Blended rate

Norwegian translation: felles (time)pris

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Blended rate
Norwegian translation:felles (time)pris
Entered by: Ingrid Thorbjørnsrud

08:57 Jun 7, 2011
English to Norwegian translations [PRO]
Bus/Financial - Business/Commerce (general) / Prisfastsettingstype
English term or phrase: Blended rate
... has provided one blended rate for all different types of consultants that the client may decide to use.


Jeg tror ikke dette er en blandet pris, slik oversetteren jeg korrekturleser foreslår.

Kan det være snakk om en slags vektet pris?
Ingrid Thorbjørnsrud
Norway
felles (time)pris
Explanation:
Dvs. at man fakturer basert på antall timer uansett hvem som jobber (senior- eller juniorrådgiver), og hvilken timepris disse har.

felles timepris, ikke ulike timeprise for de ulike medlemmene i teamet. (Dersom dere i utgangspunktet operer med ulike timepriser for deltakerne i temaet...)

http://www3.bergen.kommune.no/BKSAK_filer/bksak\0\VEDLEGG\20...
Selected response from:

Bjørnar Magnussen
Grading comment
Supert, takk skal du ha
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2felles (time)pris
Bjørnar Magnussen
4sammensatt pris
Per Bergvall
3blandet pris
Ivan Eikås Skjøstad
3sammensatt gjennomsnittspris
Svein Hartwig Djaerff


Discussion entries: 3





  

Answers


8 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
blended rate
sammensatt gjennomsnittspris


Explanation:
En slik pris er en sammensatt gjennomsnittspris for tjenester på forskjellige nivåer, se f.eks.: "blended rate is the way an increasing number of consultants and implementers quote out their resources. On almost all projects, there are resources of different levels and skills, with different internal costs and standard billing rates for their time. Rather than bill each of these resources individually at their respective rates, the consultant creates something that looks like average hourly rate for that pool of resources – the blended rate. Each hour worked is billed at that blended rate, regardless of the actual rate or experience of the resource. Blended rates are therefore an easy and convenient way for consultants to come up with a single, simple number to present to the clients in pitching the business and in subsequent billings for the project. Customers tend to like this too since it is simpler than the alternative, and they believe they can do more of an apple-to-apples comparison of numbers that way."


    Reference: http://www.scdigest.com/assets/Reps/Expert-Insight-Fralick_0...
Svein Hartwig Djaerff
United Kingdom
Specializes in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 58

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Bjørnar Magnussen: "sammensatt" er vel en aldri så liten pleonasme her? (gjennomsnittspriser må per def. være sammensatt av to eller flere priser)
9 mins
  -> poenget var å fremheve at den er sammensatt av priser fra ulike nivåer

20 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
blended rate
felles (time)pris


Explanation:
Dvs. at man fakturer basert på antall timer uansett hvem som jobber (senior- eller juniorrådgiver), og hvilken timepris disse har.

felles timepris, ikke ulike timeprise for de ulike medlemmene i teamet. (Dersom dere i utgangspunktet operer med ulike timepriser for deltakerne i temaet...)

http://www3.bergen.kommune.no/BKSAK_filer/bksak\0\VEDLEGG\20...

Bjørnar Magnussen
Specializes in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 278
Grading comment
Supert, takk skal du ha

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Leif Henriksen: Passer godt i denne sammenhengen, enkelt og greit.
3 mins

agree  Joachim Stene
4 hrs

40 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
blended rate
blandet pris


Explanation:
Many are familiar with the notion of a “blended rate” in the consulting services and software implementation business. Consultants are smart, and the term “blended” itself was a good choice, as it connotes something smooth and easily digestible. (http://www.scdigest.com/assets/Reps/Expert-Insight-Fralick_0...

I utgangspunktet er dette en dårlig oversettelse, men når en leser utgangspunktet ovenfor er dette med blanding en del av poenget. Konsultentene ønsker å gi en pris som kunden kan godta/svelge, og det blir dermed en blanding av de forskjellige timeprisene.



--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2011-06-07 10:08:07 GMT)
--------------------------------------------------

Blandet trenger ikke å være et gjennomsnitt. Det er poenget her. En kan bake inn høye timespriser ved å vise til en blandet pris som er lavere enn timesprisen for de mest erfarne konsulentene.

Ivan Eikås Skjøstad
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian, Native in Norwegian (Bokmal)Norwegian (Bokmal)
PRO pts in category: 20
Notes to answerer
Asker: Men er ikke en blandet pris også en slags gjennomsnittspris, eller en felles pris. Blandet høres merkelig ut.


2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
blended rate
sammensatt pris


Explanation:
Skjønner ikke helt hva som er problemet her. Hvorvidt denne prisen er sammensatt, veiet, blandet, mikset, gjennomsnitts-, utjevnet, utlignet, eller innbakt spiller knapt noen rolle - det er leserens forståelse vi er ute etter.

Per Bergvall
Norway
Works in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 70




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search