Skid-steer loader

Norwegian translation: kompaktlaster

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Skid-steer loader
Norwegian translation:kompaktlaster
Entered by: Tore Bjerkek

07:06 Apr 15, 2005
English to Norwegian translations [PRO]
Tech/Engineering - Engineering (general) / Automotive
English term or phrase: Skid-steer loader
Det dreier seg om en doning som den i linken. Men hva i all verden kalles de på norsk?

http://www.volvo.com/group/global/en-gb/productsandservices/...
Morten Narboe
kompaktlaster
Explanation:
Det ser ut som om Volvo allerede bruker kompakte hjullastere for en annen maskintype:
http://www.volvo.com/dealers/no-no/Volvo/Products/compactwhe...
Den norske forhandleren av Bobcat skid steer loader (som var "originalen",
http://www.bobcat.no/
kaller maskinen en kompaktlaster (har unngått problemstillingen - som jeg ser at svenskene og danskene også har - for de kaller maskinen skid-steer-lesser.
Selected response from:

Tore Bjerkek
Canada
Grading comment
Takk for hjelpen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4kompaktlaster
Tore Bjerkek
3 +1kompakt hjullaster
Per Bergvall


Discussion entries: 1





  

Answers


32 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
skid-steer loader
kompakt hjullaster


Explanation:
Ser jo ut som en hjullaster, som styres på en måte som tilsvarer beltelaster - ved at hjulene på den ene siden roteres fortere enn de på den andre siden, altså ikke ved at hjulene eller hele lasteren svinges. Jeg vet ikke om kompaktlaster uttrykker dette - kanskje noe sånt som 'friksjonsstyrt hjullaster'?

Per Bergvall
Norway
Works in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 27

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Roald Toskedal
2 days 3 hrs

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
skid-steer loader
kompaktlaster


Explanation:
Det ser ut som om Volvo allerede bruker kompakte hjullastere for en annen maskintype:
http://www.volvo.com/dealers/no-no/Volvo/Products/compactwhe...
Den norske forhandleren av Bobcat skid steer loader (som var "originalen",
http://www.bobcat.no/
kaller maskinen en kompaktlaster (har unngått problemstillingen - som jeg ser at svenskene og danskene også har - for de kaller maskinen skid-steer-lesser.


Tore Bjerkek
Canada
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 35
Grading comment
Takk for hjelpen!




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search