defects of quality and title

Hungarian translation: kellék- és jogszavatossági hiba

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:defects of quality and title
Hungarian translation:kellék- és jogszavatossági hiba
Entered by: Péter Tófalvi

00:19 Mar 18, 2008
English to Hungarian translations [PRO]
Bus/Financial - Transport / Transportation / Shipping
English term or phrase: defects of quality and title
Ez is ugyanaz a németből angolra fordított anyag. (Általános szállítási feltételek)

Liability for Defects (ez ugye szakmai felelősségbiztosítás)

9.3 Unless agreed otherwise below, the statutory provisions regarding defects of quality and title shall apply.

9.5 Feltéve, hogy a felek erre vonatkozóan más megállapodást nem kötnek, a minőségbiztosításra és szakmai felelősségre vonatkozó jogszabályok előírásait kell alkalmazni.

A "title" szót nem tudom hová tenni.
Péter Tófalvi
Hungary
minőségi és jogszavatossági hiba
Explanation:
Azt hiszem, jogi nyelven így nevezik.

Jogszavatosság

A kötelezettet nemcsak kellékszavatosság, hanem úgynevezett jogszavatosság is terheli, ami annyit tesz, hogy helyt kell állnia azért is, hogy másnak nincs olyan jogosultsága, ami a szerződéses partner jogait csorbítaná vagy ellehetetlenítené. A jogszavatosság egyik ismert esete az eladó felelőssége a tulajdonjog átruházásáért és tehermentességéért. Ha harmadik személynek az adásvétel tárgyára olyan joga van, amely a vevő tulajdonszerzését akadályozza, a vevő elállhat a szerződéstől, és kártérítést követelhet. E jogainak gyakorlása előtt a vevő - megfelelő határidő kitűzésével - köteles felhívni az eladót arra, hogy hárítsa el a tulajdonszerzés akadályait, vagy adjon megfelelő biztosítékot. Ha a vevő harmadik személy joga következtében a dolgot e harmadik személynek kiszolgáltatja, vagy az eladónak visszaadja, az eladótól kártérítést követelhet. A jóhiszemű eladó csak a szerződés megkötéséből eredő károkat köteles megfizetni. Mindez természetesen nem érinti a vevő elállási jogát.

Amennyiben a harmadik személynek a dolgon olyan joga áll fenn, amely korlátozza a vevő tulajdonjogát, a vevő megfelelő határidő kitűzésével tehermentesítést követelhet, és a tehermentesítésig megtagadhatja az ehhez szükséges összeg megfizetését. A határidő eredménytelen eltelte után az így rendelkezésre álló összegből vagy egyébként az eladó költségére tehermentesítheti a dolgot. Ha a tehermentesítés lehetetlen, vagy aránytalan költséggel járna, a vevő elállhat a szerződéstől, és kártérítést követelhet, vagy a teher átvállalása fejében vételárcsökkentést kérhet. (Ezek a jogok a vevőt akkor is megilletik, ha a tehermentesítésre megszabott határidő eredménytelenül telt el, és a vevő nem kívánja a dolog tehermentesítését.)

Nem terheli jogszavatosság az eladót, ha a vevőnek a szerződés megkötésekor tudnia kellett, hogy a dolgon korlátozástól mentes tulajdonjogot nem szerezhet. Ha azonban az eladó jótállott a vevő korlátozástól mentes tulajdonszerzéséért, úgy helytállni tartozik a vevővel szemben. (A jelzálogjogtól való mentességért az eladó akkor is szavatol, ha arról a vevő tudott.)

--------------------------------------------------
Note added at 11 hrs (2008-03-18 11:31:52 GMT)
--------------------------------------------------

Én is a GIB-et néztem meg először, aztán próbáltam keresni hozzá valamilyen hatályos jogszabályt. Ezen a linken a Legfelsőbb Bíróság gyakorlatából is találsz egy cikkelyt: cegvezetes.cegnet.hu/2001/4/szavatossag
Nem vagyok jogász, csak ma nagyon ráérek :( Persze lehet, hogy nincs igazam.

--------------------------------------------------
Note added at 11 hrs (2008-03-18 11:34:44 GMT)
--------------------------------------------------

Szerintem a szállító - legalábbis a cikk alapján - kellék- és jogszavatosságot vállal. A hiányos/hibás jogcím esete az én értelmezésemben a jogszavatosság hatálya alá eső mulasztás.
Selected response from:

Balázs Sudár
Hungary
Grading comment
Fenntartom a jogot, hogy amennyiben ezt nyomós okok indokolják, később újra megnyissam ezt a kérdést, de a hivatkozások áttanulmányozása után ez tűnik a szakszerű válasznak. Mindamellett, köszönöm Zsuzsa segítségét is.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2minőségi hiba és hibás/hiányos jogcím
Zsuzsanna Koos
4minőségi és jogszavatossági hiba
Balázs Sudár


Discussion entries: 4





  

Answers


28 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
minőségi hiba és hibás/hiányos jogcím


Explanation:
A jogi szaknyelvben a title a jogcímet, a tulajdonjogot jelenti.
Az alábbi két link rávilágíthat a title defect jelentésére (ingatlan jogcímének biztosításáról van szó bennük).


