computational load

Norwegian translation: datakraftbehov

22:54 Mar 11, 2009
English to Norwegian translations [PRO]
Tech/Engineering - Computers (general)
English term or phrase: computational load
Hvor mange regneoperasjoner pr. tidsenhet som kreves av en datamaskin. Jeg liker godt å bruke 'byrde' om load i slik sammenheng, men finner ikke noen treff for beregningsbyrde, regnebyrde og heller ikke noen overbevisende treff for beregningsbelastning eller regnebelastning. Hva kaller vi dette?
Lars Finsen
Norwegian translation:datakraftbehov
Explanation:
Bare for å komme med et litt enklere forslag. Egils er helt riktig, men åtte stavelser...?
Selected response from:

Per Bergvall
Norway
Grading comment
Liker dette best av de foreslåtte. Er imidlertid fortsatt på jakt etter den perfekte oversettelsen av begrepet.
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1datakraftbehov
Per Bergvall
4 +1databehandlingsbelastning
Egil Presttun
4regnekraftsbelastning
Frode Aleksandersen
3Beregningsmengde
Pieter_H


  

Answers


27 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
regnekraftsbelastning


Explanation:
Dette kan vel være et alternativ. Så vidt jeg vet finnes det ikke noe etablert begrep for dette, så du står relativt fritt i hvordan du vil håndtere det.

Frode Aleksandersen
Norway
Specializes in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 16

15 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
databehandlingsbelastning


Explanation:
"Intel® CoreTM 2 Quad-prosessor: Økt ytelse for oppgaver med middels til stor databehandlingsbelastning "
http://www1.euro.dell.com/content/learnmore/learnmore.aspx/h...



--------------------------------------------------
Note added at 27 mins (2009-03-11 23:21:55 GMT)
--------------------------------------------------

Andre forslag:
regnekapasitet
datakraft
http://www.energy.sintef.no/publ/xergi/2002/3/art-3.htm

Egil Presttun
Norway
Specializes in field
Native speaker of: Norwegian
PRO pts in category: 67

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Bjørnar Magnussen: "krav til regnekapasitet"
9 hrs

27 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Beregningsmengde


Explanation:
Et enkelt forslag på denne sene kvelden...

Gir også enkelte treff på Google i riktig sammenheng.

Pieter_H
Norway
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 4

8 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
datakraftbehov


Explanation:
Bare for å komme med et litt enklere forslag. Egils er helt riktig, men åtte stavelser...?

Per Bergvall
Norway
Specializes in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 71
Grading comment
Liker dette best av de foreslåtte. Er imidlertid fortsatt på jakt etter den perfekte oversettelsen av begrepet.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Bjørnar Magnussen: ...eller "krav til datakraft"
56 mins




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search