blast pad

Hungarian translation: erózióálló padka/burkolat (gázsugár-eróziónak ellenálló padka/burkolat)

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:blast pad
Hungarian translation:erózióálló padka/burkolat (gázsugár-eróziónak ellenálló padka/burkolat)
Entered by: Katalin Horváth McClure

10:27 Aug 27, 2019
English to Hungarian translations [PRO]
Tech/Engineering - Transport / Transportation / Shipping / aviation
English term or phrase: blast pad
Repülőtéri szakkifejezés, amelynek angol nyelvű definíciója:

Specially prepared surface placed adjacent to the end of a RWY to eliminate the erosive effect of the strong wind forces produced by aeroplanes at the beginning of their take-off roll.

Nem találom sehol a szaknyelvben használt magyar megfelelőt.

Minden segítséget köszönök előre is.
Kata Vígh
Hungary
erózióálló padka (gázsugár-eróziónak ellenálló padka)
Explanation:
Több órás kutakodás után már majdnem arra jutottam, hogy nincs magyar megfelelője a "blast pad"-nek, de aztán mégis találtam valamit.
http://files.repuloterek-civil-katonai-kozos.webnode.hu/2000...

ANNEX 14/I.
Repülőterek: Repülőtér tervezés és üzemeltetés
I. kötet 4. kiadás – 2004. július
52. oldal:
"3.4.11 Ajánlás — A futópálya vég sáv küszöb előtt elhelyezkedő legalább 30 méteres részét úgy képezzék ki, hogy az ellenálljon a légijármű hajtómű gázsugár okozta eróziónak és ezzel védje a leszálló repülőgépet a kiálló éles felületek veszélyeitől."
Ez teljesen egybevág a megadott definícióval.

Találtam még további két szövegrészt, ahol két másik területre is ajánlják az ilyen padka kiépítését:
50. oldal:
"3.3.12 Ajánlás — A futópálya megforduló sávot olyan padkával készítsék el, amely ellenáll a sávot igénybe vevő legnagyobb repülőgép hajtóművéből kiáramló erős gázsugár eróziós hatásainak és megakadályozzák a felszínen levő idegen tárgy hajtóműbe történő beszívását is."

65. oldal:
"3.10.2 Ajánlás — Amikor a gurulóutat gázsugár hajtóműves légijárművek üzemeltetésére kívánják igénybe venni, a gurulóút útpadka felületét úgy készítsék el, hogy az ellenálljon a hajtóműből kiáramló erős gázsugár eróziós hatásainak és megakadályozzák a felszínen levő idegen tárgy hajtóműbe történő beszívását is."

Mivel itt is körülírják, valószínű, hogy nincs rá rövidebb magyar szakszó - ami előfordulhat olyan esetekben, amikor az adott dolog nincs szabványosítva. Itt pedig úgy tűnik, hogy nincs, mert csak ajánlásként szerepel, nem pedig követelményként.

Ezért javaslom az "erózióálló padka" kifejezést, vagy ha a hosszabb is elfogadható a szövegben, akkor a "gázsugár-eróziónak ellenálló padka" kifejezést.
Selected response from:

Katalin Horváth McClure
United States
Grading comment
Köszönöm a nagyon részletes és hasznos választ!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4erózióálló padka (gázsugár-eróziónak ellenálló padka)
Katalin Horváth McClure
5 -1(szúró)láng burkolat
Andras Szekany


Discussion entries: 10





  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -1
(szúró)láng burkolat


Explanation:
-

--------------------------------------------------
Note added at 8 hrs (2019-08-27 19:20:45 GMT)
--------------------------------------------------

Katalin, esetleg válaszolnál a kérdésemre? Előre is köszönöm

Andras Szekany
Hungary
Specializes in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 32

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Katalin Horváth McClure: Nem lángálló, hanem szélálló, a jet blast (megfúvás) hatásait kell kiállnia.//Persze, hogy nem hideg szelet fúj, de nem lángol! Nyilván hőállónak is kell lennie, de itt óriási a mechanikai nyomás, annak is ellen kell állni. Ezt próbáltam mondani.
2 hrs
  -> Tehát hideg szelet fúj?

9 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
erózióálló padka (gázsugár-eróziónak ellenálló padka)


Explanation:
Több órás kutakodás után már majdnem arra jutottam, hogy nincs magyar megfelelője a "blast pad"-nek, de aztán mégis találtam valamit.
http://files.repuloterek-civil-katonai-kozos.webnode.hu/2000...

ANNEX 14/I.
Repülőterek: Repülőtér tervezés és üzemeltetés
I. kötet 4. kiadás – 2004. július
52. oldal:
"3.4.11 Ajánlás — A futópálya vég sáv küszöb előtt elhelyezkedő legalább 30 méteres részét úgy képezzék ki, hogy az ellenálljon a légijármű hajtómű gázsugár okozta eróziónak és ezzel védje a leszálló repülőgépet a kiálló éles felületek veszélyeitől."
Ez teljesen egybevág a megadott definícióval.

Találtam még további két szövegrészt, ahol két másik területre is ajánlják az ilyen padka kiépítését:
50. oldal:
"3.3.12 Ajánlás — A futópálya megforduló sávot olyan padkával készítsék el, amely ellenáll a sávot igénybe vevő legnagyobb repülőgép hajtóművéből kiáramló erős gázsugár eróziós hatásainak és megakadályozzák a felszínen levő idegen tárgy hajtóműbe történő beszívását is."

65. oldal:
"3.10.2 Ajánlás — Amikor a gurulóutat gázsugár hajtóműves légijárművek üzemeltetésére kívánják igénybe venni, a gurulóút útpadka felületét úgy készítsék el, hogy az ellenálljon a hajtóműből kiáramló erős gázsugár eróziós hatásainak és megakadályozzák a felszínen levő idegen tárgy hajtóműbe történő beszívását is."

Mivel itt is körülírják, valószínű, hogy nincs rá rövidebb magyar szakszó - ami előfordulhat olyan esetekben, amikor az adott dolog nincs szabványosítva. Itt pedig úgy tűnik, hogy nincs, mert csak ajánlásként szerepel, nem pedig követelményként.

Ezért javaslom az "erózióálló padka" kifejezést, vagy ha a hosszabb is elfogadható a szövegben, akkor a "gázsugár-eróziónak ellenálló padka" kifejezést.


    Reference: http://files.repuloterek-civil-katonai-kozos.webnode.hu/2000...
Katalin Horváth McClure
United States
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 76
Grading comment
Köszönöm a nagyon részletes és hasznos választ!




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search