motor point pen

Norwegian translation: søkepenn, søkestav

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:motor point pen
Norwegian translation:søkepenn, søkestav
Entered by: Inkuria

16:57 Oct 7, 2009
English to Norwegian translations [PRO]
Medical - Medical: Instruments
English term or phrase: motor point pen
Jeg leser korrektur på en tekst der "motor point" er oversatt med "motorpunkt". Jeg mener at dette bør være "motorisk punkt", men hva heter da en "motor point pen"?

En "motor point pen" brukes til å lokalisere de motoriske punktene i muskulaturen.
Inkuria
Norway
søkepenn, søkestav
Explanation:
Det bør vel gå ganske klart fram av sammenhengen at «pennen» brukes til å finne
motoriske punkter. Hvis du skal ta med alle termene i engelske flerleddete betegnelser, kan det ofte bli ganske dårlig norsk, og du ender med å bli nødt til å trekke noe sånt som «motorisk punkt» sammen til «motorpunkt» for å få klemt det inn i ordet. Det som finnes av belegg for motorpunktpenn har en viss autoritet, men siden det er nokså tynt, mener jeg at vi har frihet til å finne noe bedre. Jeg misunner ikke dem som skal gå rundt og uttale "motorpunktpenn" på daglig basis. Tross alt uttrykker vi oss gjerne mindre eksplisitt på norsk i slik sammenheng enn man gjør på engelsk, og jeg ser ikke noe i veien for at vi kan fortsette med det.
Selected response from:

Lars Finsen
Grading comment
Takk, Lars! Jeg er enig i resonnementet ditt.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3søkepenn, søkestav
Lars Finsen
3motorpunktpenn
Per Bergvall


Discussion entries: 4





  

Answers


14 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
motorpunktpenn


Explanation:
Uttrykket har vært brukt før om et tilbehør til Compex MI-Sport muskelstimulator - et pennlignende instrument som lokaliserer motorpunkter for ideell elektrodeplassering. At det ikke har pennlignende funksjoner synes ikke å være til hinder for å kalle det motor point pen, og motorpunkt er hellt vanlig for motor point, så da må nesten motorpunkt bli greit nok...


    Reference: http://www.shopcompex.com/compex-sport-elite.html
Per Bergvall
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 52

22 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
søkepenn, søkestav


Explanation:
Det bør vel gå ganske klart fram av sammenhengen at «pennen» brukes til å finne
motoriske punkter. Hvis du skal ta med alle termene i engelske flerleddete betegnelser, kan det ofte bli ganske dårlig norsk, og du ender med å bli nødt til å trekke noe sånt som «motorisk punkt» sammen til «motorpunkt» for å få klemt det inn i ordet. Det som finnes av belegg for motorpunktpenn har en viss autoritet, men siden det er nokså tynt, mener jeg at vi har frihet til å finne noe bedre. Jeg misunner ikke dem som skal gå rundt og uttale "motorpunktpenn" på daglig basis. Tross alt uttrykker vi oss gjerne mindre eksplisitt på norsk i slik sammenheng enn man gjør på engelsk, og jeg ser ikke noe i veien for at vi kan fortsette med det.

Lars Finsen
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 4
Grading comment
Takk, Lars! Jeg er enig i resonnementet ditt.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search