constituent member

Norwegian translation: del av

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:constituent member
Norwegian translation:del av
Entered by: anebjordal

16:14 Aug 9, 2015
English to Norwegian translations [PRO]
Law/Patents - Law (general)
English term or phrase: constituent member
I 2001 ble xxxx a constituent member of the FTSE-100 index in the UK.
anebjordal
Ecuador
del av
Explanation:
Det betyr bare at selskapet inngår i FTSE 100, altså at det fra 2001 er blant de 100 største selskapene notert på London Stock Exchange.

Forslag til oversettelse: I 2001 ble xxxx en del av den britiske FTSE-100-indeksen.

En indeks` \"constituents\" oversettes iblant som \"komponenter\", men synes ikke det passer så bra akkurat her.
Selected response from:

Joachim Stene
Norway
Grading comment
Jeg valgte denne allerede, men prøver igjen...
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1del av
Joachim Stene
2opptatt som medlem
Per Bergvall


Discussion entries: 13





  

Answers


17 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
del av


Explanation:
Det betyr bare at selskapet inngår i FTSE 100, altså at det fra 2001 er blant de 100 største selskapene notert på London Stock Exchange.

Forslag til oversettelse: I 2001 ble xxxx en del av den britiske FTSE-100-indeksen.

En indeks` \"constituents\" oversettes iblant som \"komponenter\", men synes ikke det passer så bra akkurat her.

Joachim Stene
Norway
Specializes in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 34
Grading comment
Jeg valgte denne allerede, men prøver igjen...

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Per Bergvall: Men dine anførsler om constituents må ha predatert morgenkaffen.
1 day 17 hrs

2 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
opptatt som medlem


Explanation:
Her er jeg bare ute og sykler, men det virker rart at FTSE-100-indeksen skal være basert på de 100 til enhver tid største selskapene på den aktuelle børsen. Slik jeg forstår det, baseres FTSE-100-indeksen på 100 navngitte selskaper som nok omfatter minst de 70-80 til enhver tid største - men at det foregår en utskifting i de nedre gemakker. Hvis et selskap blir uinteressant av en eler annen årsak, blir det vippet ut, og et annet blir opptatt som medlem av FTSE-100.

--------------------------------------------------
Note added at 1 day17 hrs (2015-08-11 09:49:28 GMT)
--------------------------------------------------

Minner om det jeg sa i begynnelsen: Her er jeg bare ute og sykler

Per Bergvall
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 70

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Joachim Stene: Kontroversielle påstander. Kilder?
16 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search