electrical ballast

Norwegian translation: elektrisk ballast

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:electrical ballast
Norwegian translation:elektrisk ballast
Entered by: Katarzyna Lewandowska, PhD

17:13 Jan 19, 2015
English to Norwegian translations [PRO]
Tech/Engineering - Electronics / Elect Eng / lamps
English term or phrase: electrical ballast
As in these links http://en.wikipedia.org/wiki/Electrical_ballast
http://pl.wikipedia.org/wiki/Statecznik_(oświetlenie)
Katarzyna Lewandowska, PhD
Poland
elektrisk ballast
Explanation:
Dette er uttrykket selgeren brukte da jeg oppgraderte de håpløse lyktene på min Puma til Xenon. Forkobling og glimttenner er sikkert vel og bra, men hvis sammenhengen er en starter til en lyskilde, er det ballast det handler om - med mindre tenner/starter gjør nytten.

--------------------------------------------------
Note added at 5 hrs (2015-01-19 22:21:33 GMT)
--------------------------------------------------

Og vær grei, gutter - ikke skryt på dere elektronisk når elektrisk er hundre prosent adekvat.
Selected response from:

Per Bergvall
Norway
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4elektrisk ballast
Per Bergvall
3(elektronisk) forkobling
Bjørnar Magnussen
3elektronisk glimttenner
Viggo Larsen


  

Answers


11 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
elektronisk glimttenner


Explanation:
Dette er ikke mitt spesialområde, men når du bytter ut lysstoffrør, så skal man også bytte ut tenneren (electrical balast). Glimttenner har flere bruksområder enn det, som du kan lese på Wikipedia.

Example sentence(s):
  • Philips elektronisk glimttenner. Tenner lyskilden uten at den flimrer. Gir lysrør og reaktorer lengre levetid.

    Reference: http://en.wikipedia.org/wiki/Electrical_ballast
    Reference: http://www.clasohlson.com/no/Philips-elektronisk-glimttenner...
Viggo Larsen
United States
Specializes in field
Native speaker of: Norwegian
PRO pts in category: 8

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
(elektronisk) forkobling


Explanation:
Sammenlign norsk og polsk i denne flerspråklige instruksjonshåndboken:

PL: "Zabrania się montażu bez statecznika."
NO: "Skal ikke installeres uten forkobling."
https://www.jula.no/globalassets/catalog/productdocuments/ma...

Bjørnar Magnussen
Works in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 217

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
elektrisk ballast


Explanation:
Dette er uttrykket selgeren brukte da jeg oppgraderte de håpløse lyktene på min Puma til Xenon. Forkobling og glimttenner er sikkert vel og bra, men hvis sammenhengen er en starter til en lyskilde, er det ballast det handler om - med mindre tenner/starter gjør nytten.

--------------------------------------------------
Note added at 5 hrs (2015-01-19 22:21:33 GMT)
--------------------------------------------------

Og vær grei, gutter - ikke skryt på dere elektronisk når elektrisk er hundre prosent adekvat.

Per Bergvall
Norway
Specializes in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 99




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search