shutter

Norwegian translation: stereobriller med veksellukkere

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:shutter
Norwegian translation:stereobriller med veksellukkere
Entered by: Lars Finsen

14:57 Jul 7, 2004
English to Norwegian translations [PRO]
Tech/Engineering - Computers: Hardware
English term or phrase: shutter
VR gjøres med stereoskopisk utstyr, som stereo shutter
glasses eller andre stereo shutter devices, som virker ved at de holder de to øynenes synsfelt atskilt ved hjelp av blenderanordninger. På norsk finner jeg 'stereo shutter glasses', men også 'stereobriller'. Vi kan jo gjerne la ett ledd i sammensetningen bli underforstått når vi oversetter slike sammensetninger på norsk, det er en velkjent og anbefalelsesverdig teknikk, så stereobriller er nok et godt alternativ her. Et annet er kanskje blendebriller. Stereoutstyr er litt mer tvetydig, men sammenhengen hindrer samrøre. Stereoskopisk utstyr er kanskje gangbart, eventuelt blenderutstyr.
Lars Finsen
stereobriller med veksellukkere
Explanation:
Brillene er utstyrt med to lukkere (som på et kamera) som vekselvis lar det ene og andre øyet se hvert sitt bilde som til sammen fremtrer som ett steroskopisk bilde. Dette fungerer fordi øynene har en innebygget treghet og beholder bildeinformasjonen på netthinnen en kort tidsperiode. Vekslingen skjer så raskt at brillene kan vise bevegelig videoinformasjon. Funksjonen har ingenting med blenderanordninger å gjøre; en blender lager et hull som kan varieres i størrelse for å slippe inn mer eller mindre lys.
Briller med denne funksjonen er totalt forskjellige fra briller som brukes på kino for stereoskopisk film. Disse har forskjellig farge på glassene og filtrerer ved hjelp av glassets farge ut riktig bilde for hvert øye.
Selected response from:

Tor G Jensen
Grading comment
Dette høres jo overbevisende ut. Jeg blandet visst fototermene litt her. Brillene viser altså ikke bilder selv, de bare synkroniseres med det som vises på skjermen slik at når bildet for venstre øye vises, lukkes det høyre okularet. Litt søking på internett ser ut til å bekrefte dette.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4stereobriller med veksellukkere
Tor G Jensen
3nedblenderkontakt
ojinaga


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
nedblenderkontakt


Explanation:
Mitt forslag

ojinaga
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian

1 day 18 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
stereobriller med veksellukkere


Explanation:
Brillene er utstyrt med to lukkere (som på et kamera) som vekselvis lar det ene og andre øyet se hvert sitt bilde som til sammen fremtrer som ett steroskopisk bilde. Dette fungerer fordi øynene har en innebygget treghet og beholder bildeinformasjonen på netthinnen en kort tidsperiode. Vekslingen skjer så raskt at brillene kan vise bevegelig videoinformasjon. Funksjonen har ingenting med blenderanordninger å gjøre; en blender lager et hull som kan varieres i størrelse for å slippe inn mer eller mindre lys.
Briller med denne funksjonen er totalt forskjellige fra briller som brukes på kino for stereoskopisk film. Disse har forskjellig farge på glassene og filtrerer ved hjelp av glassets farge ut riktig bilde for hvert øye.


Tor G Jensen
Specializes in field
Native speaker of: Norwegian
PRO pts in category: 80
Grading comment
Dette høres jo overbevisende ut. Jeg blandet visst fototermene litt her. Brillene viser altså ikke bilder selv, de bare synkroniseres med det som vises på skjermen slik at når bildet for venstre øye vises, lukkes det høyre okularet. Litt søking på internett ser ut til å bekrefte dette.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search