Spatial Transparency

Norwegian translation: romklang

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Spatial Transparency
Norwegian translation:romklang
Entered by: Harald Roald

10:58 Apr 12, 2010
English to Norwegian translations [PRO]
Tech/Engineering - Other / sound
English term or phrase: Spatial Transparency
Har noen en god oversettelse på "Spatial Transparency "? det handler om høyttalere. Se tekst:
Spatial Transparency A single speaker, no matter how good, cannot recreate the three-dimensional acoustic space of real musicians playing real instruments

mange takk!
Harald Roald
United States
romklang
Explanation:
Et uttrykk som ble skapt for mange år siden da stereofonisk lyd kom på markedet, var "romklang". Stereofoniisk lyd krever bruk av to høyttalere, i prinsippet en for hvert øre, akkurat som stereoskopiske bilder krever to bilder, ett for hvert øye. To høyttalere og to bildekilder gir romlig dybevirkning (derav "spatial").

Romklangen fra to høyttalere skyldes blant annet tidsforsinkelser og faseforskjeller - noe som ikke er mulig å oppnå med bare én høyttaler. Motsatt er romklang umulig for dem som hører bare på det ene øret, uansett antall høyttalere.

Direkte oversetting til "romlig transparens" gir ingen mening for andre enn ekstreme HI-FI-entusiaster som også er i stand til å høre at gullbelagte høyttalerkabler gir bedre lyd enn kabler uten gullbelegg.

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2010-04-12 15:30:14 GMT)
--------------------------------------------------

Romklangen det er snakk om her - for *gjenskaping* av det tredimesjonale akustiske volumet der musikerne befant seg - skapes ved at det brukes to mikrofoner og egen lydkanal og forsterker for hver høyttaler. Dette er minimumskravet; det kan brukes flere mikrofoner med tilhørende lydkanaler og høyttalere (surround-lyd). Akustikken i lytterommet *gjenskaper* ingenting, og kommer i tillegg til den overførte romklangen som krever to eller lydkanaler med hver sin høyttaler.

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2010-04-12 15:31:43 GMT)
--------------------------------------------------

....to eller flere lydkanaler ...
Selected response from:

Tor G Jensen
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1romklang
Tor G Jensen
3romlig gjengivelse
Egil Presttun


Discussion entries: 2





  

Answers


26 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
spatial transparency
romlig gjengivelse


Explanation:
Jeg er ikke ekspert på denne terminologien, men vil likevel foreslå romlig gjengivelse. Ordet gjennomsiktighet blir brukt, men jeg er litt usikker på om uttrykket "romlig gjennomsiktighet" er særlig bra. Jeg synes romlig gjengivelse virker mer naturlig å si. Romfølelse er et uttrykk som brukes, men jeg tror de her snakker om litt mer enn bare romfølelse.

"romlig gjengivelse"
http://files.pioneer.eu/files/brochures/2007/HE_Full/07_HE_F...

Egil Presttun
Norway
Works in field
Native speaker of: Norwegian
PRO pts in category: 28

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
spatial transparency
romklang


Explanation:
Et uttrykk som ble skapt for mange år siden da stereofonisk lyd kom på markedet, var "romklang". Stereofoniisk lyd krever bruk av to høyttalere, i prinsippet en for hvert øre, akkurat som stereoskopiske bilder krever to bilder, ett for hvert øye. To høyttalere og to bildekilder gir romlig dybevirkning (derav "spatial").

Romklangen fra to høyttalere skyldes blant annet tidsforsinkelser og faseforskjeller - noe som ikke er mulig å oppnå med bare én høyttaler. Motsatt er romklang umulig for dem som hører bare på det ene øret, uansett antall høyttalere.

Direkte oversetting til "romlig transparens" gir ingen mening for andre enn ekstreme HI-FI-entusiaster som også er i stand til å høre at gullbelagte høyttalerkabler gir bedre lyd enn kabler uten gullbelegg.

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2010-04-12 15:30:14 GMT)
--------------------------------------------------

Romklangen det er snakk om her - for *gjenskaping* av det tredimesjonale akustiske volumet der musikerne befant seg - skapes ved at det brukes to mikrofoner og egen lydkanal og forsterker for hver høyttaler. Dette er minimumskravet; det kan brukes flere mikrofoner med tilhørende lydkanaler og høyttalere (surround-lyd). Akustikken i lytterommet *gjenskaper* ingenting, og kommer i tillegg til den overførte romklangen som krever to eller lydkanaler med hver sin høyttaler.

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2010-04-12 15:31:43 GMT)
--------------------------------------------------

....to eller flere lydkanaler ...

Tor G Jensen
Native speaker of: Norwegian
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Egil Presttun: Én høyttaler alene gir definitivt romklang! Romklang er noe som skapes av møbler, vegger og andre gjenstander i rommet som reflekterer lyden. Det har ingenting med stereo eller surround-lyd å gjøre.
1 hr

agree  Leif Henriksen
19 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search