intercalating agent

Polish translation: interkalator

20:02 Apr 15, 2005
English to Polish translations [PRO]
Tech/Engineering - Chemistry; Chem Sci/Eng
English term or phrase: intercalating agent
A chemical that can insert itself between the stacked bases at the centre of the DNA double helix, possibly causing a frameshift mutation.
TranslateWithMe
Poland
Polish translation:interkalator
Explanation:
a. związek interkalujący

Badania nad zależnością pomiędzy aktywnością cytostatyczną a strukturą inhibitorów topoizomeraz skłaniają większość zespołów badawczych do poszukiwań nowej kategorii połączeń – związków hybrydowych. Związki tego typu skonstruowane są z dwóch różnych podjednostek: interkalującej i wiążącej mniejszą bruzdę helisy DNA. Związki o charakterze interkalatorów, jak i fragmenty wiążące mniejszą bruzdę helisy DNA wykazują (wynikającą z ich natury chemicznej) specyficzność w wiązaniu się do określonej sekwencji DNA. Utworzony z nich hybryd może (choć nie musi) wykazywać sekwencjo-selektywność wiązania się do DNA odmienną od fragmentów składowych.
Prowadzone od wielu lat badania nad zależnością między aktywnością a strukturą azakarbazoli zaowocowały wyselekcjonowaniem 5,11-dimetylo-5H-indolo[2,3--b]chinoliny (interkalatora wykazującego aktywność cytostatyczną w stężeniu 1 mM, hamującego aktywność DNA topoizomerazy II), jako podstawowego składnika cząsteczki hybrydowej. Związek ten posłużył jako element interkalujący hybrydy, drugi element stanowił fragment poliaminy odpowiedzialny za wiązanie mniejszej bruzdy DNA. Podjęte badania miały na celu ustalenie optymalnej wielkości podstawnika poliaminowego oraz miejsca jego przyłączenia do cząsteczki indolo[2,3-b]chinoliny.


Wyznaczono doświadczalnie (stosując technikę footprinting) sekwencjo-selektywność wiązania się do DNA związków wiodących (interkalatorów) z serii 5H- (DiMIQ) i 6H- (I-563). Związki te wiązały się do sekwencji 5’-TGCTA-i-ACGCA rozpoznając po trzy pary zasad w górę i w dół nici DNA od miejsca interkalacji (i).

http://surfer.iitd.pan.wroc.pl/reports/1999/02_research.html

Selected response from:

Barbara Piela
Grading comment
dziekuje
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3interkalator
Barbara Piela
3wstawka
Teresa Goscinska


  

Answers


5 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
wstawka


Explanation:
propozycja

Teresa Goscinska
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 21

23 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
interkalator


Explanation:
a. związek interkalujący

Badania nad zależnością pomiędzy aktywnością cytostatyczną a strukturą inhibitorów topoizomeraz skłaniają większość zespołów badawczych do poszukiwań nowej kategorii połączeń – związków hybrydowych. Związki tego typu skonstruowane są z dwóch różnych podjednostek: interkalującej i wiążącej mniejszą bruzdę helisy DNA. Związki o charakterze interkalatorów, jak i fragmenty wiążące mniejszą bruzdę helisy DNA wykazują (wynikającą z ich natury chemicznej) specyficzność w wiązaniu się do określonej sekwencji DNA. Utworzony z nich hybryd może (choć nie musi) wykazywać sekwencjo-selektywność wiązania się do DNA odmienną od fragmentów składowych.
Prowadzone od wielu lat badania nad zależnością między aktywnością a strukturą azakarbazoli zaowocowały wyselekcjonowaniem 5,11-dimetylo-5H-indolo[2,3--b]chinoliny (interkalatora wykazującego aktywność cytostatyczną w stężeniu 1 mM, hamującego aktywność DNA topoizomerazy II), jako podstawowego składnika cząsteczki hybrydowej. Związek ten posłużył jako element interkalujący hybrydy, drugi element stanowił fragment poliaminy odpowiedzialny za wiązanie mniejszej bruzdy DNA. Podjęte badania miały na celu ustalenie optymalnej wielkości podstawnika poliaminowego oraz miejsca jego przyłączenia do cząsteczki indolo[2,3-b]chinoliny.


Wyznaczono doświadczalnie (stosując technikę footprinting) sekwencjo-selektywność wiązania się do DNA związków wiodących (interkalatorów) z serii 5H- (DiMIQ) i 6H- (I-563). Związki te wiązały się do sekwencji 5’-TGCTA-i-ACGCA rozpoznając po trzy pary zasad w górę i w dół nici DNA od miejsca interkalacji (i).

http://surfer.iitd.pan.wroc.pl/reports/1999/02_research.html




    Reference: http://surfer.iitd.pan.wroc.pl/reports/1999/02_research.html
Barbara Piela
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 248
Grading comment
dziekuje




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search