audit trail

Hungarian translation: eseménynapló, eseménynapló-bejegyzések; ellenőrzési nyomvonal

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:audit trail
Hungarian translation:eseménynapló, eseménynapló-bejegyzések; ellenőrzési nyomvonal
Entered by: Péter Tófalvi

14:06 May 19, 2019
English to Hungarian translations [PRO]
Bus/Financial - Transport / Transportation / Shipping / beszállítói portál
English term or phrase: audit trail
„Could not get purchase order audit trail records due to server exception.”
„Bad Audit Trail Records, Invalid file input records”
„Download OC Audit Trail”
„IM Audit Trail Download (Buy Item)”
„IM Audit Trail Download (Sold Item)”
„::Record Audit Trail Creation failed”

Definíció sehol, de nem voltam rest utánanézni.
A saját szótáramban „ellenőrzési nyomvonal” szerepelt, de ki emlékszik már rá, hogy minek az apropóján.

Van azonban egy idevágó honlap:
http://edi.hu/index.php/szojegyzek
„EDI SZÓJEGYZÉK
Az EDI szolgáltatással kapcsolatban számos idegen szó és rövidítés került a szakmai köztudatba, amiknek magyarázatát jelen szójegyzékünkben adjuk közre”

„Audit trail: Számítógéppel vagy manuálisan előállított jelentés, riport az üzleti tranzakciókról.”

Írjam be simán azt, hogy „jelentés az üzleti tranzakciókról”?
Péter Tófalvi
Hungary
eseménynapló, eseménynapló-bejegyzések
Explanation:
Az audit trail gyakran fordul elő, mint "ellenőrzési nyomvonal", pl. az Állami Számvevőszék háromnyelvű szótárában is (https://www.asz.hu/storage/files/files/Angol_portal/Other_pu...
Ebben a szószedetben is ez van, de ugyanakkor itt szerepel a napló is:
https://www.proz.com/personal-glossaries/entry/20605957-audi...

Én azt gondolom, hogy amikor a folyamatról, vagy annak alapötletéről van szó, hogy szükséges egy ellenőrzési nyomvonatal megléte, akkor ez a fordítás is elfogadható, de amikor a konkrét adathalmazról van szó, akkor az eseménynapló a pontos megnevezés.
Itt van a definíció, ami elég egyértelművé teszi, hogy itt bizony naplózásról van szó:
https://en.wikipedia.org/wiki/Audit_trail
"An audit trail (also called audit log) is a security-relevant chronological record, set of records, and/or destination and source of records that provide documentary evidence of the sequence of activities that have affected at any time a specific operation, procedure, or event. Audit records typically result from activities such as financial transactions, scientific research and health care data transactions, or communications by individual people, systems, accounts, or other entities."

Az Oracle magyarázata az audit trail és az audit records lényegéről:
https://docs.oracle.com/cd/B19306_01/network.102/b14266/audi...
Audit Records and Audit Trails

"Audit records include information about the operation that was audited, the user performing the operation, and the date and time of the operation. Audit records can be stored in either a data dictionary table, called the database audit trail, or in operating system files, called an operating system audit trail."

Itt pedig konkrétan egy Oracle hibaüzenet szerepel mindkét nyelven:
https://support.hpe.com/hpsc/doc/public/display?docId=emr_na...
ERROR:
ORA-09925: Unable to create audit trail file
ORA-09925: Nem képes létrehozni eseménynapló fájlt
*OK: ORACLE was not able to create the file being used to hold
audit trail records
.

Ezt a két régebbi KudoZ-kérdést is érdemes megnézni:
https://www.proz.com/kudoz/hungarian-to-english/law-contract...
Hungarian term or phrase: eseménynaplózás
English translation: auditing vagy audit logging

https://www.proz.com/kudoz/english-to-hungarian/bus-financia...
Ez egy nagyon régi kérdés 2002-ből, de itt is van egy "eseménynapló" válasz, az Angol-magyar üzleti nagyszótárra hivatkozva, és egy tíz évvel későbbi (!!!) másik válasz, "napló, naplózás" címmel.
Selected response from:

Katalin Horváth McClure
United States
Grading comment
Köszönöm mindenkinek!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1nyomon követés auditáláshoz
Andras Szekany
5 +1eseménynapló, eseménynapló-bejegyzések
Katalin Horváth McClure
5elvégzett könyvvizsgálat
JANOS SAMU


  

Answers


5 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
nyomon követés auditáláshoz


Explanation:
-

Andras Szekany
Hungary
Specializes in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 32

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Erzsébet Czopyk: nyomonkövetés egybeírva
58 mins

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
elvégzett könyvvizsgálat


Explanation:
Így magában csak ennyi. Tudom, hogy sokan átvették az audit meg auditálás szavakat, de van erre egy jól bevált szavunk, a könyvvizsgálat. A szövegkörnyezetben az audit trail records-re viszont a könyvvizsgálati adatok nyilvántartása szót használnám, mert csak akkor vannak nyilvántartott adatok, ha a könyvvizsgálat már megtörtént.

