(Red sea) toadfish

Hungarian translation: [vörös-tengeri] ördöghal (tengeri béka, békafark)

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:(Red sea) toadfish
Hungarian translation:[vörös-tengeri] ördöghal (tengeri béka, békafark)
Entered by: Krisztina Bottai

13:16 Apr 13, 2007
English to Hungarian translations [PRO]
Science - Zoology
English term or phrase: (Red sea) toadfish
Már megint egy faunára vonatkozó kérdésem lenne. Sajnos a Katalin által múltkor ajánlott módszerrel is csak a latin nevét sikerült megtalálnom, ami Thalassothia cirrhosa. Hálásan fogadnék bármilyen javaslatot.
Krisztina Bottai
France
[vörös-tengeri] ördöghal (tengeri béka, békafark)
Explanation:
A toadfish-ből indulnék ki, és ehhez biggyeszteném hozzá a "Red Sea"-t. Még akkor is, ha a "Red Sea toadfish" latin neve megvan - mivel ezen név alapján magyarul nem sikerült sokkal előbbre jutni.

Az Országh-féle nagyszótárban szerepel a toadfish, ördöghal, békafark, tengeri béka fordítással, és a Lophius piscatorius latin névvel.

Az ördöghalra érdemes rákeresni a google képei között, szép fotókat láthatsz.

Ha a "toadfish" szóra rákeresel mondjuk a www.answers.com webhelyen, akkor eljutsz a "Batrachoididae" családhoz:

toadfish:
Any of various slow-moving, scaleless, sharp-toothed fishes of the family Batrachoididae, having a broad, flattened head and a wide mouth, found in tropical and temperate waters.
http://www.answers.com/topic/toadfish

A MEK weboldalán megerősíti, hogy az Országh-féle fordítás jó:

597.555.7 M: Batrachoididae. Ördöghal. Békafark. Tengeri béka
http://mek.oszk.hu/00700/00769/html/eto030.htm

Ezek szerint az Országh-féle latin név nem, mivel az másik családhoz vezet: ha a "Lophius piscatorius" kifejezésre rákeresel:

The angler, also sometimes called fishing-frog, frog-fish or sea-devil, Lophius piscatorius, is a monkfish in the family Lophiidae. It is found in coastal waters of the northeast Atlantic, from the Barents Sea to the Strait of Gibraltar, the Mediterranean and the Black Sea.

Ezek a halak a hidegebb tengerekben élnek, és a MEK besorolása szerint
597.555.9 M: Lophiidae. Horgászhalfélék. Tengeri ördög

Ennek alapján a [vörös-tengeri] ördöghal kifejezést javasolnám.
Selected response from:

Attila Piróth
France
Grading comment
Attilának köszönet a részletes válaszért, végül is az ő javaslatát választottam, de mindenkinek köszönöm a hozzászólását.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +5[vörös-tengeri] ördöghal (tengeri béka, békafark)
Attila Piróth
3Négyfogú hal
Áron Török


Discussion entries: 6





  

Answers


13 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
(red sea) toadfish
Négyfogú hal


Explanation:
Brehm Az Állatok világában csak ennyit mond róla, de más latin néven jelenik meg.

Example sentence(s):
  • Így például a Tetrodon honckenii Bl., amely a Jóreménység-fokától Kínáig terjedt el és „toadfish” néven ösmeretes,

    Reference: http://mek.oszk.hu/03400/03408/html/2253.html
Áron Török
Romania
Native speaker of: Native in HungarianHungarian

56 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +5
(red sea) toadfish
[vörös-tengeri] ördöghal (tengeri béka, békafark)


Explanation:
A toadfish-ből indulnék ki, és ehhez biggyeszteném hozzá a "Red Sea"-t. Még akkor is, ha a "Red Sea toadfish" latin neve megvan - mivel ezen név alapján magyarul nem sikerült sokkal előbbre jutni.

Az Országh-féle nagyszótárban szerepel a toadfish, ördöghal, békafark, tengeri béka fordítással, és a Lophius piscatorius latin névvel.

Az ördöghalra érdemes rákeresni a google képei között, szép fotókat láthatsz.

Ha a "toadfish" szóra rákeresel mondjuk a www.answers.com webhelyen, akkor eljutsz a "Batrachoididae" családhoz:

toadfish:
Any of various slow-moving, scaleless, sharp-toothed fishes of the family Batrachoididae, having a broad, flattened head and a wide mouth, found in tropical and temperate waters.
http://www.answers.com/topic/toadfish

A MEK weboldalán megerősíti, hogy az Országh-féle fordítás jó:

597.555.7 M: Batrachoididae. Ördöghal. Békafark. Tengeri béka
http://mek.oszk.hu/00700/00769/html/eto030.htm

Ezek szerint az Országh-féle latin név nem, mivel az másik családhoz vezet: ha a "Lophius piscatorius" kifejezésre rákeresel:

The angler, also sometimes called fishing-frog, frog-fish or sea-devil, Lophius piscatorius, is a monkfish in the family Lophiidae. It is found in coastal waters of the northeast Atlantic, from the Barents Sea to the Strait of Gibraltar, the Mediterranean and the Black Sea.

Ezek a halak a hidegebb tengerekben élnek, és a MEK besorolása szerint
597.555.9 M: Lophiidae. Horgászhalfélék. Tengeri ördög

Ennek alapján a [vörös-tengeri] ördöghal kifejezést javasolnám.

Attila Piróth
France
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 4
Grading comment
Attilának köszönet a részletes válaszért, végül is az ő javaslatát választottam, de mindenkinek köszönöm a hozzászólását.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Levente Bodrossy Dr.: lehet békahal is...
13 mins
  -> Igen, alighanem az lesz a legjobb. Brehmnél ez szerepel: http://mek.oszk.hu/03400/03408/html/2166.html. A Batrachidae és az említett toadfish-oldalon szereplő "Opsanus tau" név is megtalálható ezen az oldalon.

agree  HalmoforBT
29 mins

agree  Krisztina Lelik
18 hrs

agree  Istvan Nagy: minden elismerésem!
1 day 7 hrs

agree  János Kohl
3 days 16 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search