International Translation Day 2018

Join ProZ.com/TV for a FREE event September 25-26th celebrating International Translation Day! 50+ hours of content, Chat, Live Q&A & more. Join 1,000's of linguists from around the globe as ProZ.com/TV celebrates International Translation Day.

Click for Full Participation

LIGATURE HANGING

Polish translation: zadzierzgnięcie

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:LIGATURE HANGING
Polish translation:zadzierzgnięcie
Entered by: doreen28

15:16 May 15, 2018
English to Polish translations [PRO]
Certificates, Diplomas, Licenses, CVs
English term or phrase: LIGATURE HANGING
CERTIFICATE OF DEATH
CAUSE OF DEATH: LIGATURE HANGING
doreen28
zadzierzgnięcie
Explanation:
http://www.zielona-gora.po.gov.pl/index.php?id=36&ida=3743
Jego istotą jest ucisk pętli skręconej wokół szyi siłą ludzkiej ręki. Najczęściej jest to sznur lub inne narzędzie o podobnych właściwościach. Zadzierzgnięcie jest jedną z trzech postaci zagardlenia. Pozostałe to powieszenie i zadławienie. Zagardlenia z kolei stanowią klasyczny przykład śmierci z uduszenia. [por. uwagi nt. pojęcia i systematyki uduszenia w tym dziale pod adresem http://www.zielona-gora.po.gov.pl/index.php?id=36&ida=3638
Ligature strangulation is a type of strangulation that occurs with the use of a mass that is not the body weight. In other words, ligature strangulation does not require suspension of the physical body. Instead, it requires the use of a cord-like object, such as a rope.
Selected response from:

Magdalena Psiuk
Poland
Grading comment
Dziękuję :)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4zadzierzgnięcie
Magdalena Psiuk
3powieszenie
mike23
2powieszenie krótkim sznurem (bez przerwanie rdzenia kręgowego)
Frank Szmulowicz, Ph. D.


Discussion entries: 12





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
ligature hanging
powieszenie krótkim sznurem (bez przerwanie rdzenia kręgowego)


Explanation:
Ligature hanging does not use the body weight as the strangling force. Polish term "uduszenie" refers to garroting, which does not require hanging.
ccccc
Ligature strangulation (also known as "garroting") is strangling with some form of cord such as rope, wire, or shoe laces, either partially or fully circumferencing the neck.[11] Even though the mechanism of strangulation is similar, it is usually distinguished from hanging by the strangling force being something other than the person's own bodyweight.[4] Incomplete occlusion of the carotid arteries is expected and, in cases of homicide, the victim may struggle for a period of time,[4] with unconsciousness typically occurring in 10 to 15 seconds.[11] Cases of ligature strangulation generally involve homicides of women, children, and the elderly,[4] but accidents and suicides occur as well.[12]
https://en.wikipedia.org/wiki/Strangling#Ligature_strangulat...


ccccccccccccccccccc
W większości przypadków wbrew pozorom nie jest to główny mechanizm śmierci. Otóż wcześniej w wyniku ucisku, zamknięciu ulegają naczynia doprowadzające krew do mózgu, w efekcie doprowadzając do szybkiej utraty świadomości....

Źródło: http://www.biomedical.pl/psychologia/smierc-przez-powieszeni... © http://www.biomedical.pl

cccccccccccc

Długi” i „krótki sznur”
Fachowo określa się dwie metody powieszenia z zastosowaniem zapadni.
Zależy ona od długości sznura.

Krótki sznur
Kiedy sznur jest na tyle krótki, że skazaniec opada bardzo nisko lub nie opada, tylko zawisa od razu. Metoda ta jest krytykowana, ponieważ wtedy nie następuje natychmiastowe (lub w ogóle) przerwanie rdzenia kręgowego, a skazaniec umiera od uduszenia dłużej niż w metodzie długiego sznura.

Długi sznur
Skazaniec opada wraz z pętlą na szyi na pewną odległość; siła ciążenia powoduje, że po takim rozpędzie przy naprężeniu się sznura rdzeń kręgowy zostaje w momencie przeciążenia przerwany, powodując niemożność zaczerpnięcia powietrza, dużo szybszą utratę przytomności i śmierć. Metoda ta została opracowana w Wielkiej Brytanii i rozpowszechniona w wielu krajach.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Powieszenie

ccccc
Uduszenie – kara śmierci za większe przestępstwa wykonywana za pomocą liny lub garoty.

Karę wykonuje się w sposób następujący: skazany siada na krześle, przypina go się pasami śr. grubości ok. 50mm. Wykonawca wyroku przykłada garotę do szyi i dusi się skazanego (w przypadku liny owija się wokół szyi i ciągnie za nią automat powoli lub szybko).

https://pl.wikipedia.org/wiki/Uduszenie


--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2018-05-15 16:38:43 GMT)
--------------------------------------------------

cccccccc

Bez przerwania oczywiście.

