compliance

Norwegian translation: etterlevelse

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:compliance
Norwegian translation:etterlevelse
Entered by: Per Bergvall

18:09 Apr 29, 2009
English to Norwegian translations [PRO]
Tech/Engineering - IT (Information Technology)
English term or phrase: compliance
Looking for a good Norwegian term for compliance of at least two kinds: Compliance with outside regulations such as EU directives, and compliance with company internal business rules such as best practice, ethics, environment etc.
Per Bergvall
Norway
etterlevelse
Explanation:
Har sett en del oversettelser for "compliance": Overholdelse, samsvar, etterlevelse. Noen har beholdt det engelske ordet.

Jeg mener at "etterlevelse" passer i din kontekst:

Programmet for etterlevelse ("compliance") fokuserer på: Integrering av våre verdier i all vår virksomhet; Etterlevelse av interne og eksterne krav ...
www.statoilhydro.com/AnnualReport2008/no/Sustainability/Pag...

Dette dokumentet beskriver hovedprinsippene for hvordan Gjensidige på en enhetlig måte skal sikre forsvarlig etterlevelse (compliance) av lover, forskrifter ...
www.gjensidige.com/web/Forsiden/Styring/Risiko- og kapitals...
Selected response from:

Bjørnar Magnussen
Grading comment
Denne kunden valgte etterlevelse for interne regler, og Compliance for eksterne forskrifter.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +4overensstemmelse
Ivan Eikås Skjøstad
4 +2samsvar
Arve-Olav Solumsmo
4 +1å overholde
Vibeke Koehler
3 +1etterlevelse
Bjørnar Magnussen
3tilfredsstille (krav)
Frode Aleksandersen


Discussion entries: 3





  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
etterlevelse


Explanation:
Har sett en del oversettelser for "compliance": Overholdelse, samsvar, etterlevelse. Noen har beholdt det engelske ordet.

Jeg mener at "etterlevelse" passer i din kontekst:

Programmet for etterlevelse ("compliance") fokuserer på: Integrering av våre verdier i all vår virksomhet; Etterlevelse av interne og eksterne krav ...
www.statoilhydro.com/AnnualReport2008/no/Sustainability/Pag...

Dette dokumentet beskriver hovedprinsippene for hvordan Gjensidige på en enhetlig måte skal sikre forsvarlig etterlevelse (compliance) av lover, forskrifter ...
www.gjensidige.com/web/Forsiden/Styring/Risiko- og kapitals...

Bjørnar Magnussen
Meets criteria
Specializes in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 262
Grading comment
Denne kunden valgte etterlevelse for interne regler, og Compliance for eksterne forskrifter.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Svein Hartwig Djaerff
2468 days

6 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
å overholde


Explanation:
Vanlig i bruk, se eksempler

--------------------------------------------------
Note added at 10 mins (2009-04-29 18:20:07 GMT)
--------------------------------------------------

Fra regjeringen.no: "Artikkel 14 fastsetter at plikten til å overholde direktivet innebærer at eventuelle lov- og forskriftsbestemmelser, samt kollektive eller individuelle avtaler som er i strid med prinsippet om likebehandling i direktivet, må endres."

SFT.no: "Målinger viser at målet for 2010 og grenseverdien for 2015 nå overholdes i Norge."


    Reference: http://www.sft.no/artikkel____42723.aspx
    Reference: http://www.regjeringen.no/nn/dep/aid/Dokument/NOU-ar/2002/NO...
Vibeke Koehler
Norway
Meets criteria
Specializes in field
Native speaker of: Norwegian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Svein Hartwig Djaerff: ja, eller "overholdelse", jeg bruker mest dette
1 hr

59 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +4
overensstemmelse


Explanation:
Jeg har hentet fram eksempler på bruk av denne oversettelsen. En kan vel også bruke "samsvar".

Den skal identifisere utstyret, produsenten, erklære at utstyret er i overensstemmelse med EU direktiv 1999/5/EC og være datert og undertegnet. (http://www.npt.no/portal/page/portal/PG_NPT_NO_NO/PAG_NPT_NO...

ta nødvendige skritt i overensstemmelse med virksomhetens interne retningslinjer når det oppstår problemer i forbindelse med håndteringen av (http://www.eurocert.ie/nor/norcerts/callcentreopirl.htm)

Og til slutt:

Compliance betyr at all forretning og alle aktiviteter skal gjennomføres i overensstemmelse med gjeldende lover/ bestemmelser og interne retningslinjer. (https://www.nwe.siemens.com/NORWAY/INTERNET/NO/OMSIEMENS/Pag...

Overensstemmelse / Compliance. Telenor er forpliktet til å utøve sin forretningsvirksomhet i henhold til en rekke nasjonale og internasjonale lover (http://www.jara.no/produktlosninger/ovrige/dok/Telelosji_Bil...







Ivan Eikås Skjøstad
Norway
Meets criteria
Specializes in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian, Native in Norwegian (Bokmal)Norwegian (Bokmal)
PRO pts in category: 16

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Egil Presttun
16 mins

agree  Svein Hartwig Djaerff: samsvar kan ofte brukes
2 hrs

agree  ECCommunication
10 hrs

agree  Vedis Bjørndal
14 hrs

3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
tilfredsstille (krav)


Explanation:
Bare enda et mulig alternativ. Her går det fint an å blande varianter i samme setning.

Frode Aleksandersen
Norway
Meets criteria
Specializes in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 37

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
samsvar


Explanation:
Spesielt i EU-direktiv sammenheng, er samsvarserklæring = declaration of compliance og compliance=samsvar i denne sammenhengen

Arve-Olav Solumsmo
Norway
Meets criteria
Specializes in field
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in NorwegianNorwegian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Svein Hartwig Djaerff
15 mins

agree  ECCommunication
8 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search