cost recognition

Norwegian translation: resultatføring av kostnader

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:cost recognition
Norwegian translation:resultatføring av kostnader
Entered by: Tore Bjerkek

20:11 Sep 3, 2006
English to Norwegian translations [PRO]
Bus/Financial - Finance (general) / Financial Statements
English term or phrase: cost recognition
Revenue and cost recognition
Ida Eliassen-Coker (X)
resultatføring av kostnader
Explanation:
inntektene og utgiftene resultatføres

www.orapp.no/oversikt/2002/4326/rapport/4356 - 38k
For eksempel på grunn av skjønnsmessige vurderinger i forbindelse med avskrivninger, nedskrivninger og gjennom valg av regnskapsprinsipper, slik som aktivering eller resultatføring av kostnader.
Selected response from:

Tore Bjerkek
Canada
Grading comment
Tusen takk!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2resultatføring av kostnader
Tore Bjerkek
5 +1godkjennelse av (intekter og ) utgiftet
ojinaga
3periodisering
Bjørnar Magnussen


  

Answers


48 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
godkjennelse av (intekter og ) utgiftet


Explanation:
My suggestion

ojinaga
Specializes in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Øyvind Strøm: (inntekter og ) utgifter
1 hr
  -> Mange takk Øyvind Strøm

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
resultatføring av kostnader


Explanation:
inntektene og utgiftene resultatføres

www.orapp.no/oversikt/2002/4326/rapport/4356 - 38k
For eksempel på grunn av skjønnsmessige vurderinger i forbindelse med avskrivninger, nedskrivninger og gjennom valg av regnskapsprinsipper, slik som aktivering eller resultatføring av kostnader.


    Reference: http://72.14.207.104/search?q=cache:AKEV_eoWpFMJ:www.dfgroup...
    www.halden.sparebank1.no/.../viewunid/7488FEC6670FA0AAC1256FB8003E98E3/$file/Arsregnskap%202004.pdf -
Tore Bjerkek
Canada
Specializes in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 47
Grading comment
Tusen takk!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Charlesp
3 hrs

agree  Roald Toskedal
22 hrs

1 day 20 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
revenue and cost recognition
periodisering


Explanation:
Naar det er snakk om aa velge regnskapsperiode for inntekter og utgifter, kan hele frasen "revenue and cost recognition" oversettes med "periodisering".

Ref 1: "Et regnskap skal vise faktiske inntekter og kostnader i perioden. Før det lages et regnskap må vi derfor periodisere en del inntekter og kostnader. Å periodisere betyr å plassere inntektene og kostnadene i riktig periode."

Ref 2: "Revenue and cost recognition
The Company recognises revenues upon completion of system installation or upon delivery of product if thetransaction does not include installation."

Ref 3: "EN: recognition of income
NO: (tidspunkt for beskatning av inntekt, føring i regnskap osv. ) periodisering" (Kunnskapsforlagets engelsk-norsk oekonomisk ordbok"



    www.bedin.no/php/d_emneside/cf/hPKey_1909/hDKey_1 - 22k
    Reference: http://www.gatekeepersystems.com/downloads/financial/2004_Re...
Bjørnar Magnussen
Specializes in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 322




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search