staff morale

Norwegian translation: ansattes engasjement / (arbeidsmoral)

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:staff morale
Norwegian translation:ansattes engasjement / (arbeidsmoral)
Entered by: Thomas Deschington

15:13 Oct 2, 2008
English to Norwegian translations [PRO]
Bus/Financial - Business/Commerce (general)
English term or phrase: staff morale
Står helt stille for meg ... Det er ikke "arbeidsmoral", for det er "work ethic". Arbeidsånd? Innsatsvilje?

Eksempel: "Improvements in staff morale and changes in staff behaviour – as measured by reductions in absenteeism, improved productivity, etc."
Thomas Deschington
Poland
arbeidsmoral / ansattes engasjement
Explanation:
Jeg tror faktisk at arbeidsmoral eller ansattes engasjement er det mest gangbare uttrykket her, Thomas. Alternative uttrykk som jeg ikke syns passer i sammenhengen er kampånd o.l.
Selected response from:

Svein Hartwig Djaerff
United Kingdom
Grading comment
Takk for hjelpen.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +5arbeidsmoral / ansattes engasjement
Svein Hartwig Djaerff
3 +2arbeidsmoral
Ivan Eikås Skjøstad
3personalets innstilling
Per Bergvall


Discussion entries: 1





  

Answers


11 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +5
arbeidsmoral / ansattes engasjement


Explanation:
Jeg tror faktisk at arbeidsmoral eller ansattes engasjement er det mest gangbare uttrykket her, Thomas. Alternative uttrykk som jeg ikke syns passer i sammenhengen er kampånd o.l.

Svein Hartwig Djaerff
United Kingdom
Specializes in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 58
Grading comment
Takk for hjelpen.
Notes to answerer
Asker: Kampånd blir litt for Gutta på skauen :-)


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ivan Eikås Skjøstad: Så ikke dette svaret før nå, men er som du ser enig
8 mins

agree  brigidm: Synes "ansattes engasjement" var spesielt bra.
17 mins

agree  Per Bergvall: Jada, selvfølgelig. Det er antagelig et brudd på Kudoz-reglene å gi to alternative svar og samtidig velge en confidence level på 4, men det er mørkt ute, og livet er alt for kort til å bry seg.
3 hrs
  -> DEt er jo ofte slik, Per, at det ikke bare er ett riktig uttrykk å oversette noe med? De fleste ordbøker gir flere ulike varianter.

agree  Bjørnar Magnussen: Jeg synes at en eller annen kombinasjon med "engasjement" er det beste alternativet når ordet "arbeidsmoral" allerede er oppbrukt. Per har nok rett angående Kudoz-reglene.
4 hrs

agree  Vedis Bjørndal: enig med engasjement, innsatsvilje
16 hrs

17 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
arbeidsmoral


Explanation:
Jeg tror faktisk at dette kan brukes utfra følgende forklaring:

"Moral
Ordet moral kommer fra det latinske ordet moralis som igjen er avledet fra ordet mos. Mos betyr sed eller skikk. I dag brukes ordet moral om de normer, verdier og holdninger som hevdes og/eller praktiseres av enkeltmennesker eller grupper. Moralen forteller oss hva som er riktig eller galt.

Moral kan også brukes i betydningen entusiasme, utholdenhet, mot og vilje, for eksempel i sammensetningen kampmoral. I arbeidslivet bruker vi ordet moral i begge disse betydningene. Når vi sier at noen har en god arbeidsmoral, kan vi både mene at vedkommende oppfører seg ifølge de aksepterte moralske regler og retningslinjer, og at hun arbeider med ansvarsbevissthet og entusiasme.

Moral er derfor både å vite hva som er riktig og galt og å etterleve dette i praksis. Moralreglene kan være utformet som overordnede prinsipper eller som helt konkrete retningslinjer og regler for hvordan vi skal handle."



    Reference: http://www.ipo.no/r%C3%A5d/Etikk/begreper.htm#Moral
Ivan Eikås Skjøstad
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian, Native in Norwegian (Bokmal)Norwegian (Bokmal)
PRO pts in category: 20

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Svein Hartwig Djaerff: Og jeg er jo da selvsagt også enig i ditt, Ivan Ivanovitsj :))
3 mins

agree  Toralf Mjelde
1 day 1 hr

6 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
personalets innstilling


Explanation:
Personalmoral blir for dumt - moralbegrepet har for lett for å havne under beltestedet på norsk. Personalets holdninger, kanskje - og jeg lliker også arbeidsånd hvis du vil koke det net til ett ord.

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2008-10-02 18:23:48 GMT)
--------------------------------------------------

Det er ellers ganske underholdende å se at når Thomas sier at det IKKE er arbeidsmoral, kaster d'herrer seg utpå med argumentet om at joda, det er nettopp dét det er. Jeg liker også arbeidsmoral i denne sammenhengen, men leste spørsmålet som en jakt på alternativer.

Per Bergvall
Norway
Works in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 70




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search