USB/Serial IR touchscreen

Norwegian translation: infrarød berøringsskjerm med USB/serie-grensesnitt

16:14 Nov 30, 2009
English to Norwegian translations [PRO]
Tech/Engineering - IT (Information Technology)
English term or phrase: USB/Serial IR touchscreen
"The control panel provides the function of USB/Serial IR touchscreens matching with related monitors." Sannsynligvis en upresis kildesetning (oversatt fra et asiatisk språk til engelsk), men klarer noen å se hva som menes?
Robert Sommerfelt
Norway
Norwegian translation:infrarød berøringsskjerm med USB/serie-grensesnitt
Explanation:
I stedet for grensesnitt kan man skrive port, kontakt, tilkobling eller lignende.
Eventuelt:
infrarød berøringsskjerm (USB/serie)

I flertall:
infrarøde berøringsskjermer med USB/serie-grensesnitt
Selected response from:

Egil Presttun
Norway
Grading comment
Midt i blinken! Denne var ikke lett og jeg er takkn. for alle innspill. Smh. viser at det er snakk om en IR-skjerm slik Presttun forklarer, med de to forskjellige porttilkoblingene. Tusen takk!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4infrarød berøringsskjerm med USB/serie-grensesnitt
Egil Presttun
4berøringsskjerm med USB- eller IR-forbindelse
Tor G Jensen
3berøringsskjerm med USB/seriell IR
Frode Aleksandersen


Discussion entries: 1





  

Answers


20 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
usb/serial ir touchscreen
infrarød berøringsskjerm med USB/serie-grensesnitt


Explanation:
I stedet for grensesnitt kan man skrive port, kontakt, tilkobling eller lignende.
Eventuelt:
infrarød berøringsskjerm (USB/serie)

I flertall:
infrarøde berøringsskjermer med USB/serie-grensesnitt


Egil Presttun
Norway
Specializes in field
Native speaker of: Norwegian
PRO pts in category: 173
Grading comment
Midt i blinken! Denne var ikke lett og jeg er takkn. for alle innspill. Smh. viser at det er snakk om en IR-skjerm slik Presttun forklarer, med de to forskjellige porttilkoblingene. Tusen takk!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Frode Aleksandersen: Er dette det motsatte av ultrafiolett berøringsskjerm da? :)
8 mins
  -> De kalles faktisk "infrarøde berøringsskjermer", men man kan jo stille spørsmål om hvor bra et slikt uttrykk er. Logikken blir vel den samme som i "USB tastatur".

25 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
usb/serial ir touchscreen
berøringsskjerm med USB/seriell IR


Explanation:
Selve setningen tipper jeg er noe slikt som "Kontrollpanelet kan kommunisere med støttede berøringsskjermer via USB/seriell IR". Et annet alternativ er "Kontrollpanelet har en berøringsskjerm med USB/seriell IR". Hvilken som er riktig må du nok finne ut av basert på resten av kildeteksten.

--------------------------------------------------
Note added at 30 mins (2009-11-30 16:44:25 GMT)
--------------------------------------------------

Mer info om IR-protokoller:

http://en.wikipedia.org/wiki/Infrared_Data_Association

Frode Aleksandersen
Norway
Specializes in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 37

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Egil Presttun: Her tror jeg du har bommet. Hva ligger i uttrykket "USB/seriell IR"?
44 mins
  -> Tilkoblings/kommunikasjonsmetoder som er tilgjengelige. Det er fullt mulig at du har rett - fant nesten ingen treff på "infrarød berøringsskjerm" på norsk først, men ser det er en hel del på engelsk.

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
usb/serial ir touchscreen
berøringsskjerm med USB- eller IR-forbindelse


Explanation:
Et mulig forslag dersom sammenhengen ikke tyder på noe annet:

Betjeningspanelet gir samme funksjoner som berøringsskjermer med USB- eller IR-forbindelse, og passer sammen med slike skjermer.

Glem seriell, både USB-forbindelse og IR-forbindelse (infrarød forbindelse) er seriell. Forskjellen er at en IR-forbindelse er trådløs.

Tor G Jensen
Specializes in field
Native speaker of: Norwegian
PRO pts in category: 72

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Alf Ivar Tronsmo: Berøringsskjerm er OK, men touchscreen er vel etter hvert blitt et låneord som er ofte brukt i norsk språk også? "Touchscreen kan kun bestå av glass, ikke noen form for belegg eller lignende som kan slites ut eller ødelegges"
11 hrs
  -> Det er dårlig språkpolitikk å søke på Internett og finne at Touchscreen brukes så og så mange ganger i norsk tekst. Les om den nye datatermgruppen på www.sprakrad.no, og se dessuten listen "På godt norsk - avløysarord" via "Snarveger" på samme sted.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search