arrangement bankruptcy

Norwegian translation: gjeldsforhandling

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:arrangement bankruptcy
Norwegian translation:gjeldsforhandling
Entered by: KLLS

10:30 Jul 31, 2012
English to Norwegian translations [PRO]
Law/Patents - Real Estate / likvidasjon
English term or phrase: arrangement bankruptcy
An arrangement bankruptcy is initiated if it is likely that creditors would be satisfied to a greater degree if the debtor's business were retained by the debtor and not liquidated.
KLLS
Poland
gjeldsforhandling
Explanation:
Hvis det skal gjennomføres gjeldsforhandlinger istedenfor konkurs, vil debitor beholde selskapet, men dette vil bli drevet under tilsyn av en gjeldsnemnd under avviklingen av selskapet eller ved fortsatt drift. Gjeldsforhandlingene kan ende opp med en frivillig gjeldsordning, en tvangsakkord eller en konkurs om gjeldsforhandlingene ikke lykkes gjennomført.
Selected response from:

Svein Hartwig Djaerff
United Kingdom
Grading comment
:-)))
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1gjeldsforhandling
Svein Hartwig Djaerff
4styrt konkurs?
Olga Setten


Discussion entries: 4





  

Answers


5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
styrt konkurs?


Explanation:
Uttrykket styrt konkurs brukes gjerne hvis bedriften og/ eller de større kreditorene har planlagt hva som skal skje med virksomheten og eiendelene etter konkursåpningen, oftest for å sikre "nytt liv" for de deler av bedriftens virksomhet som antas å kunne bli lønnsom.


Jeg har også vært borti uttrykk "kontrollert konkurs", "planlagt konkurs" og "avtalt konkurs" men er usikker på om det går an å bruke noen av disse...


    Reference: http://www.tekna.no/ikbViewer/page/vitalt/artikkel?p_dim=782...
Olga Setten
Native speaker of: Native in RussianRussian, Native in BelarusianBelarusian

20 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
gjeldsforhandling


Explanation:
Hvis det skal gjennomføres gjeldsforhandlinger istedenfor konkurs, vil debitor beholde selskapet, men dette vil bli drevet under tilsyn av en gjeldsnemnd under avviklingen av selskapet eller ved fortsatt drift. Gjeldsforhandlingene kan ende opp med en frivillig gjeldsordning, en tvangsakkord eller en konkurs om gjeldsforhandlingene ikke lykkes gjennomført.


    Reference: http://www.lovdata.no/all/nl-19840608-058.html
    Reference: http://hb.betterregulation.com/external/Make%20an%20Arrangem...
Svein Hartwig Djaerff
United Kingdom
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 4
Grading comment
:-)))

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Robert Sommerfelt: Kanskje synonymt med "arrangement with creditors" = frivillig gjeldsordning.
1 hr
  -> kan også være en tvangsakkord, tror jeg.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search