház alján álló dolgozót csak centiméterekkel kerülte el.
Vajon kötelező-e kivizsgálni a leírt esetet, hiszen sérülés nem történt, és súlyos anyagi kár sem keletkezett.
...
A leeső csavarhúzó nem okozott kárt, ezért nem tekinthető balesetnek, hanem csak balesetközeli eseménynek (near miss). Ha a csavarhúzó nem esett volna le, akkor is veszélyes a korláton himbálózó szerszám, hiszen csak a szerencsén múlt, hogy nem okozott sérülést vagy kárt. Így a veszélyesen egyensúlyozó csavarhúzó példa a nem kívánatos körülményre (undesirable circumstance).
A balesetközeli esemény és a nem kívánatos körülmény a rendkívüli események (adverse events) kategóriájába tartozik. A rendkívüli esemény önmagában nem okoz sérülést vagy kárt, de magában foglalja ezek veszélyét.
(Forrás: BME OMIKK)
http://www.omikk.bme.hu/collections/mgi_fulltext/munkavedele...

Ildiko Santana
United States
Native speaker of: Native in HungarianHungarian, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Orsolya Bugar-Buday
6 hrs
  -> Köszönöm

agree  Zsolt Biró: George Carlin szórakozik egyik produkciójában ezzel (http://www.youtube.com/watch?v=zuCN6CD8j_s)
7 hrs
  -> Köszönöm - és teljesen jogos az észrevétel! :)

agree  Kata Koncz: vagy balesetközeli helyzet
10 hrs
  -> Köszönöm

agree  Peter Boskovitz
18 hrs
  -> Köszönöm

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
kvázi baleset


Explanation:
báncsa a fülemet, de eléggé elterjedt... (nekem is így oktatták)



--------------------------------------------------
Note added at 1 óra (2013-05-09 22:04:25 GMT)
--------------------------------------------------

Jelentősége mifelénk az, hogy ugyanolyan baleseti jegyzőkönyvet kell felvenni, mintha valóságos sérülés történt volna. Elég komolyan veszik az illetékesek.

Attila Bielik
Hungary
Native speaker of: Native in HungarianHungarian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Andras Szekany: tegnapelőtt voltam oktatáson, ott is ezt a kifejezést használták (bár logikailag nem pontos)
8 hrs
  -> Köszönöm

agree  Éva Szilágyi
9 hrs
  -> Köszönöm

neutral  Ildiko Santana: Én ugyan kvázi-kiütést kapok az ilyen félmagyar szószülemények láttán, de EU-magyarban valóban terjed és létezik EU-angolul "quasi-accident" változata is. Kérdés, hogy akarjuk-e tovább terjeszteni... http://www.snf-group.com/IMG/pdf/MajorAccident_EU_.pdf
10 hrs
  -> ismersz, én nem....:)

7 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
majdnem baleset


Explanation:
Vegyipari munkabiztonsági fordításomban sokszor előfordult, ott a "majdnem baleset" kifejezést használtam, helyszűke miatt. (Viszont Ildikó megoldása sokkal jobban tetszik, és pontosan takarja a kifejezés jelentését.)


    Reference: http://www.omikk.bme.hu/collections/mgi_fulltext/munkavedele...
Orsolya Bugar-Buday
Hungary
Native speaker of: Native in HungarianHungarian

10 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
balesetveszélyes helyzet


Explanation:
Lásd EUR-Lex - számtalan példa van rá.

Balázs Sudár
Hungary
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 4

1 day 12 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
"éppenhogycsak megúszta" helyzet


Explanation:
Miért ne újítsunk?

JANOS SAMU
United States




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search