dual clutch transmission

Norwegian translation: DSG

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:dual clutch transmission
Norwegian translation:DSG
Entered by: Harald Roald

12:26 Jan 7, 2011
English to Norwegian translations [PRO]
Tech/Engineering - Automotive / Cars & Trucks
English term or phrase: dual clutch transmission
har noen en god oversettelse for "dual clutch transmission"?

se setning:

Its dual clutch transmission shifts gears faster and more efficiently than a manual.

på forhånd takk!
Harald Roald
United States
DSG
Explanation:
Direkteskiftende girkasse passer tilfeldigvis bra med Direct Shifting Gearbox. Man bør få med seg at dette er en automatisk skiftende manuell girkasse, der 'neste' gir alltid er lagt inn, og iverksettes ved at den frikoplete kjøtsjen går i inngrep og omvendt. Ikke rykkfritt, men lynraskt, og uten fremdriftstap.
Selected response from:

Per Bergvall
Norway
Grading comment
mange takk!!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2DSG
Per Bergvall
3girkasse med dobbel clutch
Egil Presttun


  

Answers


29 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
girkasse med dobbel clutch


Explanation:
Blir også omtalt som "dobbel-clutch-girkasse" og "DCS-girkasse".
I disse tider er det også lov å skrive "klutsj", men det spørs hvor populært det er. Uttrykk som dobbeltclutch og "dobbeltclutch-girkasse" brukes også.


Egil Presttun
Norway
Works in field
Native speaker of: Norwegian
PRO pts in category: 32

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Sommerfeldt: Dobbelclutching er noe annet - det var det man måtte gjøre før girkassene ble synkronisert. ALtså, Inn med clutch, gir i fri, ut med clutch, inn med clutch, og spaken til neste gir. Dobbel-clutching.
2 days 2 hrs
  -> Ordet blir i dag tvetydig, men "girkasse med dobbel clutch" kan ikke misforstås: http://www.google.com/search?hl=no&as_qdr=all&q="girkasse me...

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
DSG


Explanation:
Direkteskiftende girkasse passer tilfeldigvis bra med Direct Shifting Gearbox. Man bør få med seg at dette er en automatisk skiftende manuell girkasse, der 'neste' gir alltid er lagt inn, og iverksettes ved at den frikoplete kjøtsjen går i inngrep og omvendt. Ikke rykkfritt, men lynraskt, og uten fremdriftstap.

Per Bergvall
Norway
Specializes in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 252
Grading comment
mange takk!!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ivan Eikås Skjøstad: Ser at møller liker å dele opp ordene: DSG (direkte skift girkasse). hehe (http://www.moller.no/wip4/pressesenter/detail.epl?id=2040&ca...
1 day 20 hrs

agree  Sommerfeldt
2 days 1 hr




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search