giant mole rat

Hungarian translation: óriás/orosz földikutya (Spalax giganteus)

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:giant mole rat
Hungarian translation:óriás/orosz földikutya (Spalax giganteus)
Entered by: Katalin Szilárd

20:45 Jul 27, 2009
    The asker opted for community grading. The question was closed on 2009-08-01 06:22:45 based on peer agreement (or, if there were too few peer comments, asker preference.)


English to Hungarian translations [PRO]
Science - Zoology
English term or phrase: giant mole rat
afrikai rágcsáló.egyéb név: giant root rat.
Latin: Tachyoryctes macrocephalus
Sz_Csaba
óriás/orosz földikutya
Explanation:
Először is szerintem ezeknek nem létezik hivatalos magyar neve.
Másodszor helyére kellene tenni néhány fontos dolgot.
Ahogy látom nagyon sok a kavarodás még a szakmai oldalakon is.
Szerintem külön kell választani a két nevet:

A Tachyoryctes macrocephalus (a neve alapján is macro cephalus) az angolul "big-headed mole rat" azaz nagyfejű gyökérrágó (ami egy rágcsálóféle).

A "giant mole rat" pedig az óriás vagy más néven orosz földikutya, latinul Spalax giganteus.

http://nomen.at/cgi-bin/Dict






--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2009-07-27 21:52:17 GMT)
--------------------------------------------------

További információ:

http://mek.niif.hu/03400/03408/html/549.html

"2. Afrikai gyökérrágók (Tachyoryctes Rüpp.)

Hogy Afrikában is élnek heréc-formák, ezt az Abesszínia-kutató, Rüppel mutatta ki.

A csillogó gyorsvájó (Tachyoryctes splendens Rüpp.)

A legrégebben ismert faj. Jellemző tulajdonságait már a neve is kifejezi. Szőre voltaképpen fahéj-barnaszínű, de az állat életében ez határozottan aranyos-csillogású.

Abesszíniától dél felé egészen a volt Német-Kelet-Afrikáig elterjedt. Életmódjáról még nagyon hiányosak adataink."


A földikutya természetesen szintén rágcsáló.
A kérdés, hogy melyik a kérdés?
Tachyoryctes macrocephalus vagy Spalax giganteus?
Selected response from:

Katalin Szilárd
Hungary
Grading comment
köszönöm, a részletes magyarázatot.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1óriás/orosz földikutya
Katalin Szilárd
3 +1Nagy gyökérrágó
Péter Kaczvinszky


Discussion entries: 4





  

Answers


37 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
óriás/orosz földikutya


Explanation:
Először is szerintem ezeknek nem létezik hivatalos magyar neve.
Másodszor helyére kellene tenni néhány fontos dolgot.
Ahogy látom nagyon sok a kavarodás még a szakmai oldalakon is.
Szerintem külön kell választani a két nevet:

A Tachyoryctes macrocephalus (a neve alapján is macro cephalus) az angolul "big-headed mole rat" azaz nagyfejű gyökérrágó (ami egy rágcsálóféle).

A "giant mole rat" pedig az óriás vagy más néven orosz földikutya, latinul Spalax giganteus.

http://nomen.at/cgi-bin/Dict






--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2009-07-27 21:52:17 GMT)
--------------------------------------------------

További információ:

http://mek.niif.hu/03400/03408/html/549.html

"2. Afrikai gyökérrágók (Tachyoryctes Rüpp.)

Hogy Afrikában is élnek heréc-formák, ezt az Abesszínia-kutató, Rüppel mutatta ki.

A csillogó gyorsvájó (Tachyoryctes splendens Rüpp.)

A legrégebben ismert faj. Jellemző tulajdonságait már a neve is kifejezi. Szőre voltaképpen fahéj-barnaszínű, de az állat életében ez határozottan aranyos-csillogású.

Abesszíniától dél felé egészen a volt Német-Kelet-Afrikáig elterjedt. Életmódjáról még nagyon hiányosak adataink."


A földikutya természetesen szintén rágcsáló.
A kérdés, hogy melyik a kérdés?
Tachyoryctes macrocephalus vagy Spalax giganteus?

Katalin Szilárd
Hungary
Works in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 13
Grading comment
köszönöm, a részletes magyarázatot.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Peter Szabo (X)
15 days

9 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
Nagy gyökérrágó


Explanation:
A Wikipédia szerint a latin neve alapján ez a magyar neve.
Az alábbi tanulmány szerint a giant mole rat latin neve az, amit kérdeztél, tehát a Tachyoryctes macrocephalus

Example sentence(s):
  • Nagy gyökérrágó (Tachyoryctes macrocephalus)
  • Shimelis Bayene 1986. A study on some ecological aspects of the giant mole-rat (Tachyoryctes macrocephalus) in Bale Mountains, Ethiopia. M.Sc. thesis, Addis Ababa University, Ethiopia

    Reference: http://hu.wikipedia.org/wiki/Gy%C3%B6k%C3%A9rr%C3%A1g%C3%B3f...
    Reference: http://www.ethiopianwolf.org/publications.shtml
Péter Kaczvinszky
Hungary
Native speaker of: Native in HungarianHungarian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Katalin Szilárd: Péter, a Tachyoryctes macrocephalus és a giant mole rat az 2 különböző fajnak tűnik. Lásd: a válaszom és google. A "Big-headed Mole Rat (Tachyoryctes macrocephalus)" a gyökérrágó. A giant mole rat pedig a Spalax giganteus, azaz óriás földikutya.
47 mins
  -> A hivatkozott tanulmánybó, amit feltehetőleg egy tudós írt, egyértelműnek látszik, hogy a giant mole-rat latin neve a Tachyoryctes macrocephalus, magyarul Nagy gyökérrágó. Én csak a fenti helyekről tudom.

agree  Peter Szabo (X)
15 days
  -> Köszönöm.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search