mental health professional

Norwegian translation: Psykisk helsetjeneste

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:mental health professional
Norwegian translation:Psykisk helsetjeneste
Entered by: anebjordal

14:56 Jun 3, 2013
English to Norwegian translations [PRO]
Medical - Medical (general)
English term or phrase: mental health professional
Finner ikke den "offisielle" termen. Kontekst: "Patients might then be referred to a trained mental health professional."
anebjordal
Ecuador
Psykisk helsetjeneste
Explanation:
Det er for snevert å snakke om psykiatrien, psykisk helsetjeneste gir 36,000 svar i google.no
:-)
Selected response from:

michareisel (X)
Netherlands
Grading comment
Jeg velger denne. Takk for det, MIcha.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5Psykisk helsetjeneste
michareisel (X)
3 +1spesialist på psykisk helse
Joachim Stene
4fagfolk innen psykisk helsearbeid
Hege Jakobsen Lepri
3 -1psykolog
Ronny Nielsen


Discussion entries: 1





  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
psykolog


Explanation:
Jeg ville brukt psykolog. Det er vel det nærmeste vi kommer eksperter på mental helse.

Ronny Nielsen
Dominican Republic
Works in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Leif Henriksen: Det blir nok litt for snevert. Dessuten er det vel slik i Norge at man heller snakker om organisatoriske enheter enn om utøvere av roller - man blir ikke henvist til en kirurg, men til kirurgisk poliklinikk osv.
12 mins

33 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
fagfolk innen psykisk helsearbeid


Explanation:
Psykisk helsearbeid er både et kunnskaps- og et praksisfelt, og det omfatter også forebygging av psykiske problemer og lidelser, opplysningsarbeid og annet arbeid for å motvirke stigmatisering og diskriminering, noe som er helt analogt med den betydningen som gis "mental health professional" i alle fall her i Canada
I en av referansene brukes også "psykisk helsearbeidere", men selv synes jeg det høres oversatt ut.

Example sentence(s):
  • Psykisk helsearbeidere tilbyr støttesamtale, vurderer pasienten og sender videre i hjelpeapparatet, driver nettverksbygging, booppfølging og bidrar til at mennesker kan mestre å leve et selvstendig liv.
  • En ny artikkel i Tidsskrift for psykisk helsearbeid gir råd om hvordan brukere og fagfolk i et bofellesskap kan samarbeide bedre

    Reference: http://www.psykiskhelseiskolen.no/default2.asp?id=2359
    Reference: http://www.hioa.no/Studier/HF/Master/Psykisk-helsearbeid
Hege Jakobsen Lepri
Works in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 52

36 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
spesialist på psykisk helse


Explanation:
Pasientene vil så kunne bli henvist til en spesialist på psykisk helse.

Like generelt som originalteksten.

Joachim Stene
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 26

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Per Bergvall: Like generelt, like uspesifikt, og like upresist som kildeteksten. I så måte en helt strålende oversettelse.
9 hrs

37 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
Psykisk helsetjeneste


Explanation:
Det er for snevert å snakke om psykiatrien, psykisk helsetjeneste gir 36,000 svar i google.no
:-)


Example sentence(s):
  • Psykisk helsetjeneste tilbyr sine tjenester til innbyggere med psykososial funksjonssvikt, som trenger individuelle samtaler, støtte og hjelp i forhold til bo-situasjon, sosial deltagelse og meningsfulle aktiviteter i dagliglivet.

    Reference: http://www.vestby.kommune.no/psykisk-helsetjenste.77281.no.h...
    Reference: http://www.sib.no/no/helse/psykolog/studentenes-psykiske-hel...
michareisel (X)
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 20
Grading comment
Jeg velger denne. Takk for det, MIcha.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Joachim Stene: Det kan faktisk også være snakk om fagfolk - psykologer eller lignende - som ikke er del av noen definert tjeneste.
6 hrs
  -> jo, privat praktiserende psykologer og andre er også en del av den psykiske helsetjenesten

disagree  Per Bergvall: Fra eksempelet tilbyr de psykiske heletjeneste sine tjenester til et bredt publikum - men det er ikke slik det virker fra et pasientsynspunkt. Man får en HENVISNING til en spesialist. Uten et HELFO-skjema er du ikke mye velkommen blant disse fagfolkene.
9 hrs

agree  conniebrathen: Synes dette er den mest naturlige oversettelsen til norsk. "Pasienten kan henvises til psykisk helsetjeneste" er en grei generell samlebetegnelse som kan omfatte forskjellige fagfolk, som i den engelske versjonen.
1 day 2 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search