signaller

Hungarian translation: rádiós, rádiós tiszt

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:signaller
Hungarian translation:rádiós, rádiós tiszt
Entered by: szappanoskata

12:05 Jan 20, 2010
English to Hungarian translations [PRO]
Tech/Engineering - Ships, Sailing, Maritime
English term or phrase: signaller
"...holdsmen can work as winchmen and the latter as signallers.When work is scarce the signallers may be required to become winchmen, while the latter become holdsmen."

A signaller-nek egy a hajózásban használatos magyar megfelelőjét szeretném megtudni. Ha belefér, azt is jó lenne tudni, hogy mit csinálnak. Annyit találtam, hogy ők kezelik a rádiót, de nekem ennél sokrétűbbnek tűnik a dolguk.
Köszönöm
szappanoskata
rádiós, rádiós tiszt
Explanation:
A rádiós tiszt feladata a rádióberendezések karbantartása, meghatározott időpontokban a hajózási vállalattal kapcsolat létesítése, meteorológiai jelentések, vészjelzések figyelése.

http://eki.sze.hu/ejegyzet/ejegyzet/zvikli/kt0405.htm

Ugyanezen az oldalon sok más tiszt és matróz feladatának ismertetését is megtalálod.
Selected response from:

Attila Piróth
France
Grading comment
Köszönöm szépen a segítséget!
Minden jót!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2rádiós, rádiós tiszt
Attila Piróth
5 +1jelzőszolgálatos (matróz), jelzőőr
juvera
4híradós
hollowman2


Discussion entries: 1





  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
rádiós, rádiós tiszt


Explanation:
A rádiós tiszt feladata a rádióberendezések karbantartása, meghatározott időpontokban a hajózási vállalattal kapcsolat létesítése, meteorológiai jelentések, vészjelzések figyelése.

http://eki.sze.hu/ejegyzet/ejegyzet/zvikli/kt0405.htm

Ugyanezen az oldalon sok más tiszt és matróz feladatának ismertetését is megtalálod.

Attila Piróth
France
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 8
Grading comment
Köszönöm szépen a segítséget!
Minden jót!
Notes to answerer
Asker: Köszönöm a gyors választ.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Attila Hajdu: Nagyobb vitorlásokon a várható időjárást külön személy is figyelheti.
5 mins

neutral  Ildiko Santana: Valószínűleg nem rádiós tiszt, mert akkor nem lenne rá külön megnevezés (radio operator). Példának klf. tengerészeti posztok: Communication Officer; Radio Operator; Signaller; Signalperson...
9 hrs

agree  Tradeuro Language Services
2 days 22 hrs

23 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
jelzőszolgálatos (matróz), jelzőőr


Explanation:
Hajókon még ma is van világító jelzés, hangjelzés és zászlós is, amelyeket szintén a signal officerek, signaller, signalman/men, vagy a hadihajón a signal corps kezel.
Az érdekesség az, hogy az SAS még mindig morse jelekkel kommunikál, mert biztonságosabb, és megbízhatóbb.

A szöveg nyilván aránylag kis hajóra és nem modern hajózásra utal, így a fenti kifejezés jobban illik rá.

De itt egy mai leírás :
The idea was that we would get a chance to see the message that was transmitted by semaphore from the Royal Observatory, Greenwich, to Whitehall, where it was to be decrypted and laid on a wreath at the Cenotaph as part of Remembrance Day commemorations. So we had breakfast on board and then our boat set off, and sure enough there was a signaller on the HMS President naval base, waving his arms about.
www.mapmagazine.co.uk/index.cfm?page=984F1E34-BDF5...

--------------------------------------------------
Note added at 1 day2 hrs (2010-01-21 14:22:44 GMT)
--------------------------------------------------

Gondolom, ha nagyon nagy hajó lenne, akkor nem kellene a signallert winchmennek befogni. De valóban, összehasonlítási alap nincs, ez csak spekuláció, és se nem oszt, se nem szoroz.

A lényeg az, hogy jelzésre ma is szükség van, de nem állandóan, mint a rádiósra. Így a jelzőszolgálatos más munkát is végezhet.

juvera
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 8
Notes to answerer
Asker: A szöveg az 1960-70-es éveket tárgyalja. Izraeli kikötőkről van szó, de a hajók méretéről semmilyen adat nincs, de ha lenne se tudnám megmondani, hogy az nagy vagy kicsi-e mert nincs viszonyítási alapom:( igazából maga a személy a lényeg. Egyébként köszönöm a választ.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ildiko Santana
5 hrs

1 day 7 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
híradós


Explanation:
Kezeli a rádiót, de a többi híradó- és jelzőberendezést is.

Ez a munkakör – a napi szolgálati időt véve -- nem jelent folyamatos/teljes elfoglaltságot, ezért számos egyéb feladatra is beoszthatják.


hollowman2
Native speaker of: Native in HungarianHungarian




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search