library preparation

Norwegian translation: konstruksjon av bibilotek

16:34 Aug 11, 2014
English to Norwegian translations [PRO]
Medical - Medical: Instruments
English term or phrase: library preparation
Det dreier seg om sekvensering av humant genom-DNA. Setningen lyder: Library preparation consists of four key steps: Hybridization, Extension-Ligation, PCR Amplification, and Library Normalization.
anebjordal
Ecuador
Norwegian translation:konstruksjon av bibilotek
Explanation:
Jeg har sett litt rundt etter en løsning på spørsmålet ditt og ser at "konstruksjon" ofte brukes i forbindelse med genbibliotek/DNA-bibliotek. Passer det her, mon tro?
Selected response from:

Halvor Halvorsen
Norway
Grading comment
Takk for hjelpen, Halvor. Jeg har også termen "build" i filen, så jeg bruker "bygge" for det.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4bygge opp DNA-bibliotek
Hege Jakobsen Lepri
3konstruksjon av bibilotek
Halvor Halvorsen


  

Answers


15 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
konstruksjon av bibilotek


Explanation:
Jeg har sett litt rundt etter en løsning på spørsmålet ditt og ser at "konstruksjon" ofte brukes i forbindelse med genbibliotek/DNA-bibliotek. Passer det her, mon tro?

Halvor Halvorsen
Norway
Specializes in field
PRO pts in category: 8
Grading comment
Takk for hjelpen, Halvor. Jeg har også termen "build" i filen, så jeg bruker "bygge" for det.

1 day 9 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
bygge opp DNA-bibliotek


Explanation:
Jeg finner flere kilder som bruker "bygge opp", og en avhandling som bruker "sammensetning av DNA-bibliotek" (http://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/199064/S...


    Reference: http://derivational.rssing.com/browser.php?indx=1252534&item...
    Reference: http://www.forskning.no/begivenheter/341657
Hege Jakobsen Lepri
Specializes in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 16

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Halvor Halvorsen: er ikke dette svaret for alle praktiske formål likt som mitt?
12 hrs
  -> Jeg mener et det er vesentlig at man på norsk MÅ ha med at det er et DNA-bibliotek, fant ingen referanser som ikke brukte det, og det er viktig særlig i forhold til framtidige søk i proz.com-databasen




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search