connector installer

Norwegian translation: installasjonsprogram for tilkoplingsmodul (for synkroniseringsprogramvare)

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:connector installer
Norwegian translation:installasjonsprogram for tilkoplingsmodul (for synkroniseringsprogramvare)
Entered by: Tor G Jensen

11:55 Apr 8, 2004
English to Norwegian translations [PRO]
Computers: Software
English term or phrase: connector installer
Term i forbindelse med synkroniseringsprogramvare.
Noen etablert term på norsk?
anebjordal
Ecuador
connector installer
Explanation:
Microsoft ser ikke ut til å ha noen oversettelse hverken av 'connector' eller 'installer'.
Mulig oversettelse kan imidlertid være:

connector = tilkopler (program som styrer (logisk - ikke fysisk) tilkopling til serveren eller hva det måtte være)

installer = installerer (program som installerer tilkoplingsprogrammet, eller som styrer prosessen med tilkopling)

Dersom man skal oversette til et kompakt uttrykk, kan en litt klønete oversettelse derfor bli:

connector installer = tilkopler-intallerer

Men -- de som skjønner hva det dreier seg vil kanskje ikke skjønne oversettelsen, og dessuten ser både 'installer' og 'connector' ut til å ha flere betydninger i programvaresammenheng.


--------------------------------------------------
Note added at 22 hrs 38 mins (2004-04-09 10:33:45 GMT)
--------------------------------------------------

I webreferansen blir det brukt anførselstegn ved beskrivelsen av \"connector\", noe som tyder på at dette er en mer eller mindre fritt valgt betegnelse på en programvarebasert tilkoplingsmodul (\"connector\" module) i Windows Outlook. Denne programvaremodulen bruker Outlook til å kommunisere med omverdenen via sitt MAPI-grensesnitt, og modulen må installeres ved hjelp av et installasjonsprogram. Ved å bruke \'connector module\' i stedet for bare \'connector\', kan oversettelsen være:

Installasjonsprogram for tilkoplingsmodul

http://www.stalker.com/CommuniGatePro/MAPI.html
Selected response from:

Tor G Jensen
Grading comment
Takk for det, Tor.
- Ane
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3connector installer
Tor G Jensen
1Installer for kobling/bindepunkt
Ivan Eikås Skjøstad


  

Answers


23 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
Installer for kobling/bindepunkt


Explanation:
Det er kanskje snakk om synkronisering mellom en mobil enhet og en pc? Jeg tror det er snakk om installeren som er utgangspunkt for installering av programvaren, og at det kanskje er en egen installer med et eget program som skal ta seg av koblingen mellom den mobile enheten og pc-en, dvs en slags driver.

Ivan Eikås Skjøstad
Norway
Specializes in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian, Native in Norwegian (Bokmal)Norwegian (Bokmal)
PRO pts in category: 15

55 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
connector installer


Explanation:
Microsoft ser ikke ut til å ha noen oversettelse hverken av 'connector' eller 'installer'.
Mulig oversettelse kan imidlertid være:

connector = tilkopler (program som styrer (logisk - ikke fysisk) tilkopling til serveren eller hva det måtte være)

installer = installerer (program som installerer tilkoplingsprogrammet, eller som styrer prosessen med tilkopling)

Dersom man skal oversette til et kompakt uttrykk, kan en litt klønete oversettelse derfor bli:

connector installer = tilkopler-intallerer

Men -- de som skjønner hva det dreier seg vil kanskje ikke skjønne oversettelsen, og dessuten ser både 'installer' og 'connector' ut til å ha flere betydninger i programvaresammenheng.


--------------------------------------------------
Note added at 22 hrs 38 mins (2004-04-09 10:33:45 GMT)
--------------------------------------------------

I webreferansen blir det brukt anførselstegn ved beskrivelsen av \"connector\", noe som tyder på at dette er en mer eller mindre fritt valgt betegnelse på en programvarebasert tilkoplingsmodul (\"connector\" module) i Windows Outlook. Denne programvaremodulen bruker Outlook til å kommunisere med omverdenen via sitt MAPI-grensesnitt, og modulen må installeres ved hjelp av et installasjonsprogram. Ved å bruke \'connector module\' i stedet for bare \'connector\', kan oversettelsen være:

Installasjonsprogram for tilkoplingsmodul

http://www.stalker.com/CommuniGatePro/MAPI.html


    Reference: http://www.microsoft.com/mspress/nordic/books/book11612.htm
Tor G Jensen
Specializes in field
Native speaker of: Norwegian
PRO pts in category: 101
Grading comment
Takk for det, Tor.
- Ane




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search