Frank Szmulowicz, Ph. D.
United States
Specializes in field
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in PolishPolish
PRO pts in category: 154
Notes to answerer
Asker: Dziękuję, Frank, za szczegółowe informacje :)


4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
ligature hanging
zadzierzgnięcie


Explanation:
http://www.zielona-gora.po.gov.pl/index.php?id=36&ida=3743
Jego istotą jest ucisk pętli skręconej wokół szyi siłą ludzkiej ręki. Najczęściej jest to sznur lub inne narzędzie o podobnych właściwościach. Zadzierzgnięcie jest jedną z trzech postaci zagardlenia. Pozostałe to powieszenie i zadławienie. Zagardlenia z kolei stanowią klasyczny przykład śmierci z uduszenia. [por. uwagi nt. pojęcia i systematyki uduszenia w tym dziale pod adresem http://www.zielona-gora.po.gov.pl/index.php?id=36&ida=3638
Ligature strangulation is a type of strangulation that occurs with the use of a mass that is not the body weight. In other words, ligature strangulation does not require suspension of the physical body. Instead, it requires the use of a cord-like object, such as a rope.

Magdalena Psiuk
Poland
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 8
Grading comment
Dziękuję :)

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Robert Michalski
10 hrs

disagree  mike23: Sorry, ale wątpię. Mamy tutaj samobójstwo, poza tym jest wyraz hanging, a nie strangulation. Samobójstwo przez zadzierzgnięcie jest rzadkie, ale możliwe oczywiście, tylko wtedy ofiara się nie wiesza.
2 days 12 hrs

17 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
ligature hanging
powieszenie


Explanation:
Śmierć przez powieszenie, merytorycznie należy do zagardleń, czyli zahamowania wymiany gazowej w płucach, w wyniku ucisku bezpośredniego wywieranego na narządy szyi. W przypadku powieszenie ucisk wywierany jest poprzez pętlę owiniętą wokół szyi i zaczepioną do różnych przedmiotów umieszczonych na pewnej wysokości. Mogą to być grube gwoździe, haki, gałęzie drzew, wystające belki czy również klamki do drzwi.
http://www.biomedical.pl/psychologia/smierc-przez-powieszeni...

Rodzaje zagardlenia

Rodzaj śmierci

Powieszenie - Praktycznie zawsze jest to śmierć samobójcza. Do rzadkości należy zbrodnicze powieszenie będące próbą upozorowania powieszenia.

Zadzierzgnięcie - Jest to zwykle działanie zbrodnicze, choć możliwy jest zgon w wyniku samobójstwa.

Zadławienie - Jest to zawsze działanie zbrodnicze. Samobójstwo jest niemożliwe z uwagi na zwolnienie się ucisku ręki samobójcy przy utracie świadomości.
http://www.kryminalistyka.org.pl/artykuly/smierc-w-wyniku-za...

--------------------------------------------------
Note added at 17 hrs (2018-05-16 08:59:13 GMT)
--------------------------------------------------

Read here ->
Hanging
Ligature
http://www.forensicpathologyonline.com/e-book/asphyxia/hangi...

Most adult hangings are suicides. In children, hanging may occur by accident if they get themselves tangled up in clothes or a harness. Homicidal hanging is very rare and the generally the victim needs to be unconscious or intoxicated for such an act to occur. The ligature, that is, the material used to make the noose and suspend the victim, usually consists of whatever is at hand. Ropes, belts, and electric flex are among the most common ligatures in hangings. Clothing, washing lines, and even dog leads are sometimes used. The victim may use a fixed knot or a slip knot, the latter being particularly efficient at compressing the airways and blood vessels because it tightens so quickly under gravity.
https://www.encyclopedia.com/history/united-states-and-canad...

--------------------------------------------------
Note added at 17 hrs (2018-05-16 09:13:34 GMT)
--------------------------------------------------

W naszym przypadku zatem mamy samobójstwo gdzie przyczyną zgonu jest powieszenie.

W aktach zgonu zazwyczaj nie podaje się szczegółów dotyczących pętli owiniętej wokół szyi, czy długości materiału pomiędzy punktem zaczepienia a szyją osoby. Mało prawdopodobne jest też zadzierzgnięcie samobójcze.

--------------------------------------------------
Note added at 18 hrs (2018-05-16 09:36:11 GMT)
--------------------------------------------------

skoro mowa o "hanging"

mike23
United Kingdom
Works in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 80
Notes to answerer
Asker: Dziękuję za dokładne informacje :)





The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search