gig economy

Persian (Farsi) translation: اقتصاد گیگ

For term searches and specialty glossaries, please try the new GBK glossaries
17:56 Nov 29, 2019
English to Persian (Farsi) translations [PRO]
Bus/Financial - Economics
Additional field(s): Anthropology, Finance (general), Social Science, Sociology, Ethics, etc.
English term or phrase: gig economy
Definition from Cambridge Dictionary:
A way of working that is based on people having temporary jobs or doing separate pieces of work, each paid separately, rather than working for an employer.

Example sentence(s):
  • Gig economy workers were 50 per cent more likely to report feelings of helplessness, and almost 40 per cent more likely to report feelings of little control. If anything, then, gig economy workers were more likely to report powerlessness than other working respondents. The Conversation
  • It also found that ‘liquid’ workers, such as gig economy workers and the self-employed, face greater barriers to financial inclusion compared to traditional workers. They are less likely to hold financial products and are almost twice as likely (28%) to be turned down for financial products due to their employment history than traditional employees (15%). FinExtra
  • What would happen if low-wage workers came together to cut out the middleman and build their own platforms? This isn’t just a thought experiment. Worker-owned apps are already providing real alternatives to dismal working conditions in the global gig economy. Vice
Glossary-building KudoZ




This question was created by:


This question is closed

Persian (Farsi) translation:اقتصاد گیگ
Definition:
اقتصاد گیگ محیطی است که موقعیت و جایگاه افراد در آن به طور معمول موقتی است و شرکت ‌ها و سازمان ‌ها عمدتا قرارداد های کوتاه‌ مدت با فریلنسرها یا همان آزادکاران منعقد می ‌کنند. به بیان ساده ‌تر، افراد به ‌جای اینکه دنبال شغل ‌های تمام‌ وقت و بلندمدت باشند، به‌ دنبال شغل‌ های کوتاه‌ مدت هستند و با تمام شدن یکی به‌ سراغ بعدی می ‌روند.
Selected response from:

Mohammad Ali Omrani
Iran
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of translations provided
5 +2اقتصاد گیگ
Mohammad Ali Omrani
5اقتصاد کاره ای
Marzieh Izadi


  

Translations offered


1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
اقتصاد گیگ


Definition from جایگاه:
اقتصاد گیگ محیطی است که موقعیت و جایگاه افراد در آن به طور معمول موقتی است و شرکت ‌ها و سازمان ‌ها عمدتا قرارداد های کوتاه‌ مدت با فریلنسرها یا همان آزادکاران منعقد می ‌کنند. به بیان ساده ‌تر، افراد به ‌جای اینکه دنبال شغل ‌های تمام‌ وقت و بلندمدت باشند، به‌ دنبال شغل‌ های کوتاه‌ مدت هستند و با تمام شدن یکی به‌ سراغ بعدی می ‌روند.

Example sentence(s):
  • اقتصاد گیگ، پدیده و فرصت جدیدی برای شرکت‌ها و کارمندان است. اگر هنوز این واقعیت را باور نکرده‌اید، کافی است نگاهی به این آمار داشته باشید: «طبق تحقیقات پلتفرم جستجوی نیروی کار Jobble، اقتصاد گیگ به‌وضوح رشد چشمگیری دارد و مرکز تحقیقات Pew نیز می‌گوید تقریباً یک‌چهارم آمریکایی‌ها، از «اقتصاد دیجیتال» کسب درآمد می‌کنند. - zoomit  
  • به گزارش ایسنا، اقتصاد گیگ (Gig Economy) محیط کاری است که به طور معمول موقعیت و جایگاه افراد در آن موقتی است و شرکت‌ها و سازمان‌ها قراردادهای کوتاه‌مدت با این افراد یا در واقع آزادکاران منعقد می‌کنند. در این اقتصاد افراد شغل‌های تمام‌وقت و بلندمدت ندارند و با تمام شدن یک فعالیت به سراغ فعالیت دیگری خواهند رفت. - isna  
  • زندگی جوانی که با اقتصاد گیگ جهانی زندگی دیگری برای خودش رقم زد را ببینید. - donya-e-eqtesad  
Mohammad Ali Omrani
Iran
Native speaker of: Native in Persian (Farsi)Persian (Farsi), Native in Farsi (Persian)Farsi (Persian)
PRO pts in category: 15

Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
Yes  Mohammad Ghaffari
9 mins
  -> Thank you!

Yes  Zeynab Tajik
9 hrs
  -> Thank you!

2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
اقتصاد کاره ای


Definition from anjammidam:
روشی از اشتغال که در آن به جای کار کردن برای یک کارفرمای مشخص، افراد به کارهای پاره وقت و جدا از یکدیگری مشغول می‌شوند که هر کدام از آن‌ها درآمد مجزای خود را دارند.
gig
کاره به کارها و خدماتی با اندازه‌های کوچک و متوسط گفته می‌شود که برگرفته از استعدادها، مهارت‌ها و توانمندی‌های فردی اشخاص بوده و می‌تواند توسط سایرین مورد استفاده قرار گرفته و خلق ارزش کند.

Example sentence(s):
  • به عبارت دیگر، گذشته از این که اقتصاد کاره‌ای به سبب توجه به ترجیحات نیروی کار مورد استقبال قرار گرفته است، ظهور این اقتصاد به جهت هزینه‌های پایین‌تر نیروی انسانی مخصوصا در دورانی که در رونق اقتصادی قرار نداریم، برای صاحبان کسب‌وکار نیز جالب توجه است. تمرکز این نوشتار بیشتر بر دیدگاه صاحبان کسب‌وکار و کارفرمایان منعطف خواهد بود. - anjammidam  
  • ظهور اقتصاد کاره ای و گسترش فریلنسینگ در ایران - anjammidam  
  • اقتصاد کاره ای ( اقتصاد مبتنی بر فریلنسینگ) ؛ راهکاری برای بهبود اقتصاد کشور - anjammidam  

Explanation:
Gig Economy
اقتصاد گیگ هم گفته می شود ولی اخیرا معادل فارسی اقتصاد کاره ای برای این واژه پیشنهاد شده است و چون این معادل فارسی تر است، ارجحیت دارد.
دیگر معادل های پیشنهادی برای این واژه هست:
اقتصاد اشتغال موقت یا اقتصاد خود اشتغالی
این هم لینک منبع این معادل:
https://www.tarjomelabkhand.ir/dictionary_gig economy_به-فار...
Marzieh Izadi
Iran
Native speaker of: Native in Farsi (Persian)Farsi (Persian)




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search