International Translation Day 2018

Join ProZ.com/TV for a FREE event September 25-26th celebrating International Translation Day! 50+ hours of content, Chat, Live Q&A & more. Join 1,000's of linguists from around the globe as ProZ.com/TV celebrates International Translation Day.

Click for Full Participation

apodization

Norwegian translation: båndbreddebegrensning/avrunding

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:apodization
Norwegian translation:båndbreddebegrensning/avrunding
Entered by: Helene Olsen Richards

07:13 Oct 12, 2004
English to Norwegian translations [PRO]
Law: Patents, Trademarks, Copyright
English term or phrase: apodization
A further potential advantage is that apodization of the pulse power can be implemented by reducing the peak-to-peak drive voltage amplitude towards the ends of the pulse, i.e. apodization of the pulse power envelope.
Helene Olsen Richards
United States
båndbreddebegrensning/avrunding
Explanation:
En firkantpuls har uendelig båndbredde, mens apodisering av pulsen begrenser båndbredden, noe som avrunder pulsformen. Men apodisering er et så sært uttrykk at det er vanskelig å forstå.

Hvis ikke sammenhengen tilsier noe annet, ville jeg for den første forekomsten av apodization valgt 'båndbreddebegrensning (av pulseffekten)', og for den andre forekomsten 'avrunding (av pulsens effektomhyllingskurve)'.
Selected response from:

Tor G Jensen
Grading comment
Takk
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5apodisering
hybris
4båndbreddebegrensning/avrunding
Tor G Jensen


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
båndbreddebegrensning/avrunding


Explanation:
En firkantpuls har uendelig båndbredde, mens apodisering av pulsen begrenser båndbredden, noe som avrunder pulsformen. Men apodisering er et så sært uttrykk at det er vanskelig å forstå.

Hvis ikke sammenhengen tilsier noe annet, ville jeg for den første forekomsten av apodization valgt 'båndbreddebegrensning (av pulseffekten)', og for den andre forekomsten 'avrunding (av pulsens effektomhyllingskurve)'.


    Reference: http://www.iram.fr/IRAMFR/IS/IS2002/html_2/node46.html
    Reference: http://www.phys.umu.se/cooling/anders/vagfysik/forelasn/prob...
Tor G Jensen
Native speaker of: Norwegian
PRO pts in category: 96
Grading comment
Takk

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
apodisering


Explanation:
søk etter apodization i dokumentet under så ser du at under bildteksten refereres det til apodisering. Vet ikke om jeg skjønte heeeelt hva det egentlig betydde (jeg er ingen ekspert innen stråling/røntgen-teknologi, men du trenger kanskje ikke vite det for å oversette det? :)

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 29 mins (2004-10-12 09:43:01 GMT)
--------------------------------------------------

Tipper Tor G.Jensen her har rett, og hans forslag vil gjøre teksten mer forståelig for de som i likhet med deg og meg ikke visste hva apodisering egentlig betydde. :)


    Reference: http://www.math.ntnu.no/~mo/diplom/n_mainproject.pdf
hybris
Norway




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search