--------------------------------------------------
Note added at 8 hrs (2019-05-19 22:43:00 GMT)
--------------------------------------------------

Ha nem pénzügyi adatok felülvizsgálatáról van szó, akkor a kérdező által korábban is használt ellenőrzési nyomvonal a helyes. Az auditálás magában felülvizsgálat vagy ellenőrzés.

JANOS SAMU
United States
PRO pts in category: 91
Notes to answerer
Asker: Nem hiszem, hogy itt klasszikus könyvvizsgálatról lenne szó. Cégek szokták egymást is auditálni. Jellemzően a megrendelő a gyártót. Pl. gyógyszergyártó cégeknél a nagy megrendelők egymás kezébe adják a kilincset, mert AUDITÁLNAK. (Emiatt panaszkodnak is a cégek, hogy sok energiájukat leköti ez.)


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Iosif JUHASZ
2 hrs
  -> Köszönöm

neutral  Andras Szekany: az audit szimplán több, mint a könyvvizsgálat. Auditálni lehet pl. gyártó eljárást, feldolgozó folyamatot, amikor még a könyvek a kanyarban sincsenek
4 hrs
  -> Köszönöm. Igaz. Az általad említett példákban a folyamat felülvizsgálásáról van szó.

neutral  Erzsébet Czopyk: a szállítói audithoz szükséges adatnyilvántartás a minősításhez kell, nem a könyvvizsgálathoz (kéne több szövegkörnyezet, hogy tudjuk, miről van szó, de az meg nem a te hibád)...
5 hrs
  -> Köszönöm. Igazad van. Több szövegkörnyezet szükséges.

disagree  Katalin Horváth McClure: Nem feltétlenül könyvvizsgálati célból készül az audit trail, és független attól, hogy könyvvizsgálatot vagy más auditot végeztek-e vagy sem. Tranzakciók, módosítások, adatforgalom stb. folyamatos rögzítéséről, nyilvántartásáról van szó.
1 day 20 hrs

1 day 43 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
audit trail, audit trail records
eseménynapló, eseménynapló-bejegyzések


Explanation:
Az audit trail gyakran fordul elő, mint "ellenőrzési nyomvonal", pl. az Állami Számvevőszék háromnyelvű szótárában is (https://www.asz.hu/storage/files/files/Angol_portal/Other_pu...
Ebben a szószedetben is ez van, de ugyanakkor itt szerepel a napló is:
https://www.proz.com/personal-glossaries/entry/20605957-audi...

Én azt gondolom, hogy amikor a folyamatról, vagy annak alapötletéről van szó, hogy szükséges egy ellenőrzési nyomvonatal megléte, akkor ez a fordítás is elfogadható, de amikor a konkrét adathalmazról van szó, akkor az eseménynapló a pontos megnevezés.
Itt van a definíció, ami elég egyértelművé teszi, hogy itt bizony naplózásról van szó:
https://en.wikipedia.org/wiki/Audit_trail
"An audit trail (also called audit log) is a security-relevant chronological record, set of records, and/or destination and source of records that provide documentary evidence of the sequence of activities that have affected at any time a specific operation, procedure, or event. Audit records typically result from activities such as financial transactions, scientific research and health care data transactions, or communications by individual people, systems, accounts, or other entities."

Az Oracle magyarázata az audit trail és az audit records lényegéről:
https://docs.oracle.com/cd/B19306_01/network.102/b14266/audi...
Audit Records and Audit Trails

"Audit records include information about the operation that was audited, the user performing the operation, and the date and time of the operation. Audit records can be stored in either a data dictionary table, called the database audit trail, or in operating system files, called an operating system audit trail."

Itt pedig konkrétan egy Oracle hibaüzenet szerepel mindkét nyelven:
https://support.hpe.com/hpsc/doc/public/display?docId=emr_na...
ERROR:
ORA-09925: Unable to create audit trail file
ORA-09925: Nem képes létrehozni eseménynapló fájlt
*OK: ORACLE was not able to create the file being used to hold
audit trail records
.

Ezt a két régebbi KudoZ-kérdést is érdemes megnézni:
https://www.proz.com/kudoz/hungarian-to-english/law-contract...
Hungarian term or phrase: eseménynaplózás
English translation: auditing vagy audit logging

https://www.proz.com/kudoz/english-to-hungarian/bus-financia...
Ez egy nagyon régi kérdés 2002-ből, de itt is van egy "eseménynapló" válasz, az Angol-magyar üzleti nagyszótárra hivatkozva, és egy tíz évvel későbbi (!!!) másik válasz, "napló, naplózás" címmel.

Katalin Horváth McClure
United States
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 76
Grading comment
Köszönöm mindenkinek!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  hollowman2
14 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search