    Reference: http://www.paramounttitle.com/title.html
    Reference: http://www.cctitleservices.com/forsellers.html
Zsuzsanna Koos
Hungary
Works in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  denny (X)
1 min
  -> Köszönöm.

agree  juvera
10 hrs
  -> Köszönöm.

9 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
minőségi és jogszavatossági hiba


Explanation:
Azt hiszem, jogi nyelven így nevezik.

Jogszavatosság

A kötelezettet nemcsak kellékszavatosság, hanem úgynevezett jogszavatosság is terheli, ami annyit tesz, hogy helyt kell állnia azért is, hogy másnak nincs olyan jogosultsága, ami a szerződéses partner jogait csorbítaná vagy ellehetetlenítené. A jogszavatosság egyik ismert esete az eladó felelőssége a tulajdonjog átruházásáért és tehermentességéért. Ha harmadik személynek az adásvétel tárgyára olyan joga van, amely a vevő tulajdonszerzését akadályozza, a vevő elállhat a szerződéstől, és kártérítést követelhet. E jogainak gyakorlása előtt a vevő - megfelelő határidő kitűzésével - köteles felhívni az eladót arra, hogy hárítsa el a tulajdonszerzés akadályait, vagy adjon megfelelő biztosítékot. Ha a vevő harmadik személy joga következtében a dolgot e harmadik személynek kiszolgáltatja, vagy az eladónak visszaadja, az eladótól kártérítést követelhet. A jóhiszemű eladó csak a szerződés megkötéséből eredő károkat köteles megfizetni. Mindez természetesen nem érinti a vevő elállási jogát.

Amennyiben a harmadik személynek a dolgon olyan joga áll fenn, amely korlátozza a vevő tulajdonjogát, a vevő megfelelő határidő kitűzésével tehermentesítést követelhet, és a tehermentesítésig megtagadhatja az ehhez szükséges összeg megfizetését. A határidő eredménytelen eltelte után az így rendelkezésre álló összegből vagy egyébként az eladó költségére tehermentesítheti a dolgot. Ha a tehermentesítés lehetetlen, vagy aránytalan költséggel járna, a vevő elállhat a szerződéstől, és kártérítést követelhet, vagy a teher átvállalása fejében vételárcsökkentést kérhet. (Ezek a jogok a vevőt akkor is megilletik, ha a tehermentesítésre megszabott határidő eredménytelenül telt el, és a vevő nem kívánja a dolog tehermentesítését.)

Nem terheli jogszavatosság az eladót, ha a vevőnek a szerződés megkötésekor tudnia kellett, hogy a dolgon korlátozástól mentes tulajdonjogot nem szerezhet. Ha azonban az eladó jótállott a vevő korlátozástól mentes tulajdonszerzéséért, úgy helytállni tartozik a vevővel szemben. (A jelzálogjogtól való mentességért az eladó akkor is szavatol, ha arról a vevő tudott.)

--------------------------------------------------
Note added at 11 hrs (2008-03-18 11:31:52 GMT)
--------------------------------------------------

Én is a GIB-et néztem meg először, aztán próbáltam keresni hozzá valamilyen hatályos jogszabályt. Ezen a linken a Legfelsőbb Bíróság gyakorlatából is találsz egy cikkelyt: cegvezetes.cegnet.hu/2001/4/szavatossag
Nem vagyok jogász, csak ma nagyon ráérek :( Persze lehet, hogy nincs igazam.

--------------------------------------------------
Note added at 11 hrs (2008-03-18 11:34:44 GMT)
--------------------------------------------------

Szerintem a szállító - legalábbis a cikk alapján - kellék- és jogszavatosságot vállal. A hiányos/hibás jogcím esete az én értelmezésemben a jogszavatosság hatálya alá eső mulasztás.

Balázs Sudár
Hungary
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 23
Grading comment
Fenntartom a jogot, hogy amennyiben ezt nyomós okok indokolják, később újra megnyissam ezt a kérdést, de a hivatkozások áttanulmányozása után ez tűnik a szakszerű válasznak. Mindamellett, köszönöm Zsuzsa segítségét is.
Notes to answerer
Asker: Elég jól hangzik, de a GIB-es angol szótárban a def. o. title "hibás/hiányos jogcím".


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  juvera: A jogszavatosság "warranty of title", vagyis a "title" garanciálása./A különbség a szavatosság, a garancia amelyről a mondat itt nem beszél. Mindössze azt mondja: a jogcímre vonatkozólag a jogszabályok előírásai a mérvadók.
1 hr
  -> Továbbra sem vagyok biztos az igazamban, de mi mást sérthetne egy hiányos jogcím, ha nem ezt a "warranty"-t?




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search