circle anesthesia

Norwegian translation: sirkelanestesi

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:circle anesthesia
Norwegian translation:sirkelanestesi
Entered by: anebjordal

14:13 Oct 3, 2012
English to Norwegian translations [PRO]
Medical - Medical: Instruments / circle anesthesia
English term or phrase: circle anesthesia
Kontekst: The use of the XXX with circle anesthesia ventilator systems (which use volume ventilation) causes small changes in the delivered minute volume as noted previously.
anebjordal
Ecuador
sirkelanestesi
Explanation:
Ja, så enkelt var det, Anne;)

--------------------------------------------------
Note added at 7 mins (2012-10-03 14:20:59 GMT)
--------------------------------------------------

"- Ende-tidal karbondioksyd
- Multigassanalysator (obligatorisk ved sirkelanestesi med lavfriskgasstilførsel)"
Selected response from:

Svein Hartwig Djaerff
United Kingdom
Grading comment
Takk for det, Svein!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4Sirkelsystem
Ronny Nielsen
4sirkelanestesi
Svein Hartwig Djaerff


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
sirkelanestesi


Explanation:
Ja, så enkelt var det, Anne;)

--------------------------------------------------
Note added at 7 mins (2012-10-03 14:20:59 GMT)
--------------------------------------------------

"- Ende-tidal karbondioksyd
- Multigassanalysator (obligatorisk ved sirkelanestesi med lavfriskgasstilførsel)"


    Reference: http://nafweb.no/index.php?Itemid=5&option=com_search&search...
Svein Hartwig Djaerff
United Kingdom
Specializes in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 136
Grading comment
Takk for det, Svein!

30 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Sirkelsystem


Explanation:
Dette er et utdrag fra Store norske leksikon - Medisin - Anestesiologi og førstehjelp:
"Sirkelsystem, slange- og ventilsystem som man bruker til å ventilere pasienter og til å tilføre gasser under generell anestesi. Navnet kommer av at utåndingsluften går i en sirkel tilbake til pasienten. Utåndingsluften tilføres ny oksygen og anestesigass kontinuerlig (se nedenfor) gjennom en slange eller et rør som munner ut i sirkelen, mens noe av utåndingsgassen slipper ut gjennom en ventil (ekspirasjonsventil) som kan stilles inn til å slippe ut gass ved forskjellige trykk...Hvis tilsetningen av ny oksygen og anestesigass er tilpasset forbruket, slik at bare minimale mengder utåndingsgass slippes ut til omgivelsene, kalles prinsippet lukket sirkel. Hvis tilsetningen er vesentlig høyere enn forbruket, slik at mer gass slippes ut, kalles det halvåpen sirkel..."


    Reference: http://snl.no/.sml_artikkel/sirkelsystem
Ronny Nielsen
Dominican Republic
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 8




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search