chief merchandising officer

Norwegian translation: salgssjef

09:16 Nov 19, 2015
English to Norwegian translations [PRO]
Bus/Financial - Business/Commerce (general)
English term or phrase: chief merchandising officer
Chief merchandising officers are top executives who develop strategies for purchasing and merchandising products. Years of experience and industry-specific knowledge, acquired through a bachelor's degree program, are often necessary for becoming a chief merchandising officer.

Noen som kjenner norsk tittel?

Kilde: http://study.com/articles/Chief_Merchandising_Officer_Jobs_C...
Hanne Aas
Norway
Norwegian translation:salgssjef
Explanation:
Dette kommer fra Cappelen, som ord for merchandiser. Merchandise er bare (salgs)varer. Vi bruker ikke 'tunge' titler som dette på norsk. Bedrifter har for eksempel ikke offiserer; knapt nok visepresidenter.
En salgssjef har mange av evnene du ser etter. Personen skal finne ut om en vare eller tjeneste er salgbar, og så selge den. Til hjelp har hen markedsførere, selgere, produktsjefer og så videre. Trenger du en mer snobbete tittel, kan jeg være med på salgsdirektør. Men Øverste ansvarlige sjef for produktutvelgelse, fremming og salg? Ikke i dette landet.
Selected response from:

Per Bergvall
Norway
Grading comment
Takk for god hjelp!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3salgssjef
Per Bergvall
3markedssjef
Norskpro


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
markedssjef


Explanation:
Ikke sikker, men et forslag.


    Reference: http://utdanning.no/tema/yrkesintervju/markedssjef_0
Norskpro
Norway
Works in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 8

40 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
salgssjef


Explanation:
Dette kommer fra Cappelen, som ord for merchandiser. Merchandise er bare (salgs)varer. Vi bruker ikke 'tunge' titler som dette på norsk. Bedrifter har for eksempel ikke offiserer; knapt nok visepresidenter.
En salgssjef har mange av evnene du ser etter. Personen skal finne ut om en vare eller tjeneste er salgbar, og så selge den. Til hjelp har hen markedsførere, selgere, produktsjefer og så videre. Trenger du en mer snobbete tittel, kan jeg være med på salgsdirektør. Men Øverste ansvarlige sjef for produktutvelgelse, fremming og salg? Ikke i dette landet.

Per Bergvall
Norway
Works in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 70
Grading comment
Takk for god hjelp!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Luca Vaccari
24 mins

agree  Vedis Bjørndal
4 hrs

agree  Hege Jakobsen Lepri
1 day 10